Hej, nu skall gaspannan ut ur mitt hus på 174m2 (87m2 bi- 87m2 boyta).
Gbg energi skall konvertera från stadsgas till naturgas vilket gör att jag måste byta min gamla panna och de erbjuder en ny kondenserande panna från Weishaupt inkl montering för 56.000:- (jag får 5.500 för min gamla panna).
Nu till frågan som jag hoppas ngn kunnig har lust att svara på:
Är det värt att installera bergvärme eller luft/vattenpump i mitt hus? Har en snittförbrukning av gas på ca 3500m3/år, utan att få upp värmen såpass som man önskar riktigt kalla dagar, 18 grader max, typ...(utvärmen på element 35-40 grader och manuellt skruvande på termostaten! Effektgraden på den gamla Circulyn-pannan är väl riktigt usel kan jag tänka. Hushållsel ca 6000kWh/år). Varmvattnet får jag idag av en "genomströmningsberedare" (eller vad det heter) som värms med gas.
Om man räknar energiinnehåll i gasen så blir min totalförbrukning då ca 25000kW.
Jag har nya fönster och tillägsisolerat yttervägg i samband med fasadbyte (skall isolera taket till vinden på ngt sätt inom kort) samt installera ngn form av braskamin mest för mysfaktorn men oxå som lite värmetillskott.

Har stora dubbelelement i de flesta rum och golvvärme i den tillbyggda delen (41m2).

Har fått offert från GAK i Gbg på 125.000:- på komplett arbete, Nibe fighter 1125-6, 6kW.
 
Redigerat:
låter som du kan ha bergvärme.
dock fins det ingen schans i värden att den pump du fått ofert på klarar at värma ditt hus! Den ger ca 5kW hur många kW är din nuvarande panna på? den är ju för klen eftersom du ej får upp tempen vintertid.

du har fått ofert på en 11XX vilket är en bra lösning, men du skriver inte hur du komer att värma varmvatnet. Förslagsvis gör du det genom en VPA 300/200

tippar på att du sk ha en 1125-10
 
Tänk på att med gas så binder du dig vid en leverantörs godtycke (iofs är det nästan monopol med el också men...) sök lite på forumet så finner du svar på det mesta.
 
Hej CarMan, tack för svaret, en 6kW panna från Nibe var det alltså (1125-6) alltså inte 5kW...
Behöver jag verkligen en 10kW tror du??
VV-beredare i offerten: VPA 200/70.

PS. Känner som dig v-g med gasen alltså, låst och med osäkert gaspris (läs högre) i framtiden...
 
Du borde verkligen klara dig på 6 kW. Är det verkligen så kallt i Göteborg?
Jag har 208 m2 och klarar mig på 6 kW ner till minus 15 grader. Sen blir det elpatron eller braskamin som stöd.
10 kW behövs mycket sällan. Det brukar vara hus på 300 m2 och större. Det blir bara för mycket effekt och värmepumpen står still för det mesta. Då den går ger den för mycket och arbetar ineffektivt.
 
du måste kolla i produkt bladen vad pumparna ger. på vintern är det som kallast i borrorna & du behöver då som varmast vaten till radiatorerna, så kolla vad pumparna ger vid 0/50
en 1125-6 ger ynka 4,8kW vilket knapast räcker til en nybyggd mordern villa på 100 m2
en 1125-10 ger 8,5kW vilket jag gissar är lagom (jag gissar givetvis bara utefrån de uppgifter du lämnat)

du får ju inte upp värmen idag med dom prylar du har, så du måste ha nått kraftigare, ur mpnga kW är din nuvarande panna på?
 
Vet inte vad jag har för effekt på min nuvarande panna, den är från 60-talet nån gång gissar jag. Har inga manualer eller dokumentation på den, tyvärr... Den är ju mycket enkelt uppbyggd och det enda jag kan justera är utvärmen till radiatorerna, ingen annan sensor på pannan alltså.
Jag kan ju inget om värmepumpar men har blivit rekommenderad leverantören som var här på besiktning (GAK, godkända av SVEP) av grannar i området som är mycket nöjda.
Jag har bett om offerter från andra oxå, men killen från GAK som var här gav ett betryggande intryck.


Medeltemperaturen i Gbg var ca 8 grader under 2007 och så många riktigt kalla dagar hade vi ju inte...

Finns det ngt sätt att ta reda på effekten på min gamla panna??

