andlan skrev:
Jag håller med om att priset är alldeles för högt, hälften hade varit rimligt. Jag tror dock inte att man i en marknadsekonomi kan ta ut överpris på en produkt i 12 år, det kommer alltid uppstickare som är både bättre och billigare. Eftersom så inte är fallet så utgår jag ifrån att Automower är både bra och prisvärd. Det är helt enkelt svårt att tillverka en lika bra klippare och sälja den till ett lägre pris. Den hade givetvis varit betydligt billigare om den massproducerats.

Om du ska köpa en ny så kolla runt bland olika handlare. Jag har hört de som har betalat 19500:- för en 220AC vilket är 2000:- mer än hos tex Agroma.

Mitt tips är att göra som jag: Köp en begagnad! Köpte en -04:a som servats och uppdaterats med senaste programvaran och den kostade 11000:-. Den har klippt min gräsmatta hela sommaren och har funkat helt perfekt.
Mvh Anders
Hittade denna på Blocket:
http://www.blocket.se/vi/17128212.htm?ca=23_11_s&last=1
Var det du Andlan???
 
Dom tar så mycket betalt för att dom kan. I dagens samhälle är en robotgräsklippare nästan definitinen på en lyxartikel. När marknadsekonomin styr så kostar den precis så mycket som folk är villiga att betala. Sedan är det givetvis en avvägning som fabrikanten måste göra om produktens "image" och hur exklusiv den skall upplevas, men det finns väl ingen som är så naiv att man tror att kostnaden för en Automower återspeglas av det faktiska produktionskostnaden, på öret?
 
Den är värd vartenda öre, jag kör min för tedje säsongen nu.
inte bara för att slippa klippa själv, utan även för att gräsmattan blivit grymt snygg ;)
 
Om det nu inte går att finna någon steg i tillverkningen som är extremt kostsam får man känslan av att en Automower bara ska vara någon typ av exklusiv produkt riktade till välbeställda herrar i finare kvarter. I miljötider som dessa är jag säker på att om den låg inom spannet för vad en normal kvalitétsklippare idag kostar, dvs 7 - 10 000:- skulle det inte säljas mycket annat....

Parabolantenner och mobiltelefoner ansågs ju också vara statussymboler när de lanserades, men inte tolv år senare va? :)
 
johansjostrand skrev:
Om det nu inte går att finna någon steg i tillverkningen som är extremt kostsam får man känslan av att en Automower bara ska vara någon typ av exklusiv produkt riktade till välbeställda herrar i finare kvarter. I miljötider som dessa är jag säker på att om den låg inom spannet för vad en normal kvalitétsklippare idag kostar, dvs 7 - 10 000:- skulle det inte säljas mycket annat....

Parabolantenner och mobiltelefoner ansågs ju också vara statussymboler när de lanserades, men inte tolv år senare va? :)
Mmm, förmodligen. Men förra sommaren var de slutsålda, HVA hann inte tillverka fler, så det finns nog ingen större anledning att sänka priset då.

Men jag skulle gärna se att fler köpte alltså. Älskar att jobba med de små krabaterna :)
 
Igår så inhandlades en Automower 220 så nu är det bara att vänta på gräsmatta så den får komma ut på bete
 
Varför skulle vi vilje flytta över diskussionen till ett annat forum?
Hela idden med att vara på Byggahus, är väl att det skall finnas svar på det mesta här, eller?:cool:
 
Det har inte varit snack om att flytta nån diskussion.
 
Ahh, trevligt så här ser det ut när min klippare är ute. Det är fantastiskt! gräsmattan eller för ett par månader sedan hette den snarare mossmatta. Jämnare har den blivit och som en golf green.

Ta en titt på en annan glad ägare av Wiper one :D

http://www.youtube.com/watch?v=aRlUcLsqQJE
 
Har precis beställt en Automover och laddat ned manualen. Men nu blir jag konfunderad, har en gräsmatta på ca 1600-1700 kvm med en stor sammanhängande yta, en liten en som jag inte tror blir nåt problem då den är fyrkantig. Men sen finns en "korridor" på 3 meter bredvid huset till framsidan som är ca 12 meter lång och 3-4,5 meter bred. Kommer korridoren och framsidan att blir ok klippta trots de smala ytorna. Läser man manualen verkar det vara ett problem. Jag förstår att dessa två ytor startas med att följa slingan x meter i typ 20% av starterna. Men hur klipper den framsidan och kommer den att "hitta" tillbaka till resten sen?

Ni som redan har, kommer det att fungera eller skall jag avbeställa medans tid är?
 
Nejdå, det kommer att funka.
Jag har en korridor på 120 cm utan guidekabel och det fungerar bra. Om det krånglar sedan så är det bara att du lägger en guidekabel (läs det avsnittet).
Vilken modell beställde du? Antar att du minst tog 220 AC med den ytan?
 
haddirajan skrev:
Vilken modell beställde du? Antar att du minst tog 220 AC med den ytan?
Stämmer precis det. Tack för svaret, nu blev jag lugn igen. :)
 
Beträffande begagnatmarknaden. Hur ser den ut egentligen?
Vilka modeller finns att välja mellan? Jag vet att det finns två till utseendet olika maskiner. 98-02 och 03-08. Finns det även olikkheter bland olika årsmodeller? Kända problemmaskiner? Kan man uppdatera mjukvaran i en -03 så den överensstämmer helt eller delvis med en -08?

Vad brukar vara slitet på beg maskin? Dyra delar? Hur är det med batterier på G1 & G2?

Vad är rätt pris på begmarknaden? Vi snackar naturligtvis maskin i perfekt skick klar att släppa ut på bete. Att betala mer än 5000:- för en G1 modell känns helt på tok. Vilken tio år gammal teknikpryl betingar fortfarande halva värdet?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.