kamy skrev:
Jag hittade en bil som funkar!!

Jeep Wrangler -89
[länk]
Jättevanlig familjebil i bekantskapskretsen ;)
(kolla regnr på vv.se)

Hmm...näe.

Max släpvikt som anges till 1600kg på denna bil är ett beräknat värde utifrån totalvikt och gränsen 3500kg. Om du tittar på raden ovanför hos VV så ser du att max släpvagnsvikt för detta fordon är 1000kg. Denna lägre gräns har tillverkaren av bilen satt baserat på draganordningens konstruktion, bilens konstruktion etc.

Sorry.

Vad är det för fel på en skåpbil?
 
MathiasS skrev:
Hmm...näe.

Max släpvikt som anges till 1600kg på denna bil är ett beräknat värde utifrån totalvikt och gränsen 3500kg. Om du tittar på raden ovanför hos VV så ser du att max släpvagnsvikt för detta fordon är 1000kg. Denna lägre gräns har tillverkaren av bilen satt baserat på draganordningens konstruktion, bilens konstruktion etc.

Sorry.

Vad är det för fel på en skåpbil?
och jag som kände mig så duktig....
:(
 
Går inte det med volvos v70 tro?
 
DragonLady skrev:
Går inte det med volvos v70 tro?
Näe. 1400kg på bkort ungefär. Men med BE går det bra....
 
Volvos nya V70 2.0D, får dra 1600kg och har tjänstevikt på 1664kg, men sedan ramlar du dit på släpets+bilens totalvikt som hamnar ovanför 3500kg. Det blir nog en omöjlig ekvation denna vägen och endast B-kort.
Men som någon skrivit tidigare; kolla med uthyrningsfirmorna som har stora kärror där man typat ned vikterna för att flera bilar ska kunna dra dessa, men risken är då att du lastar för mycket utifrån vad kärran får lastas med.

Och är det inte längre sträckor och "alternativa" vägar så ska det väl fungera även om vikten felar lite, samt att du tar det lilla försiktiga i körningen. Det har väl de flesta syndat lite med här på forumet att kärran blivit lite tung ibland.
 
Mina alternativ verkar bli:

- Som Stora stygga Johansson råder att skaffa någon med BE-kort som kör släpet med en totalvikt på 1600 kg. Min Saab får dra 1800 kg med BE-kort. Nackdelen är att trapporna ska hämtas på ett företag och få någon att ställa upp en vardag...
- "Ful-dra" med B-kort. Nä, jag vill inte åka dit på olovlig körning. Det är alldeles för vanligt att polisen kollar personbilar med stora släp.
-Ta BE-kort. Kul och användningsbart (iaf några gånger under min livstid), men jag har inte tid och det är inte ekonomiskt försvarbart.
- Försöka hitta ett stort släp med liten totalvikt. Bra alternativ men det är sällsynt med sådana släp, ett skotersläp kanske?
- Kolla om jag får in allt i en stor skåpbil som MathiasS tipsar, nackdel med skåp är att inget kan sticka ut åt sidorna.
- Sikta på att köra två gånger med min 1200 kg kärra. Flakmått 320 x 138 cm. Enkel resa ca 18 mil, x4 blir 70 mil. Mycket åka.

Det lutar åt något av de tre sista alternativen.

Vilket engagemang! Tack för alla råd och tips.
 
AndersS skrev:
Volvos nya V70 2.0D, får dra 1600kg och har tjänstevikt på 1664kg, men sedan ramlar du dit på släpets+bilens totalvikt som hamnar ovanför 3500kg. Det blir nog en omöjlig ekvation denna vägen och endast B-kort.
Men som någon skrivit tidigare; kolla med uthyrningsfirmorna som har stora kärror där man typat ned vikterna för att flera bilar ska kunna dra dessa, men risken är då att du lastar för mycket utifrån vad kärran får lastas med.

Och är det inte längre sträckor och "alternativa" vägar så ska det väl fungera även om vikten felar lite, samt att du tar det lilla försiktiga i körningen. Det har väl de flesta syndat lite med här på forumet att kärran blivit lite tung ibland.
En v70 2.0 D får dra 1230kg på B-kort....
 
