Nu när det har regnat rejält har vi upptäckt att röret där regnvattnet från stuprören hamnar är helt igentäppt och svämmar över på en gång. Vi håller på och lägger om plattor och gör om hela framsidan så det kan ju vara läge att fixa avrinningen samtidigt. Finns det något bra och smidigt sätt? Grannen (som vi delar röret med) är nog inte speciellt intresserad av något större ingrepp.

Vi har ingen aning om hur djupt röret går (huset är tidigt 60-tal) men det verkar inte ha blivit rensat på mååååånga år. Är det meningen att röret ska leda ut vattnet nedanför grunden eller hur funkar det? Går det öht att göra rent?

Bifogar en bild på hur det ser ut nu.
 
  • DSCN0512.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret ska leda vattent bort i från huset. Det ska absolut inte vara vatten vid grunden.

Ni delar röret med grannen (låter som en lite små korkad lösning, men ok)? Och han har inga problem?

Ni bör ju försöka rensa röret. Det borde det ju sitta en sil eller liknande i brunnen/röret testa att kör ner handen. Finns det inte en sådan så behöver ni fixa det.
Om inte detta har hjälpt, så får ni försöka spola röret, helst med en rens slang (finns att köpa till en högtryckstvätt). Alternativet är att ni tar en vattenslang på med hösta trycket och matar ner så långt ner det går och sedan "juckar" fram och tillbaka där det tar stopp.

Fungerar inget av detta så har ni några alternativ.
*Gräva upp eländet
eller
*Anlita ett proffs, med spool bil som kan högtryckspoola åt er.

Dessutom så på stuprören borde ni skaffa ett "löv utkast" dvs en sån här om ni inte redan har det. (http://www.plannja.com/templates/Page2C____4136.aspx)

Ett lock på den brunnen (med hål i) hindrar ju dessutom att det kommer ner en massa grejer flygande.

Men kolla först att det inte finns en sil, borde göra det tycker jag..
 
Nu hr vi grävt ut så långt det går och från toppen av röret och nedåt är det bara ca en halvmeter. Där röret slutar är det bara jord och sten så det verkar inte finnas någon form av utledning av vattnet utan vi får lösa det på något annat sätt. Hur gör man det bäst från scratch?
 
  • Gilla
timtwister
  • Laddar…
He he.. Där ser man, det är kul med gammla hus.

Men det är lite svårt att säga hur ni ska göra utan att själv kunna se hur tomten ser ut.. Men man brukar försöka göra så här.

Ni bör leda bort vattnet bort från huset. Till en stenkista eller till ett dagvatten system (dvs till gatan som kommunen har hand om så ni måste tala med kommunen om anslutning till dagvatten system, har ni tur kanske ni redan är anslutna) fast det är bara ett alternativ om det finns ett dagvattensystem i erat område.

Alternativet är då en stenkista. Det är en gropp som ligger en bit bort i från erat hus kanske 10- 20 meter minst 1 meter djup. Där lägger man en massa stenar och geotexduk runt den.
Till denna kista så lägger man sedan dränerings rör i lut i från huset. Dvs i från erat betong rör.

Sen får man gräva igen allt ihopa & hoppas på att stenkistan orkar ta allt vatten.
Har ni lermark så brukar det inte vara så bra med tanke på att lera nästan är vattentätt.
 
ok.
Tomten på framsidan är inte stor max 10 m lång och sedan hamnar vi i carporten som är asfalterad. Det är ett gammalt radhusområde byggt på 60-talet och det är kommunen som äger marken utanför. Jag skulle gissa att vi redan är anslutna till dagvattensystemet men det kan väl lätt kollas upp.

Kan man leda ut vattnet bara från tomten så att det rinner ut från carporten på gatan ner i brunnen utanför? Och hur ska man fixa det? Vi funderade på att bara lägga någon form av rör i botten på uppsamlingsröret som finns här utanför och sedan leda ut vattnet till carporten. Men vilken sorts rör ska man använda och hur ska man ansluta det till vattenuppsamlaren? Tacksam för alla tips
 
Vi anslöt våra stuprör till en lövränna.
Lövrännan är i sin tur ansluten till en stump VITT avloppsrör (Rehau har vita aloppsrör, med ett rött och grönt streck på ena sidan. Strecken är vända in mot huset så de syns inte.) Anledningen till den vita stumpen avloppsrör är att jag tycker det är fult med synliga orange markavlopp...
Därefter har vi kört med orange markavlopp som leder till en dagvattenbrunn.

IMG_7428.jpg


Här ser man rören för dagvattnet (regnvattnet från taket) leda in i en dagvattenbrunn med sandfång, vilken i sin tur är ansluten till dagvattnet.:
IMG_7221.jpg

Vill man är det inga problem att leda regnvattnet ut på gatan och låta gatans brunnar ta hand om det...
 
