Min fru och jag har hittat ett objekt som skulle passa oss väldigt bra då det finns möjlighet för djurhållning (häst) men på köpet får man ca 8 ha skogsmark, 1 ha betesmark och 5 ha åkermark, bete och åkermark är bra då man har häst men jag har ingen kunskap om att äga skogsmark. Vad bör man tänka på? Skall skogen underhållas?
Har även hört att om man skulle välja att avverka en del av skogen att man kan investera dem pengarna i fastigheten, stämmer det? Kan även nämna att detta betraktas jordbruks/skogsfastighet.

Många frågor blir det......:)

Tacksam för alla svar.
 
Är ingen expert på skogsområdet men tror det ligger till så här:
Försäljningar av skog kan återinvesteras i t ex ladugårdsbyggnader (motsvarande momsen + den årliga avskrivningen av byggnadsinvesteringen). Före ca 1980-85 kunde man t o m renovera boningshuset med hjälp av pengar från timmerförsäljningar. Dessutom kan du avsätta en del av försäljningen till skogskonto så att du kan ta ut överskottet med endast kapitalskatt (30%) istället för löneskatt+arbetsgivareavgift osv. Ju mer "eget kapital" som du sätter in för att finasiera köpet av skogsfastigheten desto större schablonmässig vinst får du ta ut med bara kapitalskatt (ca 8% per år av eget kapital om jag minns rätt).

Andra skribenter kan nog lägga till och korrigera detta inlägg för att du skall få ett mer heltäckande svar.
 
Tillgången på gratis ved är ju aldrig fel heller ;) 8ha är ju inte mycket men det räcker en bra bit. Ju mer du är och rör i skogen och tar väck det som är skit desto bättre växer det som är bra.

Kolla dock så det inte är impediment hela altet bara. En skogsbruksplan är MYCKET värdefull.
 
Du får inte investera pengarna från en avverkning i boningshuset, bara ekonomibyggnaderna (stallet, uthus mm.)
Detta leder till diverse "kreativ bokföring" från vissa.
Ta dit någon från Skogsstyrelsen att titta på ditt skifte. De kan ge många goda råd.
Ha inte för bråttom. Lär dig mera om din skog och dina möjligheter innan du säljer en avverkning/gallring.
Det är kanske bättre att hugga timret själv och låta såga upp det. För att sedan ha till att snickra i stallet.
Där kanske finns någon granne som kan ge råd.
 
Coolt att ha en egen miniskog att rida i. :) Lyx!!
 
Ok, generellt verkar alla vara väldigt positiva till att äga skog som jag har pratat med, god investering för framtiden "pengar som växer på träd" ;)

Det har gjorts en värdering av skogen om vilket skifte, gallringsplaner, gallringskostnader mm. jag kan tyvärr inte tyda denna info med min bristfälliga kunskap men har en kollega som äger skog som jag hoppas kan hjälpa mig. Han är givetvis på semester nu när han behövs som mest..........

Skall under helgen på visning av huset och ekonomibyggnaderna, får hoppas att allt är ok. Det enda som känns lite oroligt är att boningshuset är på 111 kvadrat vilket känns lite för litet då vi förhoppningsvis får barn inom några år.......men det går ju alltid att bygga ut om det skulle behövas
 
8 ha är inte mycket skog så har ni bara råd att köpa den utan att behöva avverka så gör det. Däremot får man inte belåna avverkningsbar skog men å andra sidan får man bara avverka max 50% av arealen av summan av fastigheterna i just den kommunen.

Det låter som om ett företag eller skogsägarförening som har gjort en skogsbruksplan. Den är ni inte tvungen att följa och ni är heller inte bundna att sälja skogen till den som har gjort den. Mark är alltid bra att äga men ha lite is i magen bara så ordnar sig det mesta.

Sen kan ni alltid ta dit skogsstyrelsen. Ett gott råd sen vid ev avverkning, gallring, etc är att få in offerter för virkesköpare är sluga "försäljare" även om det är föreningsskogsägare.

Lycka till!
 
Ok, tackar för alla tips.

Vi har nu varit och tittat på objektet och beslutat oss för att vara med i budgivningen. Vi är ej längre avskräckta av att äga skog beroende på tips dels från detta forum samt bekanta som också äger skog.
Ska bli mycket spännande att se hur mycket intresse det finns för ett sådant här objekt, förhoppningsvis inget intresse alls då vi gärna köper det själva. Risken är väl att budgivningen sticker iväg..........håll tummarna
 
Vad spännande! Lycka till med budgivningen!
 
Räkna inte med någon större ekonomisk avkastning på såpass lite skog, men det är ändå suveränt för rekreation och för eget vedförråd. Satsa på en bra motorsåg och en fyrhjuling. Enligt min erfarenhet krävs det inte särskilt mycket underhåll, utan skogen sköter sig till största delen själv. Undantaget är större stormar, då många träd kan falla omkull och behöver tas omhand. Lycka till!
 
Snälla om ni någon gång får för er att använda motorsåg själva. Gå en kurs innan ni bär in sågen i skogen. En kurs kan rädda liv.
 
Och eftersom ni har häst så skaffa en lunningspulka istället för fyrhjuling ,om nu hästen/arna är vana att dra. Annars så får ni köra in den/m först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.