Status
Tråden går ej att kommentera.
konichiwa girl skrev:
Smäckra bågar, tunga glas och öppet fönster kan, om man har otur, innebära att bågen blir sned och vind. Det är därför hörnjärnen används, som sagt. Har man kupade hörnjärn bör dessa fyllas med linoljekitt för att undvika skador.
De fönster som jag 1994 lät en snickare tillverka enligt gammal modell men dubbelkopplade har inga hörnjärn någonstans varken på insidan eller utsidan och dom är stabila. Hörnjärn på nytillverkade fönster har enbart en estetisk betydelse, eftersom fönstrena är spikade i hörnen.

(Jo, jag vet att man ska fylla hörnjärnen med linoljekitt, men det kan ändå bli vatten stående i vinkeln och om målningen är dålig.........:rolleyes:)

PS. Nej Konichiwa girl, du har inte påstått att man till varje pris måste sätta hörnjärnen på utsidan, utan jag vill framför allt peka på problemet med att ett hus som är från en viss tid har en massa detaljer från olika tidsperioder. Hur renlärig ska man vara med att allt ska vara "rätt" ("rätt beslag till rätt fönster" skrev någon högre upp)? Ett gammeldags fönster tillverkat på 90-talet är ju i någon mån fejk hur man än bär sig åt.
 
Redigerat:
Men när jag tänker efter så sitter det nog något järn på de få som går att öppna annars ser de ut så här.
Titta och gråt:(
 
bild med kanske
 
  • fönster-(2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
frolsson skrev:
Jag är övertygad om att en fura i norr som inte har växt upp i samma fuktiga klimat som i Skåne inte klarar sig lika bra som en fura uppväxt i Skåne under samma premisser (dvs om båda är kådrika, tätvuxna osv) - och då menar jag som fönster i Skåne. Vice versa gäller med en skånsk fura i Norrland.QUOTE]

Den övertygelsen får du nog själv leva med. För mig är det solklart att en tätvuxen norrlandsfura håller betydligt högre kvalitet än en skånsk!

frolsson skrev:
Jodå - jag vet vad jag säger. Du pratar 1920 och det är kanske ok. Men till en skånelänga från 1850-1890 har de inte beslag. Kanske skall förtydliga att jag menar hörnjärn och hakar. (försöker också mig på att skicka upp en bild) Ett hörnjärn från sent 1800 tal "skall" ha nitad sammanfogning mellan själva järnet och gångjärnshållaren - annars är de betydligt äldre.QUOTE]

Nu var det ju faktiskt så att du påstod att Qvesarum har inga beslag som skall finnas på ett fönster från 1890 utan enbart från 1700-talet. Det var ju helt fel. Sedan kan du köpa hörnjärn modell äldre hos Qvesarum, men alla fönster de säljer har korrekta beslag. Mina fina verandafönster har helt korrrekta beslag och de behövde jag varken fråga efter eller specialbeställa.

frolsson skrev:
Vad jag vänder mig emot är transporterna och det faktum att det är farligt att arbeta i teakens "os".QUOTE]

Jaha så du handlar allt lokalt då? Vet du att det går åt bra mycket mer energi att köpa svenska växthusodlade tomater från Trelleborg än hitfraktade från sydeuropa? Sedan får man väl ändå förutsätta att de som arbetar med teak vet vad de håller på med och bearbetar den på rätt sätt. Åtminstone så tyder hantverket på det.

frolsson skrev:
Vi blandar - köket blir ett modernt 20-tals kök eftersom det passar våra behov osv. Fönstrena blir ursprungliga (1844) dels eftersom majoriteten är det och dels för att det stämmer med huset tidsstämpel i övrigt.QUOTE]

Hur kan du göra så när du inte ens kan sätta beslag från 1920?
 
Sommartorparn skrev:
De fönster som jag 1994 lät en snickare tillverka enligt gammal modell men dubbelkopplade har inga hörnjärn någonstans varken på insidan eller utsidan och dom är stabila. Hörnjärn på nytillverkade fönster har enbart en estetisk betydelse, eftersom fönstrena är spikade i hörnen.

(Jo, jag vet att man ska fylla hörnjärnen med linoljekitt, men det kan ändå bli vatten stående i vinkeln och om målningen är dålig.........:rolleyes:)

PS. Nej Konichiwa girl, du har inte påstått att man till varje pris måste sätta hörnjärnen på utsidan, utan jag vill framför allt peka på problemet med att ett hus som är från en viss tid har en massa detaljer från olika tidsperioder. Hur renlärig ska man vara med att allt ska vara "rätt" ("rätt beslag till rätt fönster" skrev någon högre upp)? Ett gammeldags fönster tillverkat på 90-talet är ju i någon mån fejk hur man än bär sig åt.
För mig var det fullkomligt obegripligt varför du riktade det inlägget som ett svar till mig, vilket jag förmodade att du gjorde eftersom du citerade mig - jag anogatt aliback talade om de gamla fönster hon har i sitt torp och inte dina nytillverkade fönster från 1994. Jo, högre upp skrev jag att jag tyckte att man skulle använda tidstypiska beslag och med det menar jag att man inte ska göra fönstret äldre än vad det är; genom att till exempel sätta beslag från 1800-talet på våra sekelskiftesfönster som redan har tidstypiska beslag. Är det nytillverkat gör man väl hur tusan man vill, då har man ju inga som helst kulturhistoriska hänsyn att ta (tja, jag tycker väl inte att man ska göra huset äldre än det är heller, typ byta ut sina fönster från 1930 mot fönster från sekelskiftet). Kanske borde jag ha varit tydligare med det.

Jag tycker att den sarkastiska tonen i ditt inlägg var fullkomligt obefogad och faktiskt upplevde jag den därtill som otrevlig. Men jag kanske har missförstått något?
 
Jo konichiva jag håller nog med att de gamla fönstren blir stadigare med järn om de är öppningsbara. Jag nöjer mig med att sätta på de 3 fönster som är det. Men sommartorparn, jag har svårt att förstå varför ett fönster skulle se äldre ut med beslag.

Jag har bara en liten fundering kring det du nämnde sommartorparn, fönster som du lät tillverka efter gammal upplaga.
Var inte de pluggade? Blir det inte svårt att ta isär ett spikat fönster om det skulle behövas?
 
Snurre skrev:
frolsson skrev:
Jag är övertygad om att en fura i norr som inte har växt upp i samma fuktiga klimat som i Skåne inte klarar sig lika bra som en fura uppväxt i Skåne under samma premisser (dvs om båda är kådrika, tätvuxna osv) - och då menar jag som fönster i Skåne. Vice versa gäller med en skånsk fura i Norrland.
Den övertygelsen får du nog själv leva med. För mig är det solklart att en tätvuxen norrlandsfura håller betydligt högre kvalitet än en skånsk!

frolsson skrev:
Jodå - jag vet vad jag säger. Du pratar 1920 och det är kanske ok. Men till en skånelänga från 1850-1890 har de inte beslag. Kanske skall förtydliga att jag menar hörnjärn och hakar. (försöker också mig på att skicka upp en bild) Ett hörnjärn från sent 1800 tal "skall" ha nitad sammanfogning mellan själva järnet och gångjärnshållaren - annars är de betydligt äldre.
Nu var det ju faktiskt så att du påstod att Qvesarum har inga beslag som skall finnas på ett fönster från 1890 utan enbart från 1700-talet. Det var ju helt fel. Sedan kan du köpa hörnjärn modell äldre hos Qvesarum, men alla fönster de säljer har korrekta beslag. Mina fina verandafönster har helt korrrekta beslag och de behövde jag varken fråga efter eller specialbeställa.

frolsson skrev:
Vad jag vänder mig emot är transporterna och det faktum att det är farligt att arbeta i teakens "os".
Jaha så du handlar allt lokalt då? Vet du att det går åt bra mycket mer energi att köpa svenska växthusodlade tomater från Trelleborg än hitfraktade från sydeuropa? Sedan får man väl ändå förutsätta att de som arbetar med teak vet vad de håller på med och bearbetar den på rätt sätt. Åtminstone så tyder hantverket på det.

frolsson skrev:
Vi blandar - köket blir ett modernt 20-tals kök eftersom det passar våra behov osv. Fönstrena blir ursprungliga (1844) dels eftersom majoriteten är det och dels för att det stämmer med huset tidsstämpel i övrigt.
Hur kan du göra så när du inte ens kan sätta beslag från 1920?
Och här kommer ett svar på ett surt inlägg. Skall försöka vara saklig...


