Hej!

Finns det någon med erfarenheter ifrån solbet? Som har byggt med hjälp av denna leverantör, kanske använt dem som byggare också? Jag har varit i kontakt med dem och informationen lät väl ganska bra. Har efterfrågat referencer men inte fått svar på det ännu. Frågar nu formumet här om erfarenheter?

mvh
Lars
 
Ja, hemsidan är intetsägande, och jag undrar vad som ligger i innebörden "General Agent", men särskrivningen säger väl det mesta. Det vore intressant att höra vad tillverkaren, dvs polska Solbet säger om solbet.SE.
 
precis! När jag ringde dem sa de att de var general agent för denna typ. Att ett färdigt normal utrustat hus kostade ca 1.5m ex tomt. Detta låter otroligt billigt tycker jag. De kunde ordna fram arbetskraft, men det lät lite luddigt. Har mailat dem i efterhand för att få lite mera info om byggda objekt, men hittils inget svar.

/LK
 
"Sunda stenhus" bygger stommen i lättbetong för 1800 kr / m2 yttervägg putsat och klart.
Då liknar priset det som Solbets agent erbjuder.

Mvh
 
Tack. Jag trodde att stenhus generellt var dyrare en trähus. Förstår ingenting :p
 
Jo, generellt är det så att stenhus är dyrare.

Men billiga uppstickare bygger stenhus billigare än etablerade "trähusbyggare" som har VD, visningshus, säljare med tjänstebilar, fina hemsidor, poppiga namn på husen och glassiga broschyrer.

Orsak tilll dyra stenhus är, exklusiv stämpel på stenhus, liten marknad, få aktörer, mycket okunskap hos folk som tror det är jättesvårt att stapla klossar med lite skit emellan.
Folk kan ge sig på att regla upp ett "trähus" som är en väldigt avancerad form av husbygge men mura med lättbetong eller Leca skulle inte många våga trots att det är betydligt enklare och riskfriare.

mvh
 
ah tackar, somelvis. Då ska jag undersöka det spåret lite mera.
Bor du själv i stenhus? Vad är skillnaden mellan lättbetong och vanligt betong om man nu ens använder det, jag är ganska novis inom detta, mest för att det är som du säger, man blir helt "färgad" av trähus branschen.

LK
 
Jo, jag bor ett hus av lättbetong idag.
Ytong är det byggt av och har tegelfasad.
Platta på mark och två bjälklag i betong med ljudisolerande installationsgolv.
Bjälklagen är 35 cm tjocka, det är kvalitet som inte sviktar och knarrar.....


Vanlig betong används främst i kommersiella fastigheter som är höga, den har hög bärighet men måste tilläggsisoleras.
Lättbetong används ofta i lägre byggnader som ex villor, standardkvalitet är bärande upp till ca tre våningar och behöver ej tilläggsisoleras om man har 30 eller 36cm tjocka block.

Mvh
 
Kanon tack för svaret! Du nämnde att man inte behöver tillägg isolera. Hur är det med innervägar och puts när man har lättbetong. Innerväggar jag läste någon annan tråd att det var svårt att hänga upp något tungt med lättbetong som vägg, har du samma erfarenhet? Putsen hur har den hållt i ditt hus?

Stort tack för hjälpen.

Lars
 
Innerväggarnas puts är i nyskick detta trots att huset byggdes och putsades invändigt 1960. (47 år sedan )
Lättbetong är mycket bra material att fästa tunga saker i, tvärtemot vad många tror.

Det handlar bara om att använda rätt plugg eller om det är mycket tunga föremål borra ett större hål och gjuta i med bruk och fästa en gängad stång. Då går det inte att få ut den gängade stången ens med kofot utan man får ta vinkelslip och kapa bort den.

En Fischer GB8 plugg som man borrar 8 mm hål till håller för 65 kilo last med trefaldig säkerhet som marginal.
Två plugg kan du alltså hänga 130 kg med trefaldig säkerhet.

Räcker inte detta finns större plugg, ex GB10. (10 mm borrhål)


Stor del av dessa rykten har att göra med folk som borrat och försökt använda vanliga plugg.
Då går det åt skogen för det mesta och väggmaterialet får skulden för att man inte förstår vad som händer.

Mvh
 
G
Vad kostar dom kvm av deras 365 block.
 
Har för mig att de tar nånstans kring ca 475 kr/m2 inklusive moms och transport.
Inte helt hundra på priset men det var i de krokarna med +- 25 kr i felmarginal om inte minnet sviker mig.

Mvh
 
390:- inkl. frakt & moms / 365 solbet sten. jag kanske fick bättre pris för att jag köpte så mycket. (en hel villa alla väggar upp till tak) Villan är murad och det känns som den kommer att stå här minst några hundra år framåt.:)

Riktigt bra sten är det. Bra med handtagen enkelt när man lägger dit stenen för fingrarna hamnar inte i kläm. och när man murar med en sån stor sten så blir väggen rak av sig självt. det är bara att mura på. enkelt. bara att se till att man sätter första raden med passet sen behövs knappt passet mer.

Bra isolervärde också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.