4 timmar tar min att ladda
 
Jag har en flymo med batteri som man hänger på axeln, fungerar perfekt...
 
Kave skrev:
Underbart med batteri, man kan kör i 17 minuter enl B&D när den är helt ny sen får man vänta 8 timmar?
Undrar hur länge den går efter några år? Jag köpte själv en Jonsered för 800:- på Coop förra året, den går klockrent på Aspenbensin. Vår tomt är på 770m2 och jag håller nog på klart längre än 17 minuter varje gång. Nu har vi staket och buskar i hela trädgården så det blir mycket finputsande.
Nja, batteriet laddas 80% i början, och efter några laddningar når man full effekt. Naturligtvis kommer den dagen då batteriet blir dåligt, men bensinmotorer kräver också service, och Aspen-bensinen är ju inte precis något särskilt ekonomiskt alternativ.

Klarar man sig med 10-15 minuters drift för en runda i trädgården är batteridrift bra, men har man större behov än så kommer ju bensindriften in i bilden som det enda rimliga alternativet. (Sladd ser jag bara som ett alternativ för radhusägare med en liten gräsmatta framför huset som måste röjas av ibland).
 
Frugan köpte en Gardena "Turbotrimmer free trim" Med Li-ion batteri. Superlätt. bara 1,9 kg! Sedan slipper man trimmertråden eftersom dom har som små plastblad som skär gräset. Vi har 900 m2 tomt och det klarar den utanproblem (men maskinen är fortfarande nästan ny). Bara positivt att säga om den frutom laddtiden - 10 timmar
 
Grop skrev:
Frugan köpte en Gardena "Turbotrimmer free trim" Med Li-ion batteri. Superlätt. bara 1,9 kg! Sedan slipper man trimmertråden eftersom dom har som små plastblad som skär gräset. Vi har 900 m2 tomt och det klarar den utanproblem (men maskinen är fortfarande nästan ny). Bara positivt att säga om den frutom laddtiden - 10 timmar
Hur länge håller en laddning och reservblad? kostnad? (om du har koll på sådant)
 
Swetrot skrev:
Nja, batteriet laddas 80% i början, och efter några laddningar når man full effekt. Naturligtvis kommer den dagen då batteriet blir dåligt, men bensinmotorer kräver också service, och Aspen-bensinen är ju inte precis något särskilt ekonomiskt alternativ.

Klarar man sig med 10-15 minuters drift för en runda i trädgården är batteridrift bra, men har man större behov än så kommer ju bensindriften in i bilden som det enda rimliga alternativet. (Sladd ser jag bara som ett alternativ för radhusägare med en liten gräsmatta framför huset som måste röjas av ibland).
Med flymon jag har så går det lätt att köra över 30 minuter konstant,, inga problem, trots att jag har bytt till kraftigare tråd..
 
ejwbegysv skrev:
Jag har en flymo med batteri som man hänger på axeln, fungerar perfekt...
Hej!

Har kikat på den. Är inte batteriet ivägen i väskan? Eller kan man ha det i ett bälte?
 
Batteriet hänger man över axeln och knäpper sedan en rem runt midjan som en midjeväska..

Batteriet märker man inte av.
 
Gardenan håller laddningen för en sisådär 20 minuters arbetspass. Vår tomt på 900 m2 klarar den. Jag vet inte om vi harmer eller mindre kanter än "medelsvensson" Bladen kostade 49 kr för 50st (har jag för mig att det var). Men de verkar helt klart tåligare än tråd. Hittills har vi förbrukat 2 eller 3 på 4-5 klipprundor
 
Redigerat:
Swetrot skrev:
Jag köpte en B&D GLC2500 för ett par veckor sedan, och är hittills nöjd. Jag gav 895kr för min. Den är med batteri på 18V, och en laddning räcker ungefär en kvart effektiv körtid. Att ladda batteriet tar 8 timmar.

Sladd var inget alternativ, för det blev dyrt (skarvsladdar kostar pengar), bökigt att hålla ordning på och smutsigt att hantera. Bensin var alldeles för overkill för mina behov, dessutom dyrt, miljöpåfrestande och bullrigt.
Hej.

Köpte även jag samma modell. Har sedan tidigare en B&D borr/skruvdragare som det följde med en bättre laddare till. Det går utmärkt att ladda trimerns batteri med laddaren som följer med borren och man kommer då ner på ca 2 timmar. Jag valde denna modellen just för att jag redan hade B&D med batteri så att jag kunde kombinera i vart fall laddaren:) Jag är nöjd med vad den klarar, i mitt fall så har det blivit mycket "röjande" då vår tomt är mycket vildvuxen än så länge. Har inte stött på något som den inte har tagit som man tycker att den borde klara av.
 
Jag har också Flymo Sabre Trimmer med frihängande batteri som bärs på axel/bälte med bälte/axelrem. Den fungerar mycket bra till våran tomt som har massor av kanter runt träd, buskar, staket och marksten. Jag har alltid kunna slutföra klippning på ett fulladdat batteri.

En funktion som jag uppskattar väldigt mycket är att man kan vinkla huvudet och då använda den som en kanttrimmer runt gångarna av marksten som vi har. Man kan också byta ut klipphuvudet till andra verktyg som häcksax, blower, grenmotorsåg. Jag har dock endast Trimmer verktyget så jag kan ej uttala mig om de andra verktygen.
http://www.flymo.se/node513.aspx?cid=313

Enkel jämförelse som talar för sig själv.
Flymos batteri är på 24V och 4,5 Ah
Black & Deckers batteri är på 12V och 1,5 Ah

Således innehåller Flymos batteri 6 ggr mera energi och man kan klippa 6 ggr längre tid innan uppladdning.

Jag uppfattar kraften i Flymo som likvärdig med den 230V Trimmer vi hade tidigare, men sällan användes pga böket med sladdar runt hela tomten.
 
Visst finns det en trevlig frihet i att vara utan sladd, men de flesta tomter går fint att köra med sladd, man får snabbt in rutinen.

Har gått mina timmar med buskröjare, men jag skulle aldrig få för mig att göra det i en villaträgård. Man stör grannarna nog med en elektrisk... Och att släppa ut mer miljögifter än en en bilresa mella göteborg-stockholm för att putsa trägården lite känns som ett feltänk.

Köpte nyss en ny Bosch på jula. Mycket trevlig maskin. Köper aldrig en Black & Smäckig igen (gjort av med två sty på tre år), även om reflexsystemet är överlägset Bosch tap-n-go
 
Har en nyinhandlad Tanaka230 som verkligen gör trimningen till ett nöje.

Overkligt lättstartad! :) Och kraftull.
 
märkligt test. Märkliga slutsatser

Jag skulle aldrig utropa en trimmer med bly eller NiCd-batteri till vinnare; dessa batterier är miljösämst. NiCd-batterier har minneseffekt.

Dessutom har de blandat trimmers med olika batterikapacitet och - häpna! - det blev olika klipptid!

Exempel:
Flymos sabre har ett 24-voltsbatteri.
Bosch 23 ART LI har ett 14.4 voltsbatteri. (Det finns en 26 ART LI som har 18 voltsbatteri, men nej. Den finns inte med i testet).

Testet säger inte mer än att det finns många trimmers att välja mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.