Hoppas jag kan få lite tips och ideer på hur jag skall gå till väga med min till tänkta bastu.

Har gått igenom det mesta i dem tidigare inläggen men känner mig ändå osäker på hur jag skall göra.

Har idag en friggebod som är inredd till 75% men dem sista 25% vill jag göra till en bastu och ett förrum men vill att det då skall bli rätt.Förra ägaren blev aldrig klar med sin utbyggnad som han skulle ha som ett extra rum enbart.Från den inredda delen är det upptaget ett hål för dörren till förrummet.

Den del som är oinredd och där jag vill placera bastun ser ut som följande.

Golvet är i betong.
Väggen mot den inredda delen är från bastusidan sett byggd med 70 regel med isolering,ångspärr,spånskiva,målad väv.
Två av ytterväggarna är från bastun sett byggd med 70 regel (ingen isolering),asfaltboard,läkt,panel.
Väggen mellan bastu och förrum (med dörr) är inte byggd ännu så tips till den mottages tacksamt.
Taket är helt öppet idag med takstolar som har dimensionen 95 på underliggaren och ett vanligt tak med råspont,papp,läkt,tegel.

Golvytan är 2,50x1.20 med en takhöjd till takstolen som är ca 2.60.

Kanske någon kan vägleda mig hur jag skall fortsätta med byggandet för ventilation,ångspärr/bastufolie och vägg/takkonstruktionen.

Är inne på en vedeldad bastu men är det rätt tänkt eller skall man ta ett elaggregat?

Har säkert missat någon upplysning men jag fyller gärna på vid frågor.

Tack på förhand

//P
 
Finns det ingen som kan vägleda mig hur jag bör gå tillväga eller hur jag skall börja.finns det något jag kan utesluta eller bör tänka på?

Svar mottages tacksamt

//P
 
Du bör nog regla ner taket till en 2-2,10 meter sen sätta lavarna på 50/90 (nedre/övre).

Om inte boden är uppvärmd hela tiden bör man nog inte gå på med plast/ångspärr men jag är inte 100%

Minst 70 isolering i väggen är nog ett måste.

El eller ved ja där vet man ju bäst själv. Ved är ju gemytligare medans EL är den snabba enkla vägen för vardagen eller för den inte så engagerade (tex mig ;) )

Hoppas du fått lite info.
 
Tack för inlägget!

Boden har lite värme på vintern bara med ett enkelt elelement på svag värme.

70 isolering finns det plats för iaf men det är som du känner så känner jag ochså om man skall ha ångspärr eller inte och VAR ?

Jag hoppas få tips på hur jag bygger uppväggarna och med rätt matrial men du har hjälpt till på vägen V-G

//P
 
Vill tillägga att det blir ett elaggregat och ett fönster i bastun ochså.Kanske fönstret kan fungera som ventilation och antingen under bastandet eller utvädring efteråt..vad tror ni?

Hoppas någon kan hjälpa mig mer på traven hur jag kommer igång med mitt byggandeoch vad jag bör tänka på...framför allt ångspärren och uppyggandet av väggarna mot innervägg och mot yttervägg.

//P
 
En länk till har du här angående ventilation. Min personliga åsikt är att det är den bästa varianten.
 
Angående det här med att använda fönstret som ventilation, tänk på att om fönstret har låshandtag i metall ( det är väl det vanligaste) och sitter i en bastu som håller 80-90 grader, så har handtaget efter en stund samma temperatur dvs 80-90 grader. Då är det inte helt okomplicerat att öppna fönstret.

Fråga mej inte hur jag vet.....
 
Sen försvinner självdraget om man använder fönster som vädring också, det påverkar hur väl luften fördelas i bastun.
 
Då var elaggregatet,dörren,panelen,lavarna,belysningen och säkert något mer som jag glömt men jag har beslutångest om hur jag skall börja så jag får vägg/tak skikten rätt.

Hur gör jag bakom panelen kan man säga enkelt med bakgrund på min tidigare beskrivning.

//P
 
Det finns det ungefär lika många "regler" eller råd om som det finns folk som tycker.
Har hört ungefär 5 olika sätt nu... sa åt snickarn att åka till Fredells och be om nåt papper, han kom tillbaka med beskrivning på hur han kommer göra.
 
Håller med dig om alla dem här olika "reglerna".

Vad hade din snickare för beskrivning,vad säger den?

//P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.