b2b2 skrev:
Är byggelen inte med i totalentreprenaden så är det väl upp till dig och elfirman att komma överens om pris på en eventuell byggelanslutning och hyra.

Ingår byggelen i totalentreprenaden förstår jag inte varför elfirman skickar räkningen till dig.
Exakt vad jag vill få fram....
Jag återkommer med hur detta slutade när jag pratat med säljaren på Götenehus... han ska få förklara hur detta gått till.. kommer från semester den 4/8.
 
Det där med etreprenads juridik är lite krångligt.Men om jag kommer ihåg rätt så brukar det vara skrivet i kontraktet att man ej får ta in andra firmor som ej är kontrakterade under tiden ereprenaden är i gång och och i vissa fall under några år framöver.

Det är helt upp till vad som står i kontraktet men kolla in under juridik forumet kan du få mer kött på benet.

Jag är ej expert på detta område

Hade jag varit i ditt läge skulle jag kolla med totalenterpenören i ditt fall Götenehus och se om den ingår i entreprenaden och tillsammans gå igenom kontraktet.

Om Byggelen skulle ligga utanför skulle jag ta in offerter från två andra elfirmor i trakten och se vad deras pris var.
Därefter skulle lugnt och sansat ta en pratstund med elfirman som är kontrakterad och se om någon slags kompensation kan bli möjlig i form av reducerat pris på tilläggsarbetet eller rabatt på ytterlampor ext.
Det är inte vidare bra om man skulle hamna i ett läge där du blir osams med en entreprenör innan bygget skall starta.
Detta leder oftast till sämre hjälp och mer krångel än det är värt.

Detta under förutsättning att priset skiljer sig markant från de övriga offerterna.

Är det en seriös ertreprenör är han villig att ta diskissionen för att hålla gott rykte och utge sig för någon man kan lita på.

Det handlar om god Entreprenörs-anda.

Mvh Bengt.
 
Tack för alla tipsen,

måste dock nämna att jag har inte för avsikt att ta in ngn annan entreprenör....
Det jag reagerar på är bristen på information samt prissättningen.... jag menar att Götenehus har gjort fel när de har förhandlat fram ett pris för min räkning utan att tala om det för mig...
De kan självklart anlita vem de vill till sin totalentreprenad... jag betalar min fakturor till Götenehus enligt betalningsplanen. I detta fall har det kommit en faktura utanför dessa ramar utan ngn som helst avtal (varken muntligt eller skriftligt) för varken tjänsten eller priset.......Som dessutom käkar upp 50% av min byggel-post (10 000 av 20 000).
ps...(jag har lussläst vårt kontrakt... nämns ingenting om att jag ska betala hyra för ngn sorts utrustning)

Som exempel kan vi ta plattan ... den ingår ju också i totalentreprenaden.... inte betalar jag ngn hyra för grävmaskinen....
Det som inte ingår enligt avtalet idetta fall är anslutningsavgifter samt min förbrukning.... (det har jag fått information om)

jaja... som jag nämnt tidigare så återkommer jag med hur det gick när jag pratat med vår säljare efter semestern...
 
Nu är denna punkt färdigförhandlad.... 6250:- inkl allt(utkörning, inkoppling och hyra under hela byggtiden)....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.