Hemmakatten
Har letat ett antal timmar efter en bastudörr i asp. Dörren skall vara helt i trä, inget glasfönster. Storlek 7x19 eller ännu hellre 7-8x21. Hur dörren ser ut för övrigt har ingen betydelse eftersom panelen skall rivas bort och ny asppanel (samma som väggarna) skall sättas dit.

Några tips på var jag kan leta vidare?
 
Jag hittar ingen dörr helt i trä :(
 
Hemmakatten
:( Aj då, du brukar ju vara en fena på att hitta saker, morsan. Så om du inte hittar en dörr i asp så är väl risken stor att det inte finns någon. :(

Fast jag har sett dörrar i helt trä, men det har varit i gran. Fast än ger jag inte upp, det bara måste finnas en aspdörr nånstans.
 
I Finland...såklart!

http://www.lepolanpuusepat.fi/index2.html

Asp heter haapa och dörrarna finns i asp, värmebehandlad klibbal eller tall. Dörrarna finns både med och utan glas.

Jag surfade runt i någon minut, det verkar finnas några tillverkare (fler än en), men jag hittade inga bra länkar. Något företag hade sin årsredovisning på nätet där de räknade upp vilken typ av bastudörrar som fanns osv.

/ama
 
Hemmakatten
Tack! Får jag fråga vad bastudörr heter på finska? Då kan jag leta lite själv.
 
Bastudörr=Saunaovi

hoppas det hjälper dig :)

Mvh
Lola
 
Nästan rätt, men inte det vanligaste ordet för bastudörr, man får fler träffar på saunanovi.

Testa att göra 4 sökningar, välj ett av:

saunaovi (som i postningen ovan, singularis)
saunaovet (bastudörrar, dvs pluralis)
saunanovi (bastuns dörr, singularis)
saunanovet (bastuns dörrar, pluralis)

kombinerat med

haapa (asp)

Man får vissa överlappande träffar, men även unika på varje kombination.

Ifall du stöter på orden lämpökäsitelty haapa, så är det värmebehandlad asp.

Hojta om du hittar något lovande så kan jag översätta siten.

/ama
 
Hemmakatten
Tusen tack, det ska jag göra. :)
 
Har funderat lite till på dörrar i asp. Jag har en känsla av att om dörren skall vara i massiv asp (skall den det?), så får man prata med en snickare. Har inte hittat specar för de få finska tillverkare som finns, men jag misstänker att även de dörrar som har asppanel på utsidan kan ha en kärna av billigare gran/furu under ytan. Om ni ändå skall panela om dörren med samma panel som resten av bastun så kanske lösningen är att köpa en furu/grandörr och täcka den med asp (fast det funkar ju inte om dörren skall vara massiv asp).

/ama

ps Det är ett intressant problem, har gått och funderat på det ett tag nu! ds
 
Hemmakatten
Tack för att du funderar, ama. :) Nej, vi är inte ute efter en massiv bastudörr. Vad som är viktigt är att själva karmen och kanten på dörren är i asp. Tar man bort panelen på dörren så har man ju fortfarande kvar kanten på dörren.

Vi har en snickare här just nu som håller på att färdigställa inne i sjöboden (där bastun är). Han vill gärna göra färdigt dörröppningen (storlek på bastudörr) och det är han som kommer att sätta på ny panel på bastudörren. så jag måste bara hitta en dörr snarast.

Vi skall ha slätspontad asppanel, ungefär som bilden nedan, och då vill vi att dörren också skall ha liggande slätspontad asppanel.

Enklaste möjliga dörr vore bäst (en bastudörr har jag förstått lätt kan kosta över 4-5'). Liknande denna dörr som jag bifogar bild på vore bra (denna är dock i gran).
 
  • bastubild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • helo_11650.jpg
Hemmakatten
Nej, tyvärr, det är inte aktueöllt att bygga egen dörr.
 
Tylö ska ha! Heter DW 0-190, finns i asp och gran
Hittade den via Ahlsells sid 37 eller 9 hur man nu ser det :)
 
morsan skrev:
Tylö ska ha! Heter DW 0-190, finns i asp och gran
Är det samma som DW 190 hos Sigro? Den verkar ha ett fönster.
 
Den med glas heter mycket riktigt DW 190 och den utan glas heter DW 0-190
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.