Hej,

jag har tänkt att skaffa några fönstermarkiser men har ett problem. Mitt hus har mexitegelfasad, detta är dock bara ytskikt och inte bärande, dvs det är halva tegelblock som murats upp och som fästs upp mot en trästomme (med luftspalt och isolering imellan).

Har ni några tips på hur jag kan fästa markiserna?
 
apotekarnes
Ta reda på var du har reglarna bakom teglet och borra sedan hål i teglet (men inte i regeln). Den kan du väl fästa markiserna med franskskruv eller annan grov träskruv (om nu teglet håller för lite tryck...). Ofta står det reglar på var sida om fönstret, iallafall om fönsterplaceringen är den ursprungliga.
 
apotekarnes skrev:
Ta reda på var du har reglarna bakom teglet och borra sedan hål i teglet (men inte i regeln). Den kan du väl fästa markiserna med franskskruv eller annan grov träskruv (om nu teglet håller för lite tryck...). Ofta står det reglar på var sida om fönstret, iallafall om fönsterplaceringen är den ursprungliga.
Jag var inne på det spåret men vill gärna ha tips på andra eventuella möjligheter. Jag är osäker på att teglet klarar av trycket från markisen eftersom det är luftspalt innanför, får nog förstärka på något sätt.
Tack för svaret.
 
apotekarnes
Du kan ju alltid borra igenom hela regeln och trycka igenom en lagom grov gängstång som du fäster på insidan av väggen samt med en mutter på var sida om markisen. Då sitter markisen i trästommen men inte i teglet. Då måste du ju förstås riva upp lite inomhus för att kunna fästa på insidan. Jag har dock för mig att det finns bult som har gäng på ena sidan och som är träskruv på det andra (såna som används i t.ex. bord som har löstagbara ben). Vad är det för slags fästen på markisen, hur många och hur är de placerade?
 
apotekarnes skrev:
Du kan ju alltid borra igenom hela regeln och trycka igenom en lagom grov gängstång som du fäster på insidan av väggen samt med en mutter på var sida om markisen. Då sitter markisen i trästommen men inte i teglet. Då måste du ju förstås riva upp lite inomhus för att kunna fästa på insidan. Jag har dock för mig att det finns bult som har gäng på ena sidan och som är träskruv på det andra (såna som används i t.ex. bord som har löstagbara ben). Vad är det för slags fästen på markisen, hur många och hur är de placerade?
Well, ännu så länge finns markiserna bara i mitt huvud :p Men tanken är att sätt upp två st 180 cm breda fönstermarkiser ovan två st 2-luftsfönster.

Kasettermarkiser med motordrift och automatik skulle jag tro att det blir.

Jag kan nog komma åt att förstärka för fästen på insidan av teglet genom att lyfta en plåt i anslutning till övergången till en träpanel som kommer ner från taket (plåt-pulpettak). Ett problem är förstås att det är 6 meter ner till marken, men det finns ju byggställningar.

Vill helst inte göra åverkan på insidan, dessutom kan jag tänka mig att det kan bli frost på muttern på vintern.:confused: eller?
 
apotekarnes
dessutom kan jag tänka mig att det kan bli frost på muttern på vintern. eller?
Det har du ju såklart rätt i. Kyla rätt igenom väggen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.