Hej Vi bygger nytt och vill vara förutseende med att skapa ett lämpligt framtidssäkert hemnätverk för dator, tele, ljud och tv-intresserad familj men som inte kan ett dyft om tekniken. Vilka kablar, hur många ska vi dra in i rörsystem, switchar, central, kontakter etc. I vardagsrum och barnens allrum borde vi "tänka till" gällande tv och ljud, i arbetsrum för datorer mm. Tacksam för goda råd av kunniga som vi förmodligen inte är ensamma att behöva.
pwi
 
Om du vill ha ett framtidssäkert nät ska du dra Kat6.
Sätt _minst_ 2 uttag i varje rum.
 
Det finns inga framtidssäkra kablar. Lägg rymliga rör, eller ännu hellre: Kör trådlöst.
 
Jag skulle också vilja rekommendera grova rör oavsett val av lösning idag.
 
men ej trådlöst! trådlöst är coolt då det ska vara flexibelt. för den bärbara datorn i köket för recept som sedan kan bäras ut på altan för att spela lite backgammon på nätet. Nyttja kablar så långt det går. Säkraste bäraren.
 
Inte trådlöst som huvudbärare. Som komplement fungerar det men för i övrigt är den för osäker, instabil och snäv i användningsområde.

Det du ska göra är att se till så du har möjligheter till uttag i alla rum. Rör dragna mellan uttagsplatserna och en gemensam central plats. Det är den delen som är svår att ändra på i senare läge och, i mitt tycke, framtidssäkrar.

Vilken typ av switch, uttag, och t.o.m kabeltyp går att ändra i framtiden. För en sak är säker, oavsett vilken typ som väljs idag så kommer det att vara gammalt och utdaterat om bara några år. Observera att det betyder ju inte att det "slutar funka" om några år. Menar snarare att det inte är så stor idé att lägga krut på att tänka så långt in i framtiden när det gäller dessa prylar. Välj den typ av kablar och uttag som är standard idag så är det ok.

Till en början så tycker jag att du ska se till att det minst finns dubbla nätverksuttag i varje rum och parallellt med detta dra en koax för antenn-/paraboluttag.

Om rummet är sånt att möbleringen kan göras på många sätt så sätter du uttag även på motstående vägg i det rummet för att slippa skarvkablar.

Ett tips är att tänka efter vart det kommer att finnas eluttag och placera datauttag bredvid dem.
 
Redigerat:
it-snubben skrev:
Inte trådlöst som huvudbärare. Som komplement fungerar det men för i övrigt är den för osäker, instabil och snäv i användningsområde.

Det du ska göra är att se till så du har möjligheter till uttag i alla rum. Rör dragna mellan uttagsplatserna och en gemensam central plats. Det är den delen som är svår att ändra på i senare läge och, i mitt tycke, framtidssäkrar.

...

Till en början så tycker jag att du ska se till att det minst finns dubbla nätverksuttag i varje rum och parallellt med detta dra en koax för antenn-/paraboluttag.
Och var beredd på att hur mycket du än drar så kommer du inom en snar framtid att få gott om tillfälle att ångra dig. Jag har planerat en och annan datacentral, men jag torskade ändå hemma (se annat inlägg i annan tråd). Så ta i så du spräcker dig (med rör då, du behöver inte dra i allt), att dubbla jmf med planerat behov är inte helt fel (dra i varje fall aldrig mindre än ett dubbeluttag), och tänk på rum som traditionellt inte har nätverk idag, men kanske kommer att få det (t ex köket för "frukostdator" i framtiden, kanske badrum och hall också, vem vet). Ha i åtanke att i kontorssammanhang så är tumregeln att man inte skall ha mer än 5m till närmsta uttag (det kan vara lite overkill i hemmasammanhang). Sedan håller jag med om nästan allt annat som andra skrivit. Framför allt så är rören den största investeringen för framtiden, resten går att fixa senare.
 
I köket så kommer framtidens kylskåp att vara uppkopplade och även spisen/ugnen gissar jag. Uppkopplade kylskåp finns redan idag.

Jag missade data uttaget till spisen :( (skämt idag men jag kanske ojjar mig om 10 år)

En grej till att tänka på är att dra ett extra tomrör till koax dosan. Jag la 2x 20mm till "huvud" TV platserna som i mitt fall blev 4st. Sen snålade jag och lade bara enkelt tv/koax rör till varje rum. Men dubbla kat6 kablar till alla rum vart det i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.