T
Vi skall i sommar lägga nytt tak samt bygga altan och undrar nu om det räcker att köpa big bag för byggavfallet eller om man skall hyra en container?
 
Slänga på backen och sen släpvagn? Spik osv såklart i hink.

Rent trä går utmärkt att elda upp också, har man kamin så är valet givet.
 
T
v-g skrev:
Slänga på backen och sen släpvagn? Spik osv såklart i hink.

Rent trä går utmärkt att elda upp också, har man kamin så är valet givet.
vi hade tänkt att inte slänga på backen då vi har småbarn och de måste kunna vara ute och leka.
så vi hade tänkt ha big bag eller container stående hos oss under några månader då byggandet kommer ske under ca 2-3 månaders tid.
 
En container kostar fläsk att hyra och få utkörd. låter som solklart fall för byggsäcken.
Hela vårt hus byggdes utan container. jag fyllde byggsäckar som kördes med egen kärra till lokala sopstationen. Gratis förutom bilkostnaden då.
 
T
då får det bli byggsäck, är det möjligt att långtidshyra släp till bilen och är det mer kostsamt än byggsäckar?
 
köp ett släp!
Det betalar sig ganska snart.
långtidshyra låter dyrt.
Det viktigastee när man använder byggsäckar och beställer hämtning av dessa är att det är rätt sorterat. Deponi kostade 1200:- plus moms sist jag kollade. per ton alltså.
 
T
vi har ingen dragkrok till vår bil så då blir det att köpa både ny bil+släp=dyrt.
får isåfall kolla ifall vi kan låna någon annans bil.
 
6
tinajade skrev:
vi har ingen dragkrok till vår bil så då blir det att köpa både ny bil+släp=dyrt.
får isåfall kolla ifall vi kan låna någon annans bil.

Annars går det väl att montera dit en dragkrok på er nuvarande bil. Blir nog billigare än att köpa ny bil;)




http://inspirationsdesign.blogg.se/
 
Redigerat av moderator:
Glöm heller inte på att det ofta är rejäl "straffavgift" på tippen att slänga blandavfall, så det är sotera som gäller!
 
styrman1 skrev:
En container kostar fläsk att hyra och få utkörd. låter som solklart fall för byggsäcken.
Hela vårt hus byggdes utan container. jag fyllde byggsäckar som kördes med egen kärra till lokala sopstationen. Gratis förutom bilkostnaden då.
Det gäller inte alltid. Vi hyrde en container som vi fyllde med 6 ton(?) fyllnadsmassor. Den stod på vår uppfart i 2-3 månader och hela fakturan blev på ca 1500 spänn inkl moms. Inklusive lossning, lassning och tömning. Vi kanske hade tur, men det kan vara värt att kolla upp med några åkare vad det kan kosta.
 
T
matte75 skrev:
Annars går det väl att montera dit en dragkrok på er nuvarande bil. Blir nog billigare än att köpa ny bil;)
Enligt min make går detta inte att göra på vår bil då spoilern är i vägen.
 
Redigerat av moderator:
tinajade skrev:
Enligt min make går detta inte att göra på vår bil då spoilern är i vägen.
Och ingen snäll far, eller svärfar, eller polare som kanske ändå skall hjälpa till..?

När jag gjorde en förfrågan för två år sedan gällande en container, på plats i 4-5 dagar, med två tömningar (inkl sluttömning) var priset någonstans runt 6 000 kr vill jag minnas. Vi köpte också en släpkärra för ungefär samma pengar..
 
T
GoForIt skrev:
Och ingen snäll far, eller svärfar, eller polare som kanske ändå skall hjälpa till..?

När jag gjorde en förfrågan för två år sedan gällande en container, på plats i 4-5 dagar, med två tömningar (inkl sluttömning) var priset någonstans runt 6 000 kr vill jag minnas. Vi köpte också en släpkärra för ungefär samma pengar..
vi löser det på ngt sätt genom att låna bil med dragkrok förmodligen
 
Hemmakatten
Ibland bedrar snålheten visheten, dvs. i vissa lägen är det bättre att betala.

Att sortera allt detta skräp i olika "big bags" tar väldigt mycket tid. Och dessutom sortera det i olika säckar. För att inte tala om att få ner all takbeklädnad på marken och sedan sortera och kasta i rätt säck.

Med en container kan man kasta ner takteglet och takbeklädnaden direkt ner i containern. alla långa brädor o annat får plats utan att man sågar det i tio delar först. Tomten håller sig någorlunda fräsch och blir inte nedtryckt av allt skräp som är nedslängt från taket. Dessutom blir det mycket mindre att städa på tomten.

Även om det kostar 6.000, så nog kan det vara värt både pengarna och den tid och besvär man slipper.
 
Ni får ju nästan detta att låta som något helt ohanterligt detta byggavfall......

1. Småbarn och byggavfall är inte ett omöjligt problem. Jag har helrenoverat hus i 6 år under vilka min dotter varit närvarande i tre år (hon är nu tre år). Sprid inte ut skräpet och ha det väl sorterat på EN plats. Det är trevligare och ungarna fattar snabbt att man inte klättrar i högen takläkt med spiken kvar....

2. Det är ju inga jättemängder med avfall som ska hanteras. Lite takläkt, några kvm takpapp, takpannor. Riv ner allt och förvara sorterat tills ni är färdiga. Avfallet från altanbygget är ju även det minimalt, några brädstumpar bara.

När ni är färdiga, låna bil, hyr släp eller vad som nu är enklast för er (hyra en skåpbil på OKQ8 kanske? och kör detta till närmaste ÅVC. Ni är klara på en dag, lätt.

3. Maken ljuger om att det inte går att montera krok. Han vill bara inte ha en för han tycker det är fult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.