Behöver tips på hur jag snyggt kan klä in altanen.

Altanen är ca 130 cm ovan mark.
Och det som ska kläs in är 7x5.5m

Tänkte först sätta tryckt 28x120 med lite mellanrum.
Är det vanligt att man sätter klädesbrädor (21x145) och målar dem vita (huset är vitt)


Vad har ni för andra tips?
 
Tycker själv att man får se till helhetsintrycket.
Om man sätter en front som smälter ihop med fasaden kan det ge uteplatsen/huset ett blocklikt utseende. Och om man bryter mot husets fasad kan man likväl få ett plottrigt uttryck. Beror på hus och hur altanen är placera och utformad.
Skissa upp på skisspapper eller i ett program är mitt tips. Då kan du lättast se vad som passar på just ert hus.
Har sett både bra och dåliga exempel på alla möjliga variationer.
 
Jag har använt trallvirke 95x22 som jag klätt in underdelan av min altan med. Innan jag satt upp virket så har jag också satt upp en svart vindpapp bakom då jag tycker det gör ett snyggt intryck. Jag har lämnat ett litet mellanrum mellan varje planka och med vindpappen bakom så kan man inte se in under altan. Det finns några bilder på min altan som ligger i en annan tråd. (kolla inlägg från Pyttsan)

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90494-efterlysning-bilder.html

Där kan du se lite ungefär hur det ser ut. Altanen har också ett litet "överhäng", dvs altanen går ut ca 30 cm över inkläddnaden. På så sätt så bryter man av lite så att det inte blir som en vägg upp till räcket. Lite svårt att förklara, det framgår kanske lite om du tittar på bilderna.
 
Det här tycker jag är en jätteintressant fråga. Står också i ungefär samma val och kval. Just det där med målning eller inte är särskilt intressant. Intrycket blir ju helt olika. Fler bilder från lyckade projekt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.