Hej!

När vi köpte vårt hus så gjorde vi det med vetskapen om att det fanns fukt i källaren. Förre ägaren hade tex. reglat upp innerväggar med spånskivor på insidan av källarväggarna (tom i tvättstugan!!). De hade gjort ett tappert försök att isolera golven genom att lägga masonit direkt på betonggolvet under en plastmatta etc. Det plus en dålig dränering gjorde naturligtvis att fukten stortrivdes och spreds runt i källaren. MEN nu ska vi försöka få ordning på detta! :D

Vi började med att dränera om och isolera källarväggarna utvändigt (pordrän). Sedan har vi rivit ut isolering och uppreglade väggar samt knackat bort lös/missfärgad puts. Vi har rivit ut alla linoleum mattor. Tagit ner alla lister, tapeter och innertak. Så nu ser våran källare ut som en "betongbunker" :surprised:

Fast nu är det dags för det roliga, återuppbyggnadsfasen!! Jag är livrädd för att få fuktproblem igen så jag tänker göra allt i min makt för att få material som "andas".

Två rum tänkte jag använda som allrum/pojkrum (till mannen och sönerna) så där funderar vi på flytande golv (platon + laminat). Alla övriga golv ska klinkras. Väggarna tänkte vi bara putsa och måla (med färg som andas). I tvättstugan och badrummet tänkte vi dock ha kakel upp till brösthöjd på väggen, ovanför det målat.

Vad tror ni om vårt sätt att få ordning på källaren. Låter det klokt? Är det nåt mer vi ska tänka på? Tips ideer? :confused:
 
Du ska inte bila upp hela källargolvet och isolera där oxå? ;)
Nä, skämt åsido.

Jag hörde att platonmatta och flytande golv i all ära, men någostans måste ju fukten ta vägen och i detta fallet genom platonmattans ände precis längst ned på alla väggar och orsaka missfärgningar där. Har själv haft denna konstruktion i ett gästrum. Allt åkte ut till förmån för klinkers. Lite kallare, men känns problemfritt :)
 
Calle_d. Hur menar du att fukten kröp upp trots platon? Hade du reglat upp innerväggar ovanpå platonmattan eller var det putsade väggar som blev fuktskadade? ...Lite nyfiken eftersom jag gärna vill ha laminat då det känns mer ombonat men samtidigt vill jag absolut inte få fuktproblem!
 
apotekarnes
Hur menar du att fukten kröp upp trots platon? Hade du reglat upp innerväggar ovanpå platonmattan eller var det putsade väggar som blev fuktskadade? ...Lite nyfiken eftersom jag gärna vill ha laminat då det känns mer ombonat men samtidigt vill jag absolut inte få fuktproblem!
Du sa tidigare att du tänker göra allt i din makt för att få material som andas. Det gör inte en platon-matta. Den stoppar bara upp fukten och förr eller senare ska den fukten ut någonstans och det blir då vid väggen. Eftersom ni ska ha putsade väggar med färg som andas kanske det går ändå, men tänk på att all fukt som kommer från golvet ska passera upp genom väggarna. Ni kanske skulle fundera över nån slags ventilation eller luftspalt vid golvsocklarna så att fukten kan komma ut lättare
 
Hejsan!

Jodå, vi tänkte ha en speciell golvlist (som rekommenderas vid "flytande golv" i källare). Dessa gör att även golvet kan andas!

dessutom har vi köpt en avfuktare som nu står och går i källaren. Nu till en början får den gå dygnet runt men sedan ska vi ställa in den på en viss lugtfuktighet.

Vi håller precis på med en utbyggnad och i samband med det fick vi gräva upp en liten bit kring huset och det kändes jättebra att se att trots all fukt ute så var jorden närmast husväggen helt torr! Det betyder ju att dräneringen fungerar!:D
 
Jag skulle nog föreslå att du bilar upp och isolerar åtminsone de rum som du tänkt lägga flytande golv i, de rum som blir 'mest' inredda så att säga. Har du vattenburet värmesystem skulle golvvärme vara lätt ordnat samtidigt.
 
Vart menar du att jag skulle isolera? Under golvet? ...för väggarna är isolerade på utsidan.

Varför tycker du att vi bör isolera golvet (om det nu är det nu menar)? För att de inte ska bli kalla eller pga. risk för fukt? Att bila upp golven är ju ingen liten åtgärd så det känns inte speciellt lockande...:(
 
Ja, isolering under golvet. Nya hus har ofta 30cm isolering under plattan.

Isoleringen (cellplast) gör både att ni får varmare och mindre fukt. Dels är den till viss del kapilärbrytande (den ska även ligga på dränerande material) och minskar på så vis mängden fukt som kommer upp från plattan, dels blir plattan varmare och detta minskar fukt som skapas av att varm luft möter kall luft.

10 cm cellplast skulle nog räcka bra och göra klimatet i källaren bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.