Nån som kan tipsa om hur jag kan få golven i sovrum resp gillestuga/barnlekrum snygga? Allt ytskikt + kök och badrum ska fixas så vi vill ju fräscha upp golven också. Tyvärr har vi inte råd att lägga 1500kr/kvm i dagsläget så jag hoppