Hej!

Håller på med ett garageprojekt.
Eftersom jag tycker att det är väldigt roligt så har jag bestämt mig för att göra så mycket jag kan själv.
Helt klart är att det blir dyrare samt tar längre tid, men eftersom det är ett intresse får det gärna göra det i viss mån.
Eftersom jag är lekman på området så har jag fått läsa på genom att köpa böcker med mera om olika moment.


Nu har jag ställts inför ett delikat problem.
Hade jag vänt mig till konstruktör hade detta inte hänt så nu hoppas jag kunna bolla ideer med er hur jag ska lösa detta på bästa sätt.

Garget blir på 33 kvm (5,5m * 6 m). Höjden kommer bli 4,85 m till nock.
Det kommer att ha en mindre övervåning och eftersom spännvidden är ganska stor (5,5 m) har jag valt att köpa takstolarna och få dem monterade.

Så här långt har jag rest stommen som består av 45*145 mm reglar. Från omliggande grus till toppen av stommen är det 2,27 m.
Den totala höjden på takstolarna kommer att vara 2.58 m.
Hanbjälkar i takstolarna samt golvbjälkar kommer bestå av Kerto-balkar 45*260 mm.

På följande hemsida har jag gjort mina ritningar tillgängliga. Men observera att de inte är skapade av konstruktör så all användning av annan avråds bestämt.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...0pQYhXK7x8joNnEjYjMoxMXFeKTCmvH2A/garage.html

Som sagt är stommen rest och jag väntar nu på takstolar.
Men jag fick följande råd av takstolsleverantören som har gott renomee:

"Jag tycker du ska Fälla in en 45 x 170 under hammarbanden på långsidorna där takstolarna ska ligga.
Om du inte har tänkt att takstolarna ska ligga där du har en stolpe under, för då behöver du inte fälla in bärlina under hammarbandet."

Det enda rätta är väl att göra som han säger för att uppnå ordentlig bärighet men det känns lite motigt då stommen nu är rest.

Som jag ser det har jag följande alternativ.

1) Ta ur en stående regel i taget på långsidorna och kapa ur exakt för en liggande 45*175 längs hela bärlinan och sätt tillbaka den innan man går på nästa. Montera därefter den liggande 45*175 över hela sidan.

2) Ta ur en stånde regel i taget på på långsidorna, fast endast av de par av stånde reglar som bär upp en takstol. Kapa ur exakt för en liggande 45*175 och montera tillbaka innan man går på nästa. Montera därefter de bitar av liggande 45*175 som behövs.

3) På hemsidan jag länkade till kan ni se vart takstolarna placeras i förhållande till stående reglar. T ex "Ritning ovanifrån som visar takstolarnas placering". En ide jag fick var att flytta takstolarna så de verkligen ställs över de stående reglarna. De nackdelar jag ser med det är att man får det lite knöligare med isoleringe eftersom de inte blir cc 1200 mm. Den stora nackdelen är att mellan några takstolar överskrider man istället cc 1200 mm, jag vet inte om det är fruktansvärt farligt. Känns som den enklaste lösningen.

Om ni tittar på ritningarna så ser ni att hammarbandet består av dubbelt lager 45*145, samt på vissa ställen tre lager som över fönster mm. Min förhoppning var att detta skulle räcka. Enligt boken "Garageboken" vill jag minnas att om en takstol faller längre än cc 100 mm från en stående regel behövs förstärkning. I mitt fall tror jag har max 100 mm diff, så jag hade hoppats att mitt dubbla, ibland trippla hammarband skulle lösa detta. Men visst exemplet i den boken behandlar inte ett garage med en övervåning, så det kan ju vara så att det är lite klent ändå.


Är oerhört tacksam för tips och kommentarer.

Enormt tack på förhand
Fredrik
 
Ser ju fint ut ! tittade på din bild du hade lagt ut. Men som sagt för att du skall få bärighet borde du gjort som vid garageporten, dvs lägga den på högkant. Borde inte vara så himla mycket jobb att fälla in. Ett sågsnitt o sen stämjärn. Du hade inte behövt så himla mycket BMF vinklar i din konstruktion räcker med att spika.Annars ser det ju super ut !!
 
Precis....Bärlinan bör ju ligga på högkant infälld under hammarbandet
 
Tjenis!

Tackar för inläggen!

Fast vad tror ni om alternativ 3?
Dvs att se till att ställa takstolarna precis över "stolparna", men att då riskera att få ca cc 130 cm mellan några takstolar?

Pratade med en granne som är lika obildad i snickarkonsten som jag och han misstänkte att det borde vara en lösning som funkar.
Frågan är väl då om det spelar in på takets bärighet?

Stort tack på förhand
Fredrik
 
Kan du inte fäll in extra stående reglar där takstolarna skall placeras, eller hamnar reglarna i ett fönster då?
 
Hej!

Japp, några hamnar i fönster, på övriga skulle det gå tror jag.
Kanske är en 4:de lösning faktiskt.

Mvh
Fredrik
 
Hej igen!

Fel av mig, ingen takstol skulle faktiskt ligga över ett fönster.
Tittar man på denna länk direkt till ovanifrån vyn så borde jag kunna flytta några av de stående reglarna på fönster sidan så de alla fallar under en takstol.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...iC1nShtjpJkHSgVFw7FSXAw/vaggplan_takstol.html

Samma är är det på andra sidna, eventuellt kanske en extra stående bör fällas in för att inte få större cc än 600.
Lite lurigt blir det dock där jag har min dörr på denna sida. Kanske kan man här fälla in en bit liggande 45*170.

Vad tror ni om det?

Mvh
Fredrik
 
Milkshaken
Det första som slår mig är att du verkar ha överdimensionerad hanbjälke... varför???
och ja.. Istället för allt extra lull så kunde du direkt under 1 st 45x 145 i hammarbandet, sätta 1 st 45x 220 på högkant istället för dubbla hammarbräder....
 
jag skulle fälla in en stående 45X145 eller så. Den ger dig all styrka du lär behöva och det blir enklare att hantera den än att få hantera icke CC 60 stående
 
Hej!

Tack för ditt svar Milkshaken!

Hanbjälkens dimension är baserad på att det ska bli en mindre, mycket liten, övervåning. Typ sovloft alt förvaring.
Eftersom spännvidden är 5535 mm mellan lång sidorna så har jag fått rekomenderat att använda Kerto 45*260 balkar.
Jag har kollat med både Moeleven samt det företag som ska leverea takstolar och båda säger att detta är ett måste för att inte få svikt på övervåningen.

Eller har jag missat något?

Mvh
Fredrik
 
Hej!

Tack för alla svar.

Låter som om de flesta är inne på att rekomendera mig att fälla in. Känns lite motigt nu när allt är monterat.

Jag hade hoppast på att jag kunde lösa det med att antingen flytta takbjälkar och få cc 130 mellan vissa eller flytta de stående reglarna i stommen så de faller under takstolarna.

Tack för alla svar.

Mvh
Fredrik
 
Hej!

Pratade just med brädgården och de sade att jag nog enklast löser problemet med att ställa in extra reglar precis där jag ska ha takstolarna. Jag får då cc 1200 mellan takstolarna men får skärav och joxa lite med isoleringen på nedervåningen.
Osäker på om jag skulle klara att fälla in en liggande 45*170 så pass bra att den verkligen blir bärande. Ett litet irriterande spel skulle ju göra att den inte gör det den ska.

Hoppas att detta blir en bra lösning.

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.