W
Valbobygge skrev:
Mina alternativ verkar bli:

- Som Stora stygga Johansson råder att skaffa någon med BE-kort som kör släpet med en totalvikt på 1600 kg. Min Saab får dra 1800 kg med BE-kort. Nackdelen är att trapporna ska hämtas på ett företag och få någon att ställa upp en vardag...
- "Ful-dra" med B-kort. Nä, jag vill inte åka dit på olovlig körning. Det är alldeles för vanligt att polisen kollar personbilar med stora släp.
-Ta BE-kort. Kul och användningsbart (iaf några gånger under min livstid), men jag har inte tid och det är inte ekonomiskt försvarbart.
- Försöka hitta ett stort släp med liten totalvikt. Bra alternativ men det är sällsynt med sådana släp, ett skotersläp kanske?
- Kolla om jag får in allt i en stor skåpbil som MathiasS tipsar, nackdel med skåp är att inget kan sticka ut åt sidorna.
- Sikta på att köra två gånger med min 1200 kg kärra. Flakmått 320 x 138 cm. Enkel resa ca 18 mil, x4 blir 70 mil. Mycket åka.

Det lutar åt något av de tre sista alternativen.

Vilket engagemang! Tack för alla råd och tips.

Polisen kollar väll aldrig detta förutom ev vid semester tider då det e mycket husvagnar ute, då har de ev våg med sig. De måste ju väga ditt släp för att bevisa att det väger för mycket och de lär de aldrig orka när du bara ev har liten övervikt.
Har du täkt släp som är rätt lastat så att du varken har för högt eller för lågt kultryck kommer de aldrig att stanna dig.
Körde föresten hem en minigrävare för 3 veckorsedan från malmö till göteborg på 3.7 ton + släpvikt efter en suv, inga problem och ändå körde 2 polisbilar om mig.
 
Mikael_L
Wester skrev:
Polisen kollar väll aldrig detta förutom ev vid semester tider då det e mycket husvagnar ute, då har de ev våg med sig. De måste ju väga ditt släp för att bevisa att det väger för mycket och de lär de aldrig orka när du bara ev har liten övervikt.
Har du täkt släp som är rätt lastat så att du varken har för högt eller för lågt kultryck kommer de aldrig att stanna dig.
Körde föresten hem en minigrävare för 3 veckorsedan från malmö till göteborg på 3.7 ton + släpvikt efter en suv, inga problem och ändå körde 2 polisbilar om mig.
Om vi tittar på exakt vad Valbobygge skrev så räcker det med att polisen bevisar att han endast har B-kort, vilket inte är särskilt svårt att kontrollera utan specialutrustning... ;)
 
njae, de måste ju bevisa att det väger så pass att han måste ha BE och inte bara B...

Men visst, vi skall inte sitta här och rekommendera olagligheter.
 
Väga? Det är ju släpets och dragfordonets registrerade totalvikt som tillsammans inte får överstiga 3500 kg. Kvittar om du så drar släpet tomt eller med maxlast. De vinkar in dig och slår i fordonsregistret.
 
Hade en gammal bil ett tag, släpvagns totalvikt på B-kort har jag för mig var 1760kg!
Det var en Mazda 626 2,0 kombi -88.
 
Snailman
joflopp skrev:
Väga? Det är ju släpets och dragfordonets registrerade totalvikt som tillsammans inte får överstiga 3500 kg. Kvittar om du så drar släpet tomt eller med maxlast. De vinkar in dig och slår i fordonsregistret.
Nån skrev nånstans att om släpets och dragfordonets registrerade totalvikt inte överstiger 3500 kg, men man har överlast, så är det en mildare bedömning på det än om om man kör en olastad kärra där släpets och dragfordonets registrerade totalvikt överstiger 3500 kg

Ingen garanti, men om det är så, kan ju det vara vettigare sätt...
 
Det man kan spekulera i är att det är "bättre" att köra en kombination som man sett total/tjänstevikter får köra och sedan överlasta denna istället för att köra en kombination som kräver högre behörighet.

Bäst är väl att lösa det hela på ett ok sätt istället.
 
79:an skrev:
Hade en gammal bil ett tag, släpvagns totalvikt på B-kort har jag för mig var 1760kg!
Det var en Mazda 626 2,0 kombi -88.
Jag kunde inte låta bli:

1390kg på B-kort.
1710kg på BE-kort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.