Jag har noterat att flera reglercentraler för solfångare har möjlighet att reglera pumphastigheten i solslingan.
Är detta att föredra eller skall man köra med konstant hastighet och styra med ventil?

Har även sett att man kan detektera solinstrålning och styra slå på/av solslingan utifrån det. Är det någon vits med det?
 
På din första fråga kan jag varken säga från eller till, min pump från Sfinx har tre hastigheter, sen finjusterar man med ventil. Detta beroende på antalet paneler i systemet. Den andra frågan behöver du nog inte fundera på, vid solinstrålning blir det varmt i panelerna, detta känns av med givare och om skillnaden mellan tanktemp och fångare är tillräckligt stor startar pumpen. Mycket enklare än annan styrning.

/per
 
Att styra pumpens hastighet är bättre, pumpen drar mindre ström helt enkelt. Det är dumt att gasa och bromsa samtidigt.

Protte
 
Håller med protte, här hemma skulle önska jag hade den funktionaliteten. När det blir riktigt varmt kokar panelen och jag får ett ånglås, detta undviks om man "automagiskt" höjer pumpen till 2:an innan. Samtidigt som man får hetare vatten (och därmed bättre värmeöverföring) i tanken när det är lite sol.

Ska nog bygga en übersmart rackare så småningom :)
 
Håller med v-g, men då blir det till att byta cirk-pump och styrning med... Känner nån till något bra styrpaket inkl. pump som fixar detta?

Per
 
Pumpen behöver du inte byta, styrningen varvtalsreglerar pumpen i alla fall. Hur det går till rent elektriskt kan kanske någon annan svara på. Tror att den pulsar ut spänningen på något sätt...

Har en vanlig Grundfos pump som jag styr på detta vis.
 
pellesnurr skrev:
Känner nån till något bra styrpaket inkl. pump som fixar detta?

Per
Här finns en reglercentral som verkar riktigt kompetent och som klarar varvtalsreglering. UVR1611 heter den.
 
Tyvärr verkar det inte gå att göra egna funktioner på denna...om man nu behöver! ;)
 
Jag kör med en Steca 603. Nya modellen har väl även minneskort om man är intresserad av uppföljning + 7 serien.

Tempen ska styra tillslaget på panelen T1 X grad större än T2. Frånslag T2 X grad över T1. + max nerladdningstemp.

Diffen ska kunna ställas på in utgående från panel och över varvtalsstyrning pump.


Har man en 100% intrimmad anläggning kan det nog gå att komma rätt bra ändå på en vanlig. Men varför krångla md det när en styrcentral inte kostar mer,samt att den som sagt gör att pumpen inte går fortare än den behöver.

Det viktiga är att inte ha en pump som är varvtalsreglerad i sig (typ mordernare varianter).
 
Någon sa att det är bra att styra pumpens varvtal så det alltid kommer ut t ex 60 C vatten från panelen. På så sätt skall man få varmvatten snabbare. Låter på något sätt sunt. Det måste ju vara bättre att köra pumpen långsammare när solen inte är så stark men att vattnet som går in i tanken ändå håller hög temperatur. Sedan kanske inte 60 C är optimalt? Någon kommentar på detta?
 
Så hett vatten som möjligt ger ju bästa överföringen i tanken dvs normalt tycker jag att man skulle ligga på 80-90 grader. Det är exakt som du säger jag vill ha det.

Man får ju inte mera varmvatten på detta sätt men man får det hetare i toppen vilket har betydelse för skiktningen. Tex har man ingen nytta av 3000 liter 30 gradigt vatten medans däremot 500 liter 60 gradigt vatten är väldigt bra. (bara ett exempel).
 
Åke L skrev:
Någon sa att det är bra att styra pumpens varvtal så det alltid kommer ut t ex 60 C vatten från panelen. På så sätt skall man få varmvatten snabbare. Låter på något sätt sunt. Det måste ju vara bättre att köra pumpen långsammare när solen inte är så stark men att vattnet som går in i tanken ändå håller hög temperatur. Sedan kanske inte 60 C är optimalt? Någon kommentar på detta?

Man skiljer på målstyrd och differensstyrd laddning normalt. Målstyrd kör man mer på platt eller då man kanske vill ha in te.x 50 grader fast temp eller över in till tank . Diffstyrd håller koll på T1 och T2 samt den skillnaden man ställer därimellan i styrdatorn, samt en start och stopptemp som man väljer. I regel så låg som möjligt, men inte så låg stopptemp så den drar med värmen ut ur tanken igen.

Vill man vidareutveckla det där så laddar man in på olika nivåer i tanken. Två eller tre nivåer.
 
Redigerat:
abbe1001 skrev:
Tyvärr verkar det inte gå att göra egna funktioner på denna...om man nu behöver! ;)
Den har ju rätt många olika funktionspaket som går att kombinera på många sätt. Jag tror man kan få till det man behöver.
 
Kanske, jag har suttit några dagar dess programeringsverktyg TAPPS nu (lill-killen på inskolning så något måste sysselsätta tankarna :) ) och kliat mig i huvet, vissa saker kommer kräva en rejäl dos med pröva & göra om...
 
abbe1001 skrev:
Kanske, jag har suttit några dagar dess programeringsverktyg TAPPS nu (lill-killen på inskolning så något måste sysselsätta tankarna :) ) och kliat mig i huvet, vissa saker kommer kräva en rejäl dos med pröva & göra om...
Kul att höra hur det fortskrider. Rapportera gärna. :)
Jag har kollat lite i manualen. Det är ju inte helt självklart hur man gör... Deras exempel har ju en del fiffiga lösningar som man inte hade kommit på själv.
Hur testar du? Har du skaffat deras utveckligs-kit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.