Hej!
Såg äntligen hemma med Martin Timmell i kväll. Han putsade en källarvägg. Först slammade han väggen sedan satte han upp ett speciellt nät (ej kycklingnät) och fäste nätet till väggen med någonslags plastplugg med bricka som han spikade fast i den gamla betongväggen. Skall göra ett liknande jobb och gick in på TV4:s hemsida, men där fanns inget att hämta om programmet.. Dessa pluggar han använde, vad kallas de och var köper man dom? Var köper man stålnätet för armering? Pris? Var det vanligt putsbruk han använde? många frågor från en glad amatör.:)
 
Var det någon som tänkte på att han inte la något tätskikt, trots att det var en tvättstuga med golvbrunn?
 
Råder det inte delade meningar om tätskiktets vara eller inte vara i källare med betonggolv? Har fått det intrycket efter vad jag läst på forumet i.a.f.
 
Mikael_L
Det Timell fäste med var vanliga spikplugg, som finns på varenda byggaffär, och även på Biltema Jula osv.

Men sen var det någon bricka med, som jag inte är riktigt lika säker på vad det var för pryl, eller så var det möjligen någon ovanlig sorts spikplugg som har denna bricka med.
 
Här finns en inköpslista från inslaget:
http://www.tv4.se/1.409460/2008/04/29/martins_tvattstuga

Jag såg inte programmet men antar att det som är aktuellt är det som står överst, grejerna från Finjabetong. "Nivåpinnar" har jag aldrig hört talas om. Kanske kan de ha någonting med saken att göra (är det kanske som Mikael_L säger någon spikplugg där det är en bricka med).
 
Antar att nivåpinnar är det som även kallas nivåraket. Sätts fast på befintligt golv med dubbelhäftande tejp och sedan kapar man den i den höjd man vill ha flytspacklet. Andra använder vanliga skruvar, är väl en smaksak antar jag.
 
sandhall skrev:
Råder det inte delade meningar om tätskiktets vara eller inte vara i källare med betonggolv? Har fått det intrycket efter vad jag läst på forumet i.a.f.
Aha, det var alltså i en källare. Missade det.
 
Ohh. Man lär sig mängder av udda saker genom att hänga här :) Tack!
 
I
Rörande att se hur Timell slängde slamman på vägg. Vet ingen murare som skulle göra på det viset. Då skulle han (eller hon) snabbt bli utskrattad av kompisarna. Timell är och förblir en glad amatör i byggsammanhang.

Nätet var ett speciellt nät för puts. Både det och fästdonen (särskilt låsbrickan i nätet) är nyheter för mig. Även pinnarna han använde för att hålla rätt höjd på flytspacklet. Dvs. jag har aldrig använt sådana. Ser dock inte något fel i varken material eller metod. Det finns mer än ett sätt att göra det på.
________________
Byggaren
 
Milkshaken
Som jag gör det (Utan att ha kollat på Timell)... När jag slammar och putsar en vägg så slammar jag först... (Sluring och borste)
Sen lägger jag punkter på väggen med bruk, där jag fäster banor.. Ja remsor som en skena för att jämna av ytan,,, sen skurar jag med skurbräde och kanitz....
Golv lägges med fördel med flytspackel... Om det inte finns så lägger jag punkter där också, efter ytskikt... punkter och banor
för att sen dra av det... Men som sagt på golv är flytspackel att föredra då det går bussnabbt och busenkelt att lägga...
 
I
Milkshaken skrev:
Som jag gör det (Utan att ha kollat på Timell)... När jag slammar och putsar en vägg så slammar jag först... (Sluring och borste)
Sen lägger jag punkter på väggen med bruk, där jag fäster banor.. Ja remsor som en skena för att jämna av ytan,,, sen skurar jag med skurbräde och kanitz....
Golv lägges med fördel med flytspackel... Om det inte finns så lägger jag punkter där också, efter ytskikt... punkter och banor
för att sen dra av det... Men som sagt på golv är flytspackel att föredra då det går bussnabbt och busenkelt att lägga...

Det enda riktiga sättet. Yrkesman? Lägger du på sluringen med skånska oxå?
_________________
Byggaren
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.