Hej,

Har ett stuga med en gammal gustavsbergs mulltoa som jag måste göra något åt. Har kollat runt lite och sett att Separett Villa verkar vara en omtyckt och bra toalett. Ringde till miljökontoret i kommunen men de sa att det endast är i undantagsfall som de godkänner urinseparerande toaletter... Villkoret skulle vara att tomten skulle ligga avskilld och ha en stor tomt. (?) Min stuga uppfyller väl då inget av dessa... De förespråkade istället en vanlig mulltoa. Synd, separetten verkar ju både väldigt bra, enkel och billig.

Är det fler som fått liknande avslag?
Vad ska man välja för toalett nu då, finns det någon annan bra lösning?

Mvh
Sören
 
Varför vlll kommunen att man ska bo avskilt och ha stor tomt?

- Det verkar som om de tror att ni ska använda urinen själva på tomten men det är ju inte nödvändigt. I min kommun Trosa bygger man med separerande toaletter i nybyggda hus och har avtal med en bonde som tömmer tanken.
Kolla med Separett för att få några bra referenser att visa din kommun.
 
Jo, regeln var enligt kommunen att man själv skulle kunna ta hand om avfallet på den egna fastigheten. Det var vad dom utgick ifrån..

Annars kan jag ju lika gärna ta hem dunken typ. och tömma i det kommunala avloppet. Men reglerna verkar inte riktigt vara så...
 
Redigerat:
Tror ändå det kan vara värt att kolla med Separett.
Och med din kommun om det inte finns ett alternativt upplägg.

Lycka till.

Annars får väl nån svara på din ursprungliga fråga...: " finns det någon annan bra lösning?"
 
Hej

En vanlig mulltoa är väll ett alternativ?
En sådan har vi på landet och den tar ju hand om allt.

Emil
 
  • mulltoa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Separette säger att det finns några få kommuner där det ställs krav som gör det svårt för konsumenten att installera en urinseparerande toalett. En del kommuner har gått ifrån att tillåta till att inte tillåta tekniken. De har dock inga direkta förslag att komma med...

Det får väl kanske bli en vanlig mulltoa, antar jag. Eller finns det andra alt. (i liknande prisklass)?
DJ// Är dom lätta att sköta, tömma etc? (den gamla Gustavsbergaren är inte speciellt trevlig, där man måste gröpa bland avfallet)
 
Redigerat:
Varför kommuner inte tillåter dett.

Offta har det med vattentillgången i området och urinet skall blandas ut 1 del urin med 10 delar vatten. Att den det lägger slang diret ut till en stenkista eller dike. Dvs. de tar inte hand om urinet på rätt sätt och det påverkar miljön i området. Att kommunerna se till miljökonikvenserna, stavning??

Det finns en ny toa med förbränningteknik. kostnad ca 1kr per besök och slippa böket att ta hand om det. Blir bara aska kvar. ca 25 000sek.

Du måste prata med din kommun och höra vad de kan komma med för förslag. Tillstånd behövs.

Lycka till
 
Hej Igen!

Att tömma lådan under toan är lätt och inte specielt jobbigt.
På våren brukar jag tömma den övre behållaren då det torkat ut ordentligt under vintern, det är ju lite mer grävande men efter vintern har det torkat ut och luktar inget.
Jag tömmer den undre lådan ungeför 3 gånger per sommar.

Jag har hört mycket gott om förbränningstoaletterna men det är ju välldigt dyra!

Emil
 
Nackdelen med förbränningstoalett är brummandet (från toaletten själv, inget annat). Motorn är på i ca 3 timmar åt gången. Kan bli ganska störande i längden. Har själv bott i ett äldre fritidshus i 3 år med den tekniken. Sen sotar toaletten igen något fruktansvärt om man inte har en helt spikrak skorsten och exakt längd på den.

När vi nu bygger nytt fritidshus fick vi tillstånd för vakuumtoalett från kommunen. Vår kommun har alltid varit väldigt restriktiva gällande toalettlösningar kopplade till tank, främst eftersom det drar så mycket vatten vid spolning (inget kommunalt vatten). Så därför blev det en positiv överaskning.

Skälet till att kommunen godkänner vakuumtoalett sedan årsskiftet är att den drar < 0,5 l / spolning. Detta att jämföra vanliga vattentoaletter som drar 3-5 l / spolning.
Vakuumtoaletter kommer tydligen sätta standarden i vår kommun framöver.

Systemet består av följande:
- En porslinstoalett identisk med en "vanlig" toalett står i badrummet.
- 50 mm slang går sedan ut till den slutna tanken, med från leverantören inbyggda värmekablar och elförsörjning till pumpen i slangen (dyr, 250kr/m)
- Pumpen sitter i den slutna tanken, dvs ljudet inne i badrummet blir likvärdigt med en vanligt spoltoalett. Pumpen själv låter i ca 5 sekuner vid spolning, ett vinande ljud som inte direkt stör.
- Tanken är på 3000 liter och töms av kommunen ca 1 gång / år.

En annan fördel är att tanken kan ligga på en högre nivå på tomten än själva toaletten pga vakuumtekniken. Så var fallet för oss.

För oss landade det på (exklusive schaktning) på 44000:-, men då ingick 40 meter av den dyra slangen, toalett och tank.
 
Hej,

Tackar för ideér men det känns som om det blir lite för dyrt för min budget. Hade ju från början tänkt mig en Separette Villa, kostnad ca 6kkr. Har nu även hört att kommunen inom några år avser att bygga någon slags gemensam avloppsanläggning i området. Vet inte så mycket mer vad det rör sig om men om det kommer att inkludera vatten så kan ju det mycket väl bli aktuellt. Kan ha en större investering framför mig alltså...

Just nu känns en nyare mulltoa mest aktuell, pris ca 10-13kkr.

Mvh
Sören
 
fedex:
Vi funderar också på vakuumtoalett. Vilket system resp vilken entrepenör har ni använt? Var någonstans ligger huset?
/Micke
 
Micke2006 skrev:
fedex:
Vi funderar också på vakuumtoalett. Vilket system resp vilken entrepenör har ni använt? Var någonstans ligger huset?
/Micke
Systemet heter Eco-Vac och i deras paket ingår förutom toalettstol 3000l tank och pump. Röret köper man separat beroende på hur långt från huset tanken skall ligga.

Vad gäller entreprenör har vi ingen speciell för just toalettsystemet. Killarna som gjöt bottenplattan fixade avsättningarna och schaktkillarna lade ner tank och drog rör från grunden. Sen har vi en lokal VVS:are som fixade detaljerna.

Hust ligger i Norrtälje skärgård. Firman där paketet köptes ligger också i närheten.
 
Tack,
vårt hus ligger också i Norrtälje.
Har ni basic eller family systemet?
 
Vi har också stuga i Norrtälje och tycker att separationstoalettt verkar vara idealiskt. Men på kommunens hemsida står att 1. urinet får ej avledas till BDT-avlopp (Givetvis), 2. Urinet får ej infiltreras, 3. Urinet får ej användas för bevattning. Så vad återstår då för tillvägagångssätt? Och var tror de urinet tar vägen nu? Vi har torttoa med latrinkompostering, förr eller senare hamnar restprodukterna i naturen i alla fall. Är det alltså omöjligt att ha separationstoalett i Norrtälje?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.