Redigerat:
Vi har fortfarande inte hittat någon bra lösning på vårt problem.
Vi har försökt gräva ut mer men det hjälper inte. Idén vi hade om att leda ut vattnet i carporten funkar nog inte eftersom fallet verkar vara för litet.
Som det är nu är det vattnet från ca 120 kvadrat pulpettak som rinner ner i stupröret. Om vi ska gräva en stenkista hur stor måste den vara och hur långt ifrån bör den ligga? Vi har inte mycket plats och har precis lagt ny marksten och gjort ny trappa. Och hur mycket bör det ligga ovanpå stenkistan om man har gräsmatta längst upp? Räcker det att gräva ett hål som är ungefär 1x1 m eller är det för lite?
 
Undvik stenkista i det längsta.
Risk för att den inte kan hantera så
stora mängder vatten.
Ni bor ju i ett radhuskvarter.
Kontakta kommunen och be om
en anslutning till deras dagvatten
i gatan. Det kan dock ta tid eftersom
det är en del grävning för detta.
De gräver upp gatan till dagvattenledningen
och ansluter ett 110 markrör som de drar en bit in
på er tomt, och fyller igen. Sedan får ni koppla på
det röret när ni har en dagvattenbrunn
nergrävd och klar. Hur är det med dräneringen förresten?
Kanske lika bra att se över den också.
 
Hejsan pitufina!
Upprepar vad som sagts tidigare - vattnet måste bort från huset! Lösningen ni har idag har jag sett tidigare, ett betongrör fyllt med grus. I teorin en bra lösning (grus, bra dränering), men i praktiken alldeles för underdimensionerat! Det är sagolika mängder vatten som fångas upp från ett tak med den ytan!
Kolla med kommunen om en eventuell anslutning till dagvattenledn. Gör en del själva - gräv ner markavlopp från hus till tomtgräns t ex. Det kanske inte behöver bli så överdrivet kostsamt. Grannen bör givetvis vara med på ett hörn!!
Delar för övrigt med mig av en nyvunnen erfarenhet rörande lövutkastare (sil) och dess effekter. Har grävt upp mina igensatta markavlopp (totalt igenkorkade med löv, pinnar, delar från skorsten etc.) pga avsaknad av just dessa silar!
Gott folk, har ni inte lövsilar SKAFFA DEM !!
Det är härligt att vara husägare! :)
 
Kan man inte testa o räkna lite pragmatiskt på stenkista?
Låt oss säga att:
husets byggyta är 100m2
Jag har 4 stuprör
Jag vill kunna ta hand om en skur på 50mm/timme (spöregn?)
Det betyder att varje rör skall ta hand om 2500dm2*0,5dm = 1250 liter/timme ung 20l/min
SLUTSATS1: Volymen på stenkistan är ointressant.

Testa dräneringen i marken:
Gräv ett hål typ 30djup*100*100cm och lägg markduk i botten. (djupet beror nog på hur tjock matjordsskiktet är, kanske man kan ta en något mindre gropyta)
Ta vattenslangen och justera vattentrycket så det motsvarar ung 20l/min och lägg slangen i hålet och kolla om marken över huvud taget kan ta emot vattenmängden under typ en 10-15 min period.
Om vattnet stiger i gropen kan man ju enkelt räkna ut hur mycket vatten som tas upp av marken genom att hålla koll på gropytan, tid och infödet.

Med all denna nyvunna kunskap så kan man:

1. lägga ner projektet eller..
2. uppskatta gropstorlek
3. gå ner i krav beträffande regnskuren (mao shit happens om det spöregnar och då skvalpar det över vid huset)

Jag tror att en sandjord klarar dräneringen men tveksam till lera.
Jag tror åxå att ytan på gropen är mer avgörande än volymen.

Några synpunkter??????
 
Håller med i stort, men volymen är inte helt ointressant. Med stor volym kan man magasinera vatten vid tillfälliga toppar, om marken inte klarar att svälja i samma takt som det fylls på.

Jag vet inte vad poängen med markduken skulle vara i ditt test, men jag tror nog att det är bättre att inte ha någon markduk i botten av en stenkista. Den riskerar nog bara att slammas igen. Bättre med ett övergångsskikt på till exempel 4-8 mm grus innan man lägger på den grövre fraktionen.
 
Markduken i testet var för undvika att hela gropen skulle bli en enda lersörja. Permanent sett så har du kanske rätt i att lägga grus i botten. Dock så behövs markduken runt kistan.
Betr volymen så har du naturligvis rätt, min tanke var mer att det är bättre att gräva en kista som är 2*2m och 25 cm djup än 1*1*1m. Allt i syfte att få största möjliga dräneringsyta.
 
Ah. Då är vi helt överens.
 
Dessutom så tar ju stenarna upp den största volymen i kistan så det blir inte så mycket plats kvar för vattnet.
 
OK, jag tror vi har bestämt oss för att skippa stenkista iallafall. Tror ni att det skulle funka med en så enkel lösning som att leda ut vattnet till carporten (och låta det rinna ut till brunnen på gatan) via en ränna av rännsten? Nu har vi en tillfällig lösning med ett sånt där fult grönt plaströr som fästs på stupröret och rullar ut sig när det regnar men principen är ju densamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.