it-snubben skrev:
Förstår inte hur det skulle göra någon skillnad om det skulle bli L2-L3-L1 eller L3-L1-L2... Det är ju samma sak.
Nä, det är ju som att kunna säga var en cirkel börjar.
 
pefo skrev:
Nä, det är ju som att kunna säga var en cirkel börjar.
skitenkelt! den som ritade cirkeln vet ju var han började...:D
 
Kan det vara så enkelt som att nån översatt fel i programvaran så att det inte skall vara fasförskjutning utan fasföljdsfel?
Det är väl rätt så självklart att en värmepump, panna etc knappast mäter fasförskjutningar?

/Kent
 
Vad är de engelska uttrycken för fasföljd respektive fasförskjutning?
 
it-snubben skrev:
Vad är de engelska uttrycken för fasföljd respektive fasförskjutning?
"phase rotation" och "phase offset"

/Hasse
 
Ok, tänkte om de var väldigt lika eller nåt.
 
electrocuted skrev:
skitenkelt! den som ritade cirkeln vet ju var han började...:D
Problemet är nog inte var cirkeln börjar utan var tiden börjar. L1 (R) är noll vi tiden noll, skulle jag vilja hävda. ;)

R: Referensfas
S: Sekundärfas
T: Tertiärfas
 
i så fall gick tiden åt andre hållet för några år sedan.
titta i en perilexprop från sent sjuttiotal så kan du se att R ligger på det stift som nu för tiden är märkt L3 S L2 och T L1.

Tur att det mest är resistiva laster i perliexuttag, och sällan roterande...
 
Redigerat:
Jag har ett kylagg av märke Panasonic som vägrar starta och larmar om fel fasföljd om man inte kastar om L1 och L2. Det gör inget annat kylagg eller någon annan trefaslast. Och ja, de är kopplade likadant och matas från samma central. Ibland kan saker vara lite märkliga...
 
När dom byter mätare skruvar dom ur mätarsäkringarna, en i taget, vilket gör att pumpen/pannan larmar för fasfel.

Trots att man gör en normal omstart av pumpen (det är oftast värmepumpar det rör sig om) så försvinner inte felet ur datorn, utan man måste starta om pumpen med säkerhetsbrytaren.

Jag får ta hand om dessa fel ett antal gånger i veckan och det är extremt ovanligt att mätarbytarna faktiskt har råkat koppla fel som pumpen antyder, uftast räcker det med en ordentlig omstart av pannan.
 
Slår dom inte av huvudbrytaren innan dom skruvar ur mätarsäkringarna, och isåfall varför inte?
 
De blir rekommenderade att göra det, men många HVB är gamla och går sönder då man "rör" dem. Går de sönder får de stå för kostnaden att byta den, och då skruvar de hellre ur säkringarna. Problemet brukar lösas genom att först skruva i L1, sedan L2+L3 samtidigt, de flesta pumpar startar då om som de ska utan felindikeringar.
 
Vore det inte bättre att detta fel upptäcktes när det råkar vara en elektriker med bilen full av elmaterial på plats? Dessutom en elektriker som har plomberingsverktyg, än att felet ska uppstå när Gösta ska byta ett trasigt vägguttag eller att brytaren helt enkelt brinner upp vid hög belastning mitt i natten mitt i vintern (har hänt mig).

Kortsiktig ekonomi är alltså viktigare än driftsäkerhet och framtida kostnader
 
mrfrenzy skrev:
Vore det inte bättre att detta fel upptäcktes när det råkar vara en elektriker med bilen full av elmaterial på plats? Dessutom en elektriker som har plomberingsverktyg, än att felet ska uppstå när Gösta ska byta ett trasigt vägguttag eller att brytaren helt enkelt brinner upp vid hög belastning mitt i natten mitt i vintern (har hänt mig).

Kortsiktig ekonomi är alltså viktigare än driftsäkerhet och framtida kostnader
Det är mer komplicerat än så. det handlar om ansvarsfrågor, arbetsfördelning, osv

Mätarbytarna är oftast just bara mätarbytare, dvs dom har enbart mätare, skruvmaskin och skruvar i bilen, det är sällan elbolagen själva byter mätarna, utan detta lejjas ut till andra firmor som tar in folk direkt från arbetsförmedlingen och gymnasiet, utan erfarenhet.
 
Det handlar också om att HVB är kundens egendom. Och därmed också ligger under kundens ansvar/ekonomi att underhålla/reparera/byta ut. Har elverket haft sönder den är det svårt att hävda att kunden skall bekosta bytet, därför undviker man att röra den.
Det finns också en annan aspekt: När man bytt X antal mätare under X antal dagar blir det oundvikligen slentrian till slut. Montören börjar fundera på vad denne skall göra till helgen, vad som måste köpas ut etc...ja, ni vet.
Till slut finns risken att man glömmer om brytaren var till eller från när man kom, är det då ett fritidshus man byter mätare på så uppstår ett problem. Kunden kanske lämnat stugan med brytaren frånslagen, lämnar man den då på i tron att den var på så startar kanske en massa underhållsvärme som drar ström. Eller tvärt om, man lämnar den från i tron att den var från, så stoppas underhållsvärmen och man får frostskador på vattensystem etc. med påföljande försäkringsjidder och bla bla bla....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.