Köp norrlandsfur då. Jag vill bara ge mina och andra erkända personers kunskaper. Det är inget jag hittat på själv, tro mig. Bla Hans Allbäck som är en av Sveriges mest renomerade fönsterhantverkare (och nu behöver du inte komma med en massa andra namn som är bättre i din värld) ser denna teorin som riktig.

Deras beslag är inte rätt till ett fönster från 1890 - kolla bilderna ovan och läs på vilka beslag som skall finnas. Dina verandafönster är säkert helt korrekta men Qvesarum har inte beslag som är några tiotal år äldre. Sen om man bryr sig är ju en annan fråga...

Kul att du nämner tomaterna - jag äter varken hitfraktade från Sydeuropa eller från växthus. Jag äter det som finns efter säsongen. Men jag tror inte att Sophies fönsterval blir enklare för det :)

Mitt hus byggdes ut 1912 med just en köksdel - den återställer vi fast med en nyare spis, kyl och ho. Därför valde vi att återställa enligt den tiden och inte husets ursprung...

Att välja fel fönster och beslag är i mina ögon som att sätta lättmetallfälgar på en gammal hästkärra - men sen är jag också intresserad av just fönster och fasadens harmoni...

Varför blir du personligt uppretad för att jag försöker ge min bild? Varför inte vara nyfiken istället?
 
Redigerat:
aliback skrev:
Jo konichiva jag håller nog med att de gamla fönstren blir stadigare med järn om de är öppningsbara. Jag nöjer mig med att sätta på de 3 fönster som är det. Men sommartorparn, jag har svårt att förstå varför ett fönster skulle se äldre ut med beslag.

Jag har bara en liten fundering kring det du nämnde sommartorparn, fönster som du lät tillverka efter gammal upplaga.
Var inte de pluggade? Blir det inte svårt att ta isär ett spikat fönster om det skulle behövas?
Ofta har de gjort tillägg eftersom "de håller bättre". Nu vågar jag inte kritisera Qvesarum för då får man mothugg av orimliga proportioner men Byggfabriken tex har mässingsskruvar i kittfalsen för att hålla ihop bättre.
Jag håller med om att de skall vara exakt som förlagan av bla skälet med underhåll.

Edit; de har mässingsskruvarna i kanten mellan spröjs och stolpe. Antagligen för att "suga" fast spröjsen. Det lät som hela kittfalsen var full med skruvar :)
 
Redigerat:
konichiwa girl skrev:
För mig var det fullkomligt obegripligt varför du riktade det inlägget som ett svar till mig, vilket jag förmodade att du gjorde eftersom du citerade mig - jag anogatt aliback talade om de gamla fönster hon har i sitt torp och inte dina nytillverkade fönster från 1994. Jo, högre upp skrev jag att jag tyckte att man skulle använda tidstypiska beslag och med det menar jag att man inte ska göra fönstret äldre än vad det är; genom att till exempel sätta beslag från 1800-talet på våra sekelskiftesfönster som redan har tidstypiska beslag. Är det nytillverkat gör man väl hur tusan man vill, då har man ju inga som helst kulturhistoriska hänsyn att ta (tja, jag tycker väl inte att man ska göra huset äldre än det är heller, typ byta ut sina fönster från 1930 mot fönster från sekelskiftet). Kanske borde jag ha varit tydligare med det.

