Vi håller på att bygga till vårt hus. I vårt nya sovrum kommer vi få 2,70 i tak. Hade tänkt mig ha höga garderober / skjutdörrar och förvara mycket på höjden, men det verkar som om maxmåttet är 2,36. Finns det högre, eller använder man sig av överskåp / fläktskåp eller liknande ovanpå. Vill verkligen inte att detta underbara utrymme skall gå till spillo.
Några förslag, tillverkare etc - allt tas emot tacksamt.
 
Jag skulle rekommendera att ni använder er av någon lösning med överskåp om ni inte tänker leja snickare till att platsbygga garderonberna. En garderob som är lika hög som rummet går ju nämligen inte att först bygga liggande och sedan resa upp. Den måste sättas ihop på rätt köl på en gång annars slår ni i taket när ni försöker vända på den. Hela det problemet försvinner om garderoben är delad i två någonstans på höjden. En lösning med195 + 70 kanske? Det har t.ex IKEA. (Bänkskåp som överskåp och högskåp som garderob.)
 
Använder man lösa gavlar och monterar dessa så är det inga problem att montera och inte heller är det svårt att montera dörrarna.
Å andra sidan kan man använda sig av färdiga garderobsmoduler och komplettera med ett extra hyllplan ovanpå dessa om så behövs.
Dörrar i den höjden går som sagt att få tag på.

/Kent
 
Redigerat:
  • Gilla
Kaisasvensson
  • Laddar…
Lumi har skjutdörrar upp till 2,70. Inte alla modellerna går att få men några av dom.
 
  • Gilla
kaningetva
  • Laddar…
Ikea har en låg garderobsmodul, 70 cm. Ihop med en std garderob blir det visserligen 2,71, men det kanske funkar?
 
Bauhaus har skjutdörrar som du specialbeställer. Dessutom även prisvärda... In-Bau tror jag fabrikatet heter. Jag betalade 6000 för två dörrar med skenor och allt. totalbredd för två dörrar 275cm och höjd 250cm
 
Tack för alla kloka inlägg! Om någon har några mer tips så tar jag gärna emot dem!
Hur är det med högskåp i IKEAs köksserie, stämmer de inte alls med deras vanliga garderobssortiment. Tycker de har så mycket mer att välja på i det sortimentet vad gäller dörrar.
 
Här har vi byggt garderober på 258 cm av köksstommar och dörrar/lådor från Ikea.

Nertill överskåp till kyl/frys, 60 x 57 med lådor. Övertill 60 x 195 högskåpsstomme. Eftersom det är en 40 bred stomme på mitten fick jag modifiera en bänkskåpsstomme eftersom det inte finns 40 x 57.
Sockeln är platsbyggd av 6 cm tjocka reglar.

Fördelen är att du inte behöver resa en garderob på hela höjden, vilket kräver större skillnad i takhöjd.

Inuti 60 stommarna är ett hyllplan överst, under det en garderobsstång (finns 60 cm på Ikea) och under det 2 st trådbackar till garderob. I 40 stommen bara hyllplan. Det finns även 40 cm trådbackar till kök men de är lite klumpiga till garderober, tycker jag.

Allt med låd- och dörrdämpare. Dörrar/lådor Rubrik vit i glas och aluminium.
Anledningen till att jag använde köksstommar är att jag inte tycker det finns snygga garderobsdörrar, att de dessutom har bättre lådor och stadigare stommar är ju ingen nackdel.
 
  • Alvgatan nyinflyttade 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kanon! Vilken snygg lösning! Den gillade jag! Tack veasel!!!
 
...att även om man kan bygga en stomme "stående" för att inte råka ut för att inte kunna resa den ifall den är byggd liggande på golvet så kan man göra samma tavla som inredaren på Ikea råkade göra när hon hjälpte oss med en komplett uppdatering av vår entréhall:

Vi har bara ca 40 mm högre takhöjd än deras stomme så hon sa att vi måste bygga stommen stående. Käckt, inga problem - men när leveransen kom såg jag ju rätt snart att toppskivan och bottenskivan skruvas uppifrån/nedifrån...hur "drar" man dom skruvarna när man bygger stående :(

Nu löste det sig eftersom vi har en trappa i rummet så det blev till att bygga stående i trappan...sicket "meck"...men det finns ju dem som inte har en trapp där...då hade det inte gått utan att bygga om stommarna med andra typer av infästningar...så tänk på detta...

Däremot kan jag hålla med om tidigare tips om LUMIs lösningar med 270 cm dörrar - dessa har vi och med en takanslutningsskiva från LUMI sluter det perfekt an mot taket. Deras inredningsstommar är ju inte lika höga, men man får ju ett jättebra utrymme på toppen av stommarna så det är ett guldutrymme!

Vänligen

TMC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.