Hej!

Fick ett tips om att slå på en extra regel på golvreglarna (45*170mm) på dom ställen trallen (38*145 mm) ska skarvas. Detta för att kunna skruva (75 mm skruv) längre in från ändträt och därmed undvika sprickbildning. Detta låter lite överambitiöst i mina öron. Hur gör ni? Förborrar? Extra regel? Ingenting?
 
förborra rekommenderas vid skarvar.
 
Gäller förborrning även för trall med dimensionen 28x120?
 
Jag har inte gjort dem på min trall 28x120 efter rekommendation av snickare. Enligt de så är trallskruven så "bra" att det inte behövs. Vissa har dock spruckit för mig... Så jag vet inte vad jag rekommenderar egentligen... så man kan ju undra varför jag skriver... Lycka till...
 
Jag förborrar, kanske 1,5 cm från kanten, och sedan fäster skruven fint i regeln, utan att något spricker.
Det enda jag kan tycka till om det, är väl att det blir en "dubbel skruvrad" där det skarvas (jag har lagt trallbräderna så att skarvarna kommer varannan bräda). Annars är det bra. :)

Jag har 95*45-reglar och 28*120-trall. Jag provade på en testbräda att inte förborra, och det blev inte bra, så jag rekommenderar att förborra.

Annars tycker jag att tipset om extraregel var rätt bra, om man inte har något emot extraarbetet och extrakostnaden. Snyggt kan det säkert bli.
 
sennen skrev:
Jag förborrar, kanske 1,5 cm från kanten, och sedan fäster skruven fint i regeln, utan att något spricker.
Det enda jag kan tycka till om det, är väl att det blir en "dubbel skruvrad" där det skarvas (jag har lagt trallbräderna så att skarvarna kommer varannan bräda). Annars är det bra. :)

Jag har 95*45-reglar och 28*120-trall. Jag provade på en testbräda att inte förborra, och det blev inte bra, så jag rekommenderar att förborra.

Annars tycker jag att tipset om extraregel var rätt bra, om man inte har något emot extraarbetet och extrakostnaden. Snyggt kan det säkert bli.
hej.
tips e att lägga golvbjälkarna åt andra hållet då behöver ni ej skruva ändträt!
alltid hela brädor, snyggare!
angående borrning, nej det behövs ej då kan du använda skruv man har för ändträ skruvning. om du känner dig osäker.
har aldrig borrat. funkar kanon.
när du skruvar änden så sätt skruven väldigt snett ner.
då går det perfekt
mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
Lukasl skrev:
Jag har inte gjort dem på min trall 28x120 efter rekommendation av snickare. Enligt de så är trallskruven så "bra" att det inte behövs. Vissa har dock spruckit för mig... Så jag vet inte vad jag rekommenderar egentligen... så man kan ju undra varför jag skriver... Lycka till...
Haha.. där fick jag mig ett bra skratt, tack!

Man kan ju även säga att du inte ska lita på din snickare längre!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.