Jag tycker att den sarkastiska tonen i ditt inlägg var fullkomligt obefogad och faktiskt upplevde jag den därtill som otrevlig. Men jag kanske har missförstått något?
Jag riktade inte inlägget specifikt till dig, utan tanken var att anknyta till något som du skrev. Avsikten var inte heller att vara sarkastisk utan att peka på några av de problem man ställs inför när man renoverar ett gammalt hus och att det inte är så självklart vad som är "rätt" och "fel". Ledsen att du uppfattade inlägget på ett sätt som inte var avsett!

Men visst går byggnadsvård i mångt och mycket ut på att försöka få nytillverkat se gammalt ut!? Annars skulle vi ju inte behöva ha spröjs på fönstrena eftersom det i dag är fullt möjligt att göra stora glasrutor.. Samma sak med hörnjärnen, en tidstypisk detalj som i dag har förlorat sin funktion men som många väljer att behålla av estetiska skäl.
 
Sommartorparn skrev:
Ledsen att du uppfattade inlägget på ett sätt som inte var avsett! ---

Men visst går byggnadsvård i mångt och mycket ut på att försöka få nytillverkat se gammalt ut!? Annars skulle vi ju inte behöva ha spröjs på fönstrena eftersom det i dag är fullt möjligt att göra stora glasrutor.. Samma sak med hörnjärnen, en tidstypisk detalj som i dag har förlorat sin funktion men som många väljer att behålla av estetiska skäl.
Ok, det förklarar saken. Jag är ledsen att jag missförstod dig. :)

I och för sig beror det väl på vilket förhållningssätt man har till byggnadsvård?Jämför till exempel med att bygga ut. Många resonerar ju så att om man försöker få det att se gammalt ut, faktiskt bara håller på med pastisch och inte med byggnadsvård. För oss som bygger ut en enkelstuga till en parstuga är det självklart att låta nytillverka de gamla fönstren, för att det ska smälta in. Och ska man återskapa ett hus tidigare utseende bör man väl också göra det. Men rent byggnadsvårdsmässigt behöver man ju inte vara pietetsfull i en helt ny utbyggnad, till exempel. Då handlar det väl inte om byggnadsvård, utan om estetik? Vi har till exempel köpt en pardörr vars dekorationer kommer från olika perioder, det ryckte antikvarierna på axlarna åt. Varför? Vi har ingen originaldörr att reproducera. Och den hamnar på ett tillbyggt trapphus som aldrig har funnits på huset från början. Förstår du då hur jag menar?
 
aliback skrev:
Jo konichiva jag håller nog med att de gamla fönstren blir stadigare med järn om de är öppningsbara. Jag nöjer mig med att sätta på de 3 fönster som är det. Men sommartorparn, jag har svårt att förstå varför ett fönster skulle se äldre ut med beslag.

Jag har bara en liten fundering kring det du nämnde sommartorparn, fönster som du lät tillverka efter gammal upplaga.
Var inte de pluggade? Blir det inte svårt att ta isär ett spikat fönster om det skulle behövas?
De skulle se äldre ut om jag satte beslag eftersom gamla fönster har beslag....... Eller? :confused:
Av samma anledning som jag gjorde mig mödan att sätta i gamla glasrutor med luftblåsor i (glas som säkert är äldre än huset självt).
Av samma anledning som jag satte gjutjärnskrokar och inte galvaniserade......
etc.

Spikat eller inte.... Jag har faktiskt aldrig funderat över den frågan förräns nu. Det var absolut inte något som diskuterades när jag beställde fönstrena. När någon del har behövt bytas ut på ett gammalt fönster har jag tagit det till snickare och det har kommit tillbaks spikat, så jag antar att snickare vet hur dom ska göra när dom ska ta isär det. Det är i alla fall inget jag har räknat med att själv göra.
 
"Samma sak med hörnjärnen, en tidstypisk detalj som i dag har förlorat sin funktion men som många väljer att behålla av estetiska skäl."

Om man inte går till en snickare som spikar ihop fönstren, utan bygger fönster som de gjordes förr med tappar och "dymlingar" är inte hörnjärnen bara estetiska utan hjälper (som många redan skrivit i denna tråd) till att stadga upp fönstret.

