Vi skall snart börja grundlägga för vårt nya hus och funderar nu på om vi måste välja torpargrund istället för platta på mark med ingjuten golvvärme. Problemet är hur vi skall fästa 35mm massivt ekgolv på betongplattan? Man kan ju inte gärna skjuta eller skruva fast det direkt i betongen för då punkterar man väl golvvärmeslangen på tusen ställen? På en torpargrund med träbjälklag är det ju inget problem, bara att skruva dit. Vill helst ha platta på mark om det går att lösa.
Tacksam för tips.
 
Vad sägs om platta på mark och "vanliga" radiatorer?
 
Är inte dessutom 35mm massivt golv för tjockt för golvvärme?
 
Ni har rätt, oavsett typ av grund så är nog golvet för tjockt för att vara lämpligt för golvärme. Det får bli radiatorer. Men , hur fäster jag golvet i betongplattan? Borra, plugga och skruva?

/Lelle
 
Vad säger leverantören av detta sjukt tjocka golv? Är det spontat? Det finns ju parkettlim (MP-lim) som är gjort för att limma stavparkett mot betonggolv. Vet inte om det kan funka med plank...

Jag antar annars att bästa metod är att lägga plywood först vilken du skruvar fast i betongplattan. Därefter spikar/skruvar du ekgolvet i plywoodskivan.
 
Ja, leverantören de e jag de. Skälet till att de nog blir 35 mm tjocka är att bredden nog blir runt 220 mm och för att de inte skall bli kuviga måste de ha en tjocklek propotionellt mot bredden. Då verkar 35 mm vara bra. Ett 22 mm massivt golv med den bredden funkar nog inte tror jag. Jo de blir spontade med spikfas.
 
Jag skulle använda MS-lim. Betong tar flera månader att torka så du behöver ångspärr, att borra igenom denna innebär ogjort arbete. D
essutom är limmet mycket starkare än både spik och skruv, nar jag pluggade testade vi parkettstav i klimatkammare och bara MS-lim tålde riktig misshandel, spik och skruv drogs ur undergolvet vid mkt hög uppfuktning med knarr som följd.
Sen håller jag med EB, 35 mm är för mycket för golvvärme. Limms golvet ned är det inga problem att hyvla tunnare, bara bättre. Men det är kanske din såg som är begränsaden?
 
Pratar vi åldersbeständig plast som ångspärr? Hur gör jag då med limmingen?. Sågen är inte begränsningen utan det var nog mer jag som tänkte så. Är det funkis att ha 22-25 mm tjocklek med en bredd på 220 mm? jag är lite rädd att det då blir för kuvigt. Jag har bara sågat en liten del av eken så än kan jag välja tjocklek.
 
Limmet fungerar som ångspärr också, two in one liksom. Flera golvfirmor säljer breda brädor över 200 mm i bredd i 20 mm tjocklek, 14 mm finns väl upp till åtminstånde 160 mm vad jag vill minnas.
Jag har själv 20x190 mm skruvad på regel och det funkar fint, visserligen några mindre springor på vårvintern som sen går ihop under sommaren. Hur stora springorna blir beror på luftfuktigheten och plankbredden, tjockleken har ingen märkbar betydelse. Snarare riskerar springorna att bli större vid ökad tjocklek om man kombinerar med golvvärme eftersom torrt trä isolerar rätt bra. Med vattenburen värme kan dessutom isoleringen bli så god att du inte orkar värma rummet som önskat.
Kuvigt? menar du kupigt, jag det beror självklart på brädbredden men också på årsringslutningen. Så sågar du din brädor ur grova stockar, gärna med stående årsringar så minska problemet.
 
Nu börjar bitarna ramla på plats. 25 mm tjocklek på golvet, limmad på isolerad betongplatta och radiatorer. Vad skulle man göra utan er här på forumet, ni är helt enkelt klockrena. Tusen tack för alla bra tips! Nu skall jag gå ut och såga ek...
 
Vi hoppas på bilder. Respektingivande att såga sitt eget golv!
 
Tänk på att torkar virket ordentligt innan du börjar hyvla, det måste ner till 7-8% för att hålla nere springorna.
 
Ja jag har funderat mycket på det där med torkningen. Det blir nog så att jag bygger en virkestork. Köpte ett aggregat i vintras och skall bygga en tork med måtten 5x1,2x2 (l x b x h). Fungerar det får jag ned det till 7-8%. Annars får jag lägga in det utan att fästa det och låta det ligga ett år eller två för att sedan plocka ur det och montera om det. För visst är det viktigt att det skall vara torrt för ett bra resultat.
 
Enklast är att lufttorka under en sommar först sen kan du säkert torka färdigt i din egenbygda tork utan problem. Allt går med lite tålamod, från lufttorrt bör eken torkar till 8% på 2-4 veckor beroende på utrustningen. Köp en fuktkvotsmätare om du inte redan har en, mkt bra investering för detta projekt.
Är det en Saunotork eller liknande du köpt, typ värmebatteri med fläkt? Du kan också låta virket ligga inne över en vinter i rumstemperatur, men tänk på att mycket virke inomhus under torkning kan orsaka problem med hög RH och mögel inne!
 
Ja det är en Saunatork. Jag köpte en fuktmätare från Logosol och den verkar vara hyffsad när jag kontrollmäter biten i micron, brukar bli ungefär samma värde. Det är altså bäst att lufttorka först för att bli av med det värsta och sedan in i torken? Jag hade tänkt såga eken på höstkanten och torka den direkt i torken för att undvika att eken slår sig allt för mycket. Jag har noterat att virke jag sågar under varma perioder slår sig mycket mer än det jag sågar under kalla perioder. Med tanke på vad du skriver i inlägget kanske det ändå är bäst att såga nu, lufttorka och sedan in i torken på höstkanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.