Vi har ett längre tag funderat på hur vi skall göra om vårt badrum. Vi vill inte ha kakel och hittar överhuvudtaget inga snygga plastmattor. Häromdagen var vi inne hos målaren och han föreslog att vi skulle skippa både kakel och plastmatta och i stället måla väggarna.

Nästan alla färger finns att tillgå och det skulle vara förhållandevis lätt och det skulle inte vara några problem om man vill måla efter ett par år.

Kan detta vara något? Varför ser man aldrig målade badrum? Blir det inte snyggt? Håller det inte?

På golvet skulle vi tydligen fortfarande behöva matta eller klinker.

Tim
 
Hej,
Det var entråd för ett tag sen om att måla badrum, då svarade jag så här:
Jag frågade min kompis som är chef i lokala färgaffären med regnbågen om att måla i badrum. Han sa att det kunde bli problem om det var en våtrumsmatta från typ 80-talet, en tjockare och lite mjukare variant, för då kunde färgen bli klibbig och ge intryck av att aldrig torka. Detta är på grund av alla mjukgöringsmedel. Nyare mattor och våtrumstapeter ska det vara mindre mjukgörare i och känns stummare. Då ska det inte vara något problem att måla. Det viktigaste enligt kompisen är att rengöra ordentligt, gärna med både ett basiskt och ett surt rengöringsmedel, typ målartvätt och kalkborttagning, gärna en omgång med t-sprit också. Om det är ett tydligt mönster i tapeten eller mattan kan det vara svårt att undvika att det slår igenom färgen. Måla med våtrumsfärg. Fuktspärren ska inte påverkas av det.
Lycka till!

All mjukgöringsskit i de äldre mattorna kan säkert vara förklaringen till att man inte målat så mycket tidigare. jag tycker att det verkar vara ett bra budgetalternativ, tyvärr inget för oss vid vår badrumsrenovering då både väggar och golv var i trasor...
 
Jag har faktiskt samma fundering som du. Vi har rivit ut badrummet helt och måla på nån gammal plastmatta är det inte tal om här, vad jag fattade det så var det inte heller din fråga?

Här handlar det mer om ifall målat badrum på glasfiberväv (givetvis enligt måleribranchens våtrumsregler) funkar som fukt och ångspärr lika bra som ett kaklat (läs tätskiktet bakom kaklet) eller plastmattat badrum! Det finns nästan ingen info alls att hitta på nätet om att måla väggar i badrum. Vad ska man tex ha för underlag? Är det samma våtrumsskivor som vid kakling som gäller? Vid kakling ska man anväda speciella manchetter runt rörgenomföringar, vid målning verkar det bara räcka med lite silicon, är det verkligen så?

-Kristin
 
Ett våtrumssystem med färg, håller lika bra som kakel, tom bättre. Det har gjorts ett test där man vattenfyllde två små rum med vatten. Ena var helkaklat och det andra var målat med ett våtrumssystem. Det kaklade rummet läckte först. Vet ej vart det står att läsa om, men kolla på Alcro/Beckers hemsida ang anvisningar.
 
Om du grundar våtrumstapeten med en lösningsmedelsbas häftgrund först kan du lungt måla vidare utan klibb.
Anders
 
Jo min intention var absolut att riva ut allt gammalt först och göra nytt tätskikt.

Idag pratade jag med målaren igen efter era kommentarer och han säger att det är på intet sätt svårt. Skall man göra badrum själv är det enligt honom enklast och bästa att måla väggarna.

Först sätter man upp vanliga gipsskivor (inga nya byggnormer för målade badrum). Sen på med någon speciell grundfärg och speciell väv. Sen målar man ett par gånger till med någon annan badrumsfärg. I övergången till plast eller klinkergolv fanns det vissa regler om hur hög kanten skall vara och hur man skall spackla ned skillnaden för att få en jämn övergång mellan färg och matta.

Han hade också en skiva liggande som han målat och gjort iordning efter konstens alla regler och vad man kunde se och känna på den så var det hårt och fint och det kändes inte als riskfyllt att måla.

Ingen som har några saftiga dåliga historier i ämnet? Jag är fortfarande lite orolig då man aldrig ser sådanna badrum ute hos folk och det finns så lite att läsa.

Tim
 
Jag har halvkaklat i gammal stil och alltså målat övre halvan av väggen. Enkelt, billigt och snyggt (om man inte använder fiskbensmönstrad glasfiberväv a la 72 utan en icke godkänd slät variant. Helt ok enligt de målare jag pratat med utifrån mina förutsättningar: ingen direkt vattenbegjutning, jag kommer ha duschkabin.)
 
Jag håller på med badrumsrenovering just nu. Inhandlade alla tillbehör till väggarna på k-rauta. Det ska bli kakel i duschutrymmet, mest för att det ser fräscht ur. På resten av badrummet blir det målad glasfiberväv. Båda systemen monterade på Humidboard.

Enligt säljaren skall det räcka med att grunda, sedan fästa väven på den otorkade grundfärgen, grunda en gång till på väven för att till sist måla med kulör färgen. Väven var visst ngn speciell, lite gulaktig.

Jag får återkomma när det börjar bli klart, just nu monterar jag gipsplattorna.

Jag har ännu inte räkant ut kvadatmederpriset för de olika tätskickten, jag valde väv för att det kändes som det billigaste. Plastduk kan man ju inte göra själv pga de måste svetsas. På golvet skall jag däremot ha plastmatta.
 
Roligt att höra någon som håller på att måla badrummet!

Hur gör du med mattan på golvet? Kommer det dit en hantverkare och gör det? Vad kostar det i så fall och vill de verkligen göra ett så pyttelitet jobb som det rimligen blir?

Mina föräldrar har ett badrum som är gjort i början av 80-talet och där är både golv och vägg målade med samma (vad det ser ut) mycket hårda blanka färg. Inget kakel och ingen plastmatta altså. Klart snyggt tycker jag. Finns det några sådanna möjligheter idag eller är det omöjligt med de bygg och miljöregler vi har?


Tim
 
Nej det var inga problem för hantverkaren med att lägga matta bara på golvet. Kostnaden kommer nog hamna på 5-7000 beroende på hur mycket spacklingsarbete som tillkommer. Han var lite tveksam till att flytspackla hela golvet (det var typ jobbigt...), bara det var hyfsat rakt skulle tydligen räcka. Men jag tror tyvärr att det kommer behövas flytspackel då golvet lutar åt alla håll än mot bolvrunnen. Det kommer nog inte hjälpa med enbart masonit under gipset. Golvet är nog uppemot 15mm från att vara rakt på de värsta stället.

Rummet är ca 4,5kvm och har 8 inre samt 5 yttre hörn, därför skulle läggningskostnaden av mattan bli ca 2800kr isstället för 1600kr pga komplexiteten.
 
Jag är också sugen på att måla vårt badrum (utom dusch och golv där vi lägger på matta). Har precis läst GVK reglerna men blir inte riktigt klar på vad som gäller för målning. Det finns tre sorters tätskikt: A plast, B Tätskiktsfolier, C vätskebaserade. Till vilken hör målad yta?
Jag gissar att det är C. Stämmer det? Då får man inte använda vanlig gips med kartong. Tvärtemot vad som TimPellets målare hävdade.
 
C
För mig som jobbat hela mitt liv i försäkringsbranschen finns bara ett alternativ:

Vägg o golvmatta, allt annat går bort....

Vi(mattläggaren) har just lagt in 35m2 golvmatta o 65m2 väggmatta i vårt STORA badrum..

Har du möjlighet så välj matta till hela rummet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.