Från brunnlock till färdigt golv är det ca 1cm...skall man sätta en förhöjningsring då eller det är ok med detta avstånd? Det är en ingjuten purus golvbrunn....
 
Ingen som vet?
 
K
Ingjuten? Betong? Hur menar du? Ska du flytspackla eller lägga tätskikt?
 
Du ska ha en förhöjningsring så att du ligger på samma nivå som ytgolvet cirka. Att ligga en centimeter under innebär att du inte kommer få en tätt brunn.
 
ktm250 skrev:
Ingjuten? Betong? Hur menar du? Ska du flytspackla eller lägga tätskikt?
jag var lite kryptisk i min inledning....Det är en purus golvbrunn som är ingjuten i betongbjälklag och hela golvet är flytspacklat och efter flytspacklingen så finns det en höjdskillnad mellan brunnen och golvet på max 1cm... och det skall läggas en brunnmanschett.
 
K
Det är som fridhem skriver. Brunnsflänsen ska vara i samma nivå som golvet. Antingen slipar man ner kanten eller sätter förhöjning och då får du spackla lite till eftersom brunnen hamnar högre.
 
Måste "spinna" vidare min fråga...Om jag skulle få det helt korrekt skulle jag behöva slipa men tror det blir svårt att få till det och skall jag sätta förhöjningsring måste jag flyta golvet igen vilket blir svårt då allt är remsat och klart inne i duschen. Ser egentligen inte problemet med höjdskillnaden (branschregler eller ej) eftersom det handlar om max 1cm....vad skulle kunna hända? Om jag nu struntar i att slipa/förhöjningsring, kan man spackla fram till brunnen? Skickar med en bild..
 
  • brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dan.westerlund
  • Laddar…
Brunnsmanschetten kräver ett slätt och jämt underlag.
Varför inte slipa ner det?
Det läggs ner mycket tid å pengar på ett badrum så varför "fuska" på vägen för att vinna några timmar.
 
Okey...detta är inte mitt starkaste område och jag har egentligen en hantverkare till att fixa detta men....säg att jag slipar ner till nvå och låter hela flänsen vara synlig och sedan skall vi lägga en klinkerram 17,5*17,5 (ett av purus design lock) och jag vet inte exakt vad diametern är på yttermåtten från kant till kant vad gäller flänsen men ca 20-21cm...hur fixerar man då ramen? Skall denna vila på flänsen?
 
K
Inget spackel på flänsen. Kanten gör att brunnsmanschetten skulle hänga i luften över kanten och det är fel.
Klinkerramen sätter man i fixet.
 
Usch..man blir redigt trött på hantverkarna...anlitar man någon som antar man att de vet vad de gör...och vi har hållt på med badrummet i exakt ett år...och då har vi bytat ut hantverkare under tiden p.g.a. olika omständigheter. Okey... räcker det att jag slipar ner kanten runt om? Om så, hur slipar man ner flytspackel?
 
K
Betongfräs går utmärkt.
Jag tror att handsaneringsmaskin är det korrekta namnet, men man kan också få tag på dem som Flexmaskin. (Flex är en tillverkare)
 
Akta bara så att du inte kör fräsen för nära brunnen så att du förstör denna. Tycker det låter vanskligt att fräsa, är det verkligen inte bättre/enklare med förhöjningsring och flytspackel?
 
Då måste jag flyta om duschdelen och som sagt så är skarvar redan förseglade med tätband och "tätgucka".....Fasiken vet om jag struntar i om det är godkänt eller ej och försöker spackla upp på ringen med rundat fall ner mot brunnen.....och då borde det inte bli något problem med manschetten...är det någon som gjort detta avsteg från gällande regler och inte haft några problem med manschetten?
 
Men om du höjer brunnen 1cm med en förhöjningsring så kan du ju flyta bara precis runt och under brunnsflänsen under för att få en fin övergång. Då behöver du inte flyta hela duschdelen. Dock är jag ingen expert på detta så hör dig för ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.