Diskutionen om norrlänsk och skånsk fur tycker jag är väldigt intressant. Jag tycker att det låter rimligt att skånsk fur skulle ha bättre motståndskraft mot fukt, däremot är nog det viktigaste att välja virke av bra kvalitet och ett fönster av bra norrlänsk fur fungerar säkert perfekt i skåne också även om ett fönster av samma kvalitet av skånsk furu skulle hålla i ytterligare ett par år.

Jag är också tveksam till användandet av teak. Framför allt känns det bättre att öka efterfrågan på furu av riktigt hög kvalitet och på så sätt få skogsägare och sågar att sortera undan det virke av god kvalitet som faktiskt finns i skogarna. Visst finns det massor av duktiga hantverkare utomlands, och förmodligen kommer de bara att finnas där om man inte är beredd att betala lite extra för att köpa något närproducerat.
 
Ok sommartorparn det kan jag hålla med om vid eftertanke att järnen kan påverka utseendet. Fast jag har inte funderat på det så mycket innan eftersom det inte finns mer än ett par stycken på mina fönster. De som sitter där tycker jag ser lite nyare ut än själva fönstret så jag ska kanske leta efter mer passande nu när jag ska ta itu med dem. Problemet för mig är att jag än så länge är ganska okunnig och vet inte riktigt vilka som skulle passa.
 
frolsson skrev:
Varför blir du personligt uppretad för att jag försöker ge min bild? Varför inte vara nyfiken istället?
Jo det skall jag försöka förklara!

Du klampar in här på forumet som någon sorts mästrande professor i byggnadsvård. Jag får en bild framför mig av en stor dryg godsägare med tummarna i armhålorna. Det är i och för sig helt ok om det bara hade handlat om korrekta fakta. Men dina påstående är inte bara nedvärderande utan också fyllda av rena lögner. Jag blir inte alls nyfiken på dina dåliga kunskaper.

Renovera som du vill! Har inga som helst problem om du vill sätta in Byggmaxfönster eller tillverka egna av skånsk fur. Det enda som irriterat mig är dina "mästrande" påståenden.


frolsson skrev:
Beslagen är skitviktiga. Det gör helheten. Och där vill jag lägga in en varning för Qvesarum - de har inga beslag som skall finnas på ett fönster från 1890 utan enbart från 1700-talet. Att de sen använder och tillverkar fönster utomlands i främmande material gör saken värre. Enligt mig så får man ett fönster som ser "rustikt och lantligt" ut a la någon inredningstidning men att det skulle vara korrekt är helt fel.
(jag gillar inte att man skall skicka omkring saker som kan göras lokalt ännu bättre och dessutom är det farlig arbetsmiljö med teak samt energikrävande material att jobba i - dåligt för miljön sammantaget) Virkesvalet bör var som förr med lokalt material. Det virket är uppväxt under samma förhållande som de skall klara av framåt. Norrlandsfur må vara bra men inte i Skåne.
Detta påstående talar ju för sig själv! Här påstår du ju faktiskt att Qvesarum "enbart" har beslag från 1700-talet. Lögn!

Vem är du att avgöra om att sätta in teakfönster är fel? Byggnadsvårdsmässigt så har du rätt i att materialet är fel. Men om man skall måla dem så är det väl ändå upp till var och en att göra valet mellan pissig skånsk fur som håller i 10 år (om man har tur) eller teak. Byggnadsvårdsmässigt=fel, kvalitetsmässigt för dig kanske fel men för vissa som mig själv rätt.

Fönster som ser "rustikt och lantligt" ut a la någon inredningstidning är väl ändå ett ganska nedvärderande påstående för dem som köpt fönster som inte passar in i din värld?

Norrlandsfur må vara bra men inte i Skåne. Ännu ett påstående som är helt åt skogen felaktigt! Norrlandsfur eller teak fungerar hur bra som helst i ett skånskt klimat.

Fråga och var nyfiken själv istället för att vara mästrande så lär du kanske dig själv något!
 
Jag undrar om trådskaparen har fått svar på sin fråga;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.