Hus A har uppvärms med direktverkande el.
Hus B är precis som hus A fast man har nyligen konverterat till vattenburet och installerat bergvärme. Detta kostade 200 papp,

För inget av husen finns någon tillförlitlig uppgift om aktuell elkonsumtion.
Hur prisskillnad mellan husen tycker ni är motiverat ?
Detta skrivet apropå att bergvärme beskrivs som ett sätt att orsaka en "ordentlig värdeökning" på huset.
Vad tror ni ?
 
om båda husena är väl renoverade, så kan mycke väl hus B ha ett högre värde än de 200 000 :- som borde skilja, då man vid en sån här konvertering har svårt att konvertera, utan att det syns. Desutom är det ju skönt att slippa allt stök med vad en sån omfatande instalation kräver, så baa detta kan vara värt en hel del pengar.

om man instalerat fel/ förklena grejor, eller på annat sätt saker jag inte vill ha. så är hus B inte värt mer än hus A
 
Svaret blir lika vettigt och intressant som frågeställningen:
Jag värderar hus B ca 250 000:- högre än hus A pga att jag uppskattar att den korrekta dimensioneringen av både värmepump och radiatorsystem ger en sänkt energiförbukning med ca 15 000:- per år.
 
A
Jag håller med CarMan, är grejorna i hus B inte som jag tycker det ska vara, t.ex. feldimensionerat, så är det bättre att köpa hus A och konvertera själv för då har man möjligheterna att få det som det ska vara. Men det förutsätter att man kan välja mellan hus A och B.

Rätta mig gärna om jag räknat fel men om man betalar 250000 extra och tar lån på hela extrabeloppet på 15år med 5% ränta så blir räntor och amorteringar ca 22000kr per år efter skattereduktion på den extra investeringen. Med en besparing på 15000kr per år i minskad elförbrukning kostar bergvärmehuset hus B 7000kr/år mer än direktelshuset hus A i 15år. Det innebär att hus B inte lönat sig förrens efter 27år jämfört med hus A eftersom 7000kr/år i 15år ska tjänas när lånen är betalda. Efter 27år borde dock pumpen redan ha bytts ut en gång och man har nya lån på den nya pumpen som förlänger tiden det tar att tjäna in konverteringen. Men totalt sett borde man ha lönsamhet i att köpa hus B jämfört med hus A efter i runda slängar 30-35år med dagens elpriser och ränta. Man har också kvar det vattenburna systemet och borrhålet vilket antagligen gör hus B mer värt än hus A även efter 35år.

Låt oss säga att elpriserna går upp med 4,5% per år vilket gör att elpriset fördubblats på 15år. Då är besparingen för hus B lika mycket som de extra lånen på 250000kr kostar och det blir ett nollsummespel i 15år. Sen börjar pumpen ge pengar tillbaka.
 
Det finns väl i och för sig husköpare som inte behöver ta lån.
Jag gjorde fel i antagandet att besparingen är 15 000:- per år, det ska i stället vara 15 000 kwh per år.
Investeringen som görs idag i ett värmesystem är en kostnad mätt i dagens pengamått, priset per kwh kommer att fortsätta matcha kostnadsläget i landet och kanske till och med som du nämner stiga utöver detta.
 
hus b har ju högre värde även när det ska säljas
el priset komer att stiga, lika så gör inflationen att dina lån inte blir så höga, på sikt
hus A har viserligen el radiatorer, men den måste ju byta varmvatten beredare i samma takt som hs B byter värmepump. (ville bara klargöra att det är mellan skilnaden vi ska räkna på, o inte bara vad hus B måste betala)

sen kan man ju räkna på hur många olika sätt som helst. tänk dig att elpriset stiger kraftigt, då vi i dag pratar mycke om miljan m.m. (hur lätt blir det då att sälja hus A om 10 år & vad kostar det att konvertera hus A om 10 år, jämfört mot att konvertera idag)


sen skule jag helt klart kunna betala bra mycke mer än investerings kostnaden, bara för att slippa allt stök o bök med att konvertera (jag skulle kunna betala 300 000:- mer för hus B även om ägaren bara lagt ner 200 000:)
Det finns så mycke annat man vill lägga tid på när man flyttar till ett hus.
 
A
CarMan skrev:
hus b har ju högre värde även när det ska säljas
el priset komer att stiga, lika så gör inflationen att dina lån inte blir så höga, på sikt
Inflationsmålet är satt till 2%, vad är det du vet som inte riksbanken eller någon annan vet som säger att inflationen kommer att stiga?
 
A
CarMan skrev:
hus b har ju högre värde även när det ska säljas
sen kan man ju räkna på hur många olika sätt som helst. tänk dig att elpriset stiger kraftigt, då vi i dag pratar mycke om miljan m.m. (hur lätt blir det då att sälja hus A om 10 år & vad kostar det att konvertera hus A om 10 år, jämfört mot att konvertera idag)
Ja, man kan räkna på många sätt.

