Jag har letet men inte hittat. Finns det formler för beräkning av takstolar någonstans ute på internet?
Vill komma igång med garagebygget så snart som möjligt men jag behöver 8,0m spännvidd och det hittar jag inte i tabeller
 
Köp färdiga från firma. så slipper du oroa dig. när jag sökte bygglov så sa dom på byggnadskontoret att om jag hade ritat stolarna själv samt byggt dem själv så skulle virkesdimensionen behöva vara typ 4 ggr mot fabrikstillverkade, pga att man fick bara räkna som om virket var av B-kvaitet. på fabrik så är det K32 eller nåt sånt.
Det är ganska billigt med färdiga takstolar. om man sätter det i relation till allt meck det blir att beräkna, skaffa virke, samt snickra till dem.
8 meter spännvidd är mycket. kan du lägga lägga en bärlina på halva? typ en I-balk?

Jag gjorde som så att jag ritade en stol som jag tyckte verkade rimligt, skickade in till en firma samt ringde och förklarade hur jag tänkt, sen gick det ett par dagar så fick jag tillbaka en hållfasthetberäknad ritning med prisförslag mm.
 
Ja skulle också vara intresserad av att veta hur man räknar hållfastehet på takstolar. Inte för att spramassa pengar men för att det skulle vara roligt att veta hur man gör. Och visst känns det bra att berätta för all hur lasten på upplaget ärberaknad till 574,45 kN/m2 :)

Har använt programmet som man får med i Takstolsboken men det hade varit roligt att kunna räkna på godtyckliga takstolar.


Det man inte vet får man ta reda på!! Är det någon som vet.

//Tomas
 
En kurs i statik och hållfasthetslära på högskolan kanske?

För att kunna dimensionera godtyckliga takstolar och takstolstyper behövs grundläggande statikkunskaper och en "enkel" takstolsberäkning innehåller väldigt många olika moment om man skall handräkna den enligt alla konstens regler.
Fackverksteori för att få fram krafterna i knutarna, momentberäkningar för krafter i överram, moment-, normal- och tvärkraftsdimensionering av ingående delar, ev med hänsyn till knäckning samt dimensionering av spikförband.

Nu börjar det låta som det ibland gör i EL-forumet och det kanske inte var meningen men jag vill bara påvisa att takstolskonstruktion kan vara en rätt avacerad del av huskonstruktionsarbetet om man ska ge sig på det själv!

/Ingenjören

 
Håller med dig ingengören att det finns en anledning till att vissa kan ta betalt för sina tjänster och att det är så det ska vara men tycker ändå att det hade varit roligt att kunna.

Statistik på högskola = Klart
Mattte på högskola = Klart
Hållfasthetslära = Nix inte än i alla fall. finns inga formelsamlingar för hur man gör
 
Läser hälften och gissar resten :cool:

//Tomas
 
Tag och surfa in på www.borgstenatimber.se och skriv in dina uppgifter så får du en offert på dina takstolar samt en ritning med alla uppgifter som du behöver inom någon vecka ;).
 
Bad om offert från två firmor, fortfarande inget svar :(

Köpte takstolsboken men blev lite besviken på att boken bara är en instrultionsbok för det medföljande programet. Programet är heller inget under av användarvänlighet.
 
tomas_mandorf skrev:
Läser hälften och gissar resten :cool:

//Tomas
Ungefär så gör jag också, ser det bra ut så håller det det vet jag efter att jag nu levt i ett hus som ska få ett nytt tak pga. att det befintliga läcker, samt är byggt av div. rivningsavfall med gammal panel, formluckor osv. Den som byggt kåken var byggnadsgrovis och släpade hem allt som skulle kasseras så hälften var ruttet eller söndertorkat när det spikades upp. Har mitt tak hållit 40 år så håller vad som helst, jag garanterar. ;D
 
Jag har mycket virke liggande,så jag tänkte spika ihop takstolarna själv.
 
R reeeflex skrev:
Jag har mycket virke liggande,så jag tänkte spika ihop takstolarna själv.
Men deras beräkningshjälp kan kanske vara till lite hjälp ändå?
 
Annars kanske du kan, med tumstock i hand, hitta någon bekants loft med blottade takstolar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.