Suck vad beslutsångest man kan få....!?!? 8-/
 
Om du har öppen planlösning kan ju luft/luft plus en vanlig varmvattenberedare också vara ett budgetalternativ kanske. De rummen som ligger längst iväg kanske måste extrautrustas med el-element eller så utnyttjas det befintliga vattensystemet med en elpatronskasset eller vad de nu heter.
 
väljer du för liten pump, komer du värme huset med stora mängder elpatron.
att gå upp en pumpstorlek kostar ca 3000:- att gå upp 2 storlekar kostar då ca 6000:-

(gissar att du fåt offert på aldeles för grund borra också, så där får du nog lägga til lite också)

men som du ser så är det inte dyrt att välja rätt storlek.

medeltempraturen 2007 var ju långt högre än normalt, så den ska du inte dimensionera efter.

men det är ditt hus, du gör hur du vill (jag bara försöker vara hjälpsam)
 
jonnymejsel skrev:
Vet inte vad jag har för effekt på min nuvarande panna, den är från 60-talet nån gång gissar jag. Har inga manualer eller dokumentation på den, tyvärr... Den är ju mycket enkelt uppbyggd och det enda jag kan justera är utvärmen till radiatorerna, ingen annan sensor på pannan alltså.
Jag kan ju inget om värmepumpar men har blivit rekommenderad leverantören som var här på besiktning (GAK, godkända av SVEP) av grannar i området som är mycket nöjda.
Jag har bett om offerter från andra oxå, men killen från GAK som var här gav ett betryggande intryck.


Medeltemperaturen i Gbg var ca 8 grader under 2007 och så många riktigt kalla dagar hade vi ju inte...

Finns det ngt sätt att ta reda på effekten på min gamla panna??

Suck vad beslutsångest man kan få....!?!? 8-/
Hålle med Carman om att en 6 kw blir för klen, i alla fall om jag tolkat det du skrev rätt (motsvarade 25000 kwh förbrukning för värme och varmvatten). Det har jag översatt till 20000 kwh värme och 5000 kwh varmvatten. En 8 kwh bergvärme är mer än väl vad du behöver med den förbrukning du har nu. Frågan är bara hur mycket din förbrukning ökar om du höjer innetemperaturen så mycket som du kan vilja. Vad gäller bergvärme är det 8 eller 10 kw du skall ha. En luft/vatten på 8kwh skulle räcka till idag den med, men inte med samma marginal för att höja innetemperaturen, så eventuellt skall du upp en storlek till. (Du kan laborera själv med olika förbrukningar och effekter på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php om du vill. Använd i så fall Göteborg som plats och 20000 som husvärme, eller var det nu är om jag förstått dig fel). Sidan är gjord så att om du har en offert på en bergvärme och en på luft/vatten kan du jämföra dem och se både vad du bör spara in, och om etrainvesteringen för bergvärme kontra luft/vatten (som du kan mata in från offerterna) är så liten att du tycker du får igen pengarna snabbt nog för dig.

Göteborg är inte särskilt kallt, och luft/vatten duger bra där. Ditt hus är enligt dig inte särskilt dåligt isolerat, och skall bli bättre, så luft/vatten är ett alternativ du bör titta på innan du bestämmer dig. Den har nackdelar kontra bergvärme. Bergvärme kommer att spara mer pengar per år, men på de breddgraderna du bor tar extrainvesteringen ofta lång tid att få tillbaka.

--- Mats ---
 
Tack alla för alla svar!!
Jag skall ta in fler offerter för jämförelse, inte bara pris utan oxå vad de gör för bedömning av mitt behov, pumpstorlek, borra, berg- kontra L/V-pump osv.

/Tony
 
men kom ihåg att titta på produkt blader. det är effekten vid 0/50 som är intresant !!!
 
CarMan skrev:
du måste kolla i produkt bladen vad pumparna ger. på vintern är det som kallast i borrorna & du behöver då som varmast vaten till radiatorerna, så kolla vad pumparna ger vid 0/50
en 1125-6 ger ynka 4,8kW vilket knapast räcker til en nybyggd mordern villa på 100 m2
en 1125-10 ger 8,5kW vilket jag gissar är lagom (jag gissar givetvis bara utefrån de uppgifter du lämnat)

du får ju inte upp värmen idag med dom prylar du har, så du måste ha nått kraftigare, ur mpnga kW är din nuvarande panna på?
Du gissar rätt bra, Med en årsförbrukning på 25000 kWh behöver huset ca 9 kW då det är som kallast vilket bör bli bra med 8,5 kW vid 0/50°
 
Enligt denna sida: http://www.scb.se/templates/Publikation____197153.asp
"Energiinnehållet i stadsgas är ca 4,65 MWh per 1 000 m3"

3,5 x 4650 = 16 275 kwh/år

Om man räknar med att pannans verkningsgrad och tilläggsisolering av vinden tar ut det lite högre värmebehovet så bör de väl ha dimensionerat ganska rätt?

Jag skulle ha valt en 1225-8.
 
jag tror inte til läggs isolering tar ut så specialt mycke, då man ofta har kalt & stänger av värmen för tidigt m.m. när man inte har en billig upp värmning.

(själv gick min värme i natt märkte jag. jag hade varmt o skönt i köket i morse...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.