Tänk dig att man inte vill sälja och tänk dig att fastighetsskatten återinförs så att man får skatta för bergvärmepump. Tänk dig att elpriset inte stiger kraftigt. Tänkt dig att det pratas så mycket om miljön att konvertering subventioneras stort om 10 år och att det därför kostar mindre att konvertera hus A om 10 år jämfört med idag. Tänk dig att bergvärme har ersatts av något annat mycket bättre om 15 år, hur lätt blir det då försöka sälja hus B för 300 000 mer än hus A? Tänk dig att det blir riktig konkurrens på värmepumpsmarknaden (konkurrensen är i det närmaste obefintlig idag med endast 3 stora aktörer Nibe, Thermia och IVT) så att priset för konverteringen minskat om 10år jämfört med idag. Tänk dig att de med värmepump får betala högre försäkringspremie för att försäkringsbolagen vill att de som har VP ska täcka sina egna kostnader för havererade pumpar. Tänk dig att man med hus B inte sparar 15000kWh som robertdigital föreslog utan endast sparar 10000kWh, då det tar det 40 år att få tillbaka dina 300000kr under förutsättning att pumpen håller 40 år utan att behöva repareras eller bytas ut någon gång under tiden.
 
Då mina föräldrar byggde hus 1953 kostade en kubikmeter olja 60 kronor.
Räkna på den inflationen och få till det att det skulle vara bra med direktverkande el i längden.!?!
Visst kan man sätta in direktverkande el, om man har 60 cm väggisolering, dubbla ytterdörrar samt FTX som har en verkningsgrad som överstiger det mesta.
 
A
BAS skrev:
Då mina föräldrar byggde hus 1953 kostade en kubikmeter olja 60 kronor.
Räkna på den inflationen och få till det att det skulle vara bra med direktverkande el i längden.!?!
Visst kan man sätta in direktverkande el, om man har 60 cm väggisolering, dubbla ytterdörrar samt FTX som har en verkningsgrad som överstiger det mesta.
Och lösningen för alla hus med direktel måste naturligtvis alltid vara bergvärme, eller?
 
självklart är inte lösningen bargvärme för alla hus med direkt el. men i detta exempel fanns inget annat att välja på!

klart är ialla falla at el är ett dyrt uppvärmninga sätt & elen blir inte billigare, det är upenbart!

när det gäller inflatonen, så tog jag bara en titt på vad en bil / hus / enliget mjölk, eller vad som helst. kostade för 40 år seda & 80 år 200 år. inflationen lär inte gå åt andra hållet. tro mig.

mina föreldrar byggde ett hus inklusive allt 1978. det kosta 400 000:- (dom instalerade jordvärme, har ingen aning om hur mycke extra det kosta, jämfört med el panna. men kan det ha varit ett på slag på 20000:- max (idag kostar det mer!!! tror du det kostar 20 000:- om 20 år?) snarare att det kostar 200 000:- extra...
 
frågan gälde väll hur vi värderar ett diret hus, jämfört ett hus med bergvärme (om husena & tomterna i övrigt är 100% identiska)
 
Vad har priset på olja 1953 överhuvudtaget att göra med frågeställningen ?
Spelar ens inflationen någon roll för frågeställningen ?
Om man behöver låna pengarna eller tar från besparingar har väl heller ingen betydelse, det är ju en kapitalkostnad ändå.
 
olje priset är et bevi på hur mycke iflationen gör.
inflationen har stor betydelse i frågan. om man antar att hus A ska konverteras nån gång i framtiden (de 200 000:- hus b har betalat kommer att vara små potatis mot vad hus A får betala)

men som jag försökt säga så tycker jag man ska räkna in ett värde i att slippa göra allt.

Som exempel så kan jag mycke väl betala en rörmockare 1000:- för att rensa ett avlopp, trots att han kanske gör det på 30 min, då det tagit mig 2 dagar att göra sama sak på grund av att jag inte har erfarenheten & verktygen. (Jag har ju betalt 1000:- för 2 dagars jobb)
jag tycker att man ofta ska tänka på hur mycke tid man spar, istället för hr långtid det tog för ett proffs att göra det!
 
A
Fast inflationen är inte vad den varit. Numera finns ett inflationsmål så konsumentprisindex, dvs priserna, ska inte öka mer än 2% +-1% per år. Att sedan vissa enskilda varor ökar mer, tex. olja, bensin eller annat har inget med inflationen att göra. Det är andra saker som avgör, t.ex. punktskatter som läggs på. Inflationen gör att lånen inte är lika dyra i slutändan eftersom skulden blir 2% mindre värd för varje år. Men inflationen påverkar också elpriset så om inflationen är på 2% och elpriset gått upp 5% så blir den reella prisökningen på el bara 3%, så inflationen slår på allt. Man ska heller inte tro annat än att låneräntorna också påverkas av inflationen, bankerna vill också ha kompensation för inflationen så om inflationen ökar kan man räkna med att räntan också höjs och blir dyrare. Inflationen har inte alls samma inverkan som förr, då man ett tag fick betalt för att låna pengar.

Om besparingen är på 15000kr/år är hus B värt 180 000 mer än hus A för då kan elbesparingen betala den extra investeringen under 15år utan att man går back. Egentligen borde man inte betala så mycket heller eftersom man inte tjänar något på investeringen men vid 180 000kr går man i alla fall inte back. Men jag skulle aldrig få köpa hus B till det priset eftersom det finns dem som är villiga att göra förlust i 20år bara för att få ha bergvärme i sitt hus.

Vill man verkligen ha bergvärme i huset så är det kanske smartare att köpa hus A och montera in en luft/luft-pump som får tuffa på några år och ha lägre årskostnad än hus B. När sen varmvattenberedaren eller luft/luft-pumpen går sönder kan man konvertera. Då har man under ett antal år sparat in en hel del pengar med luft/luft-pumpen som man kan använda för att sätta in sin älskade bergvärme till ett "lägre" pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.