Hej
Jag har installerat en kanalfläkt och 125 mm rör istället för dom gamla självdragsrören(150 mm).
Vilken skillnad på luft inne!!!!
Nu ska jag isolera rören och undrar hur tjockt man behöver.
Och ska man isolera fläkten med?? (brandrisk?).
Hade oxå tänkt slänga ut 100 mm matta över alltihopa sedan för att få lite varmare inne förhoppningsvis...
 
Kul att det funka bra.

Om det är en vanlig bostad (en familj/lägenhet) så behöver du bara brandisolera imkanalen från spisfläkten och isåfall med 30 mm nätmatta.

Om den går till/genom flera brandceller så gäller helt andra regler, då bör man nog prata med en brandingenjör eller åtmindstone en vvs-konsult. Men det gäller som sagt inte i en enstaka villa.

Skall du isolera frånluften så är det isåfall bara om den går i ett kallt utrymme (vinden) och för att inte få kondens i kanalen. 50 mm lamellmatta med folie blir bra.

Hur skulle det bli varmare med mer isolering på frånluften? Eller har du en värmeväxlare?
 
Tack för svaret.
Det är endast frånluft från toa dusch.
Köks fläkten har en egen kanal som jag ej har rört. Den är isolerad.
Jag ska lägga ut 100 mm över hela vinden och på så sätt få varmare inne förhoppningsvis och då bäddas ju rören in där.
Funkar det med vanlig isolerng utan papp eller folie?? Har lite sånt.......
 
Jag borde egentligen inte yttra mig i en sådan här fråga eftersom jag inte gjort något liknande men finns det inte en risk att det blir kondens på röret uppe i vinden om du bara lägger det fritt nere i isoleringen? Man vill ju inte ha kondens fukt i isoleringen på vindan. Då känns det ju vettigare att först bädda in den för sig och sedan gräva ner den i isoleringen.
 
Nej det är ingen risk för kondens i isoleringen. Kondensen blir inne i röret eftersom luften i röret kyls ned av den kalla luften på vinden. Då är det ok med vanlig isolering utan folie.

Om du kör kall luft i kanalen genom ett varmt rum så får du kondens på utsidan röret där den varma rumsluften kyls ned. Då behöver du en kondensisolering = en isolering med ett tätt skikt ytterst, oftast folie med tätade skarvar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.