Har tänkt gjuta 10st 15cm diam plintar, dom kommer att bli ca 1,60 långa. Köper betong på säck och blandar själv men hur räknar jag ut hur mycket jag behöver. Har inte helt bestämt mig än om de blir 15cm eller 19cm diam på rören.

MVH Abel
 
På en 25 kilos säck får du ut 13 liter betong.
 
Tänkte i alla enkelhet citera mitt svar till en annan plintgjutare. Antar att du vill kunna räkna ut volymen på dina rör med beaktande att varje säck färdigblandat ger 13 liter betong.

Peter
peegee4 skrev:
Hej Silas!

Jag har 18 plintar :eek: med varierande höjd och jag blandade totalt 29 säckar i en hyrd betongblandare. Vi var två stycken som hjälptes åt. En blandade och körde fram, den andra hällde i och skakade/jämnade till. Enligt mig finns det ingen anledning att blanda för hand i en kärra såvida inte medlemskortet på gymmet gått ut och du vill köra lite fysisk träning i trädgården ;). Tycker nog att altanbygget ger bra träning ändå . . .

Jag har för mig att en säck på 25 kg ger 13 liter betong. För att kunna räkna ut volymen på rören måste man använda lite geometri. Grundformeln ser ut så här: V = (pi x (d x d) / 4) x h där V=volym, pi=3,14, d=diameter, h=höjd
Ditt exempel skulle då se ut så här:
d=1,5 dm
h=18 dm
antal plintar=10 ===>

(3,14 x (1,5 x 1,5) / 4) x 18 x 10 = 318 dm3 (liter) ===>
318 liter betong motsvarar 24½ säckar betong. Ta gärna en säck extra. Det skulle ju vara tråkigt att stå där med några liter för lite :surprised:

Ja, då är det bara att anlita en polare, hyra en blandare och köra igång . . .
 
abel48 skrev:
Har tänkt gjuta 10st 15cm diam plintar, dom kommer att bli ca 1,60 långa. Köper betong på säck och blandar själv men hur räknar jag ut hur mycket jag behöver. Har inte helt bestämt mig än om de blir 15cm eller 19cm diam på rören.

MVH Abel
hmmm låter lite konstigt detta.
lägger mig i lite här.
nu till frågan..
varför skall du gjuta 1,6 m ner i backen?
gjut till markytan sen bygger du stolpar av 2"4" upp till bärlinan.
detta me att gjuta såhär e tokdumt!

hoppas du förstår mig?

mvh
snickar estwing
 
ok tack för alla svar.
Tanken med att gjuta 1.60 var för att jag skulle ha 20cm över mark...'

MVH Abel
 
abel48 skrev:
ok tack för alla svar.
Tanken med att gjuta 1.60 var för att jag skulle ha 20cm över mark...'

MVH Abel
å varför skall du gjuta 140 ner i backen?

mvh
snickar estwing
 
Men estwing, det är väl inget ovanligt sätt att göra på det viset? Min egen altan är byggd på det sättet för att plinten ska ner under frysnivå.
 
pi * d2 / 4 * h
Ett krångligt sätt att skriva h*pi*r^2 som är formeln för volymen av en cylinder.
Räkna med måtten i dm så får du liter bruk som går åt. Det här svaret är kanske en upprepning men med en förenklad formel. Värdet pi kan man ersätta med 3,14 så slipper man "avancerade" miniräknare.
 
it-snubben skrev:
Men estwing, det är väl inget ovanligt sätt att göra på det viset? Min egen altan är byggd på det sättet för att plinten ska ner under frysnivå.
oj....
 
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "oj"
 
att gjuta160 för en altan...
hmm låter oehört mycket.
klart frostfritt? ja helt korrekt, antar du bor väldigt i norr om swe.
varför ej då lägga i ickekärlskjutande medel, makadam å fyll upp å sen gjuta.
klart billigare.
tycker detta verkar klart onödigt å dyrt.
fast helt korrekt det funkar me.

mvh
snickar estwing
 
Vad är det för "icke tjälskjutande medel" du menar?
 
makadam skrev jag....
 
Jag trodde att du pratade om något medel som skulle i innan makadamen, det var ordet "medel" som gjorde att jag inte förstod riktigt.

Du menar alltså att man kan gräva ner till frostfritt djup, fylla upp med makadam som packas, och sedan gjuta ovanpå makadamen. Ja, det funkar ju också, men frågan är om det är mindre jobb än att gjuta hela vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.