Grön eller orange till höger beror väl på vad man tycker är snyggast! :D Förslagsvis terminerar man efter eventuell färgmärkning i kontakten och ser till att alla följer samma standard.. Men som sagt, så länge man är konsekvent handlar det bara om färgen på kablarna.
 
pefo skrev:
...så länge man är konsekvent handlar det bara om färgen på kablarna.
Nästan iallafall. Viktigast är att paren hålls ihop. Vilken färg respektive par sedan har är ju bara en fråga om struktur vid montering och överskådlighet i senare läge.
 
pefo skrev:
Grön eller orange till höger beror väl på vad man tycker är snyggast! :D
Den gillar jag! Den skall jag sno och använda i fortsättningen. :) Kommer att reta gallfeber på en och annan kollega.

På senare tid så har de enda plintar jag terminerat haft båda märkningarna (en rad 'A' och en 'B'), men om man blandar med sådana som bara har en så får man naturligtvis tänka efter före.
 
it-snubben skrev:
Nästan iallafall. Viktigast är att paren hålls ihop. Vilken färg respektive par sedan har är ju bara en fråga om struktur vid montering och överskådlighet i senare läge.
Ja, "split pair" som det kallas skall man akta sig noga för, i alla fall om man inte har tillgång till någon avancerad-läs dyr-nätverkstestare för kontroll och verifiering av installationen. En enkel testare som bara mäter elektrisk ledning mellan kontakterna hittar inte ett sådant fel eftersom kabeln är likspänningsmässigt korrekt kopplad. Ger lätt en installation som fungerar "ibland", eller som fungerar vid lägre hastigheter (typ 10Mbps) men inte vid högre. Andra kopplingsproblem, kortslutning, ingen kontakt, felaktig koppling mellan stift har en billig testare ganska mycket större chans att hitta.

Jag hade för många år sedan på jobbet oturen att få tag på en hemmagjord patchkabel som led av det här problemet. Det fick till följd att jag ibland inte kunde komma åt Windows-monterade nätverksdiskar eller skrivare, men email-klienten fungerade fint. Detta beroende på att de protokoll som gick över TCP/IP galant klarade ett packet-tapp på 98% eller så ,medan det gamla NetBIOS protokollet som windows tjänster byggde på inte alls klarade av att bli av med så många paket. Som sagt en lurig felsituation, dålig patchkabel är inte det första man tänker på när man ser sådana här symptom.

I hemmaläget så är nog noggrannhet vid installationen (färg mot färgmärkning samt kontroll) samt verifiering med datorer den enda ekonomiskt försvarbara lösningen. Kontrollera att du får ut förväntad maximal hastighet samt fråga snällt din dator efter de felräknare som ethernet/IP drivern håller reda på (framing errors, crc errors etc). 'ifconfig' listar dessa under Linux/Unix, vet inte hur man lättast får fram dem under Windows. Dessa felräknare skall stå på noll.
 
Jag har dragit två fabrikat, ADC Krone och Tyco AMP, båda kat 6. ADCs kabel är lättare (mjukare plast) att avisolera, men annars likvärdiga. ADC-kabeln finns på Solar för 13:-/m, E49 373 23. Tyco-kabeln finns hos flera grossister för mellan 10-20:-/m, den här kabeln finns det dock stora rabatter på, E49 348 98.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
den äldre cat5e (man kan tänka sig att dra det också, men då kan du inte köra TV-basband, antagligen inte 10GBps när det kommer; beroende på längder-ingen vet. Det är på gränsen till fel att dra cat 5e idag, men bara precis på gränsen. Själv drog jag det, men det beror mest på att jag var med om cat4 krisen...)
.
TV-basband, vad är det? Det kan väl inte vara samma som Telias bredbandsTV, för den fungerar alldeles utmärkt med cat5e tillsammans med bredband?

Kjell G
 
TV-basband är inte iptv utan vanlig hederlig analog signal. Den typ av signal man tradionellt kör via koax.
 
it-snubben skrev:
Nästan iallafall. Viktigast är att paren hålls ihop. Vilken färg respektive par sedan har är ju bara en fråga om struktur vid montering och överskådlighet i senare läge.
Tja, nu utgick jag från att detta rudimentära faktum var känt men som sagt, under åren har man ju sett ett och annat! :D
 
En annan sak, funderar du på att använda kabeln till tevemottagning går du miste om satellitutbudet som ligger på för hög frekvens. Lexcom Home som är en variant på STP-temat klarar dock Telias och Boxers alternativ galant, men den är DYR. Koaxial är bra att använda även fortsättningsvis.
 
Tänkte mest på om det kommer nån "ip" variant av tv i framtiden, det kommer att dras ett vanligt koaxnät oxå.

/L
 
Börjar bli köpläge på kabel nu, tips om Cat6 kabel med e.nummer tack!

/L
 
Tyco-kabeln finns hos flera grossister för mellan 10-20:-/m, den här kabeln finns det dock stora rabatter på, E49 348 98.
AMP CAT6 LSZH VIT BOX 305
 
Brukar köra med Lexcoms UTP-kabel. Fungerar bra, vet dock inte hur den ligger i pris jämfört med andra.
500m Trumma - E4937675
Kapning - E4937670
 
E49 348 98 finns inte hus min grosist (selga)

E49 376 75 finns listan, synd jag stirrat mig blind på boxarna på 305m, det är ungefär där jag landar i metrar, men ingen idé att snåla, skall begära in pris på en trumma om ingen kmmerm ed nån fler kabelförslag?

/L
 
Vad gäller kabelval Cat5 eller Cat6 så handlar det ju också om vilka hastigheter på ethernet trafiken som kan tänkas användas, är det upp till 100 Mbit/s så funkar ju Cat5 och två uttag per kabel, men ska du köra fortare så är det Cat6 som gäller och ett uttag/kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.