Har Moreten 410 multi. Den har ju plats för fyra stål. Jag kör med std två st. Någon som har erfarenhet av förbättringen om man kör med fyra stål. Eller är det onödigt?
 
Vad jag hört så kan man köra med större avverkningen + något bättre yta. Det normala är dock 2 stål.(Om du nu menar stål/kutter och inte antal kuttrar). Verkar som dom kunniga på hyvlar tagit semester från forumet.
 
Ju fler stål desto fler stål att posta (om man inte har en tersakutter förstås), men ju fler nerslag skären gör per cm desto slätare blir ytan. Det blir bättre yta. Har man bråttom och behöver köra med snabbare matning så är det en fördel också.
 
Och nackdelen med fyra eggar är att du får sämre ork i maskinen. Du kommer inte att kunna ta lika mycket i varje passage om du kör stor hyvelbredd och i hårdträ.
 
Hmmm... Blir det verkligen så? Effekten på varje stål (4-stål) blir bara hälften av vad det blir på varje stål (2-stål). Å andra sidan behöver bara stålen (4-stål) avverka hälften så mycket. Summasumarum blir nog samma effektåtgång.

Sen kan ju det botas med en saftig 3-fasare. Frågeställaren har 3 kW (4 hk) på 41 cm (13,7 cm/kW).
 
Det beror ju lite grann på vad syftet är med att montera 4 stål i kuttern. Om man vill bibehålla matningen och få en finare yta borde effektåtgången bara påverkas marginellt. Om man däremot vill dubbla produktiviteten med bibehållen ytfinhet, borde effektåtgången dubblas. Jag gissar att jag är en aning miljöskadad av mitt yrke. För oss handlar allt om produktivitet.

Vilket var egentligen syftet för trådstartaren med att använda fyra skär?
 
Tack för alla svar.
Mitt syfte var inte att använda fyra skär utan snarare att skingra min okunnighet om huruvida det fanns anledning att använda fyra skär.

Och eftersom jag har små krav på snabb matning och högre krav på yta så fattar jag det som att jag lika gärna kan fortsätta med två stål och köra med låg matningshastighet.
 
Ett lite ljud från en gammal "trägnagare"
Att man använder flera stål är att dom håller mycket längre...+ bättre yta
Förr använde man i bordfräsar bara ofta ett stål för det var enkelt att posta o slipa, men det blev fort ovasst.
 
Ytan bli bättre med fyra stål än två eller tre, och kutterslagens storlek blir ju också mindre i motsvarande grad. Om man vill lägga fyrastålsresurserna på högre tempo eller på bättre finnish beror väl på projektet. Verkar som om de hyvlar jag har tillgång till är såpass kraftiga att motorerna klarar av den högre matningshastigheten (12m/min jfrt med 6m/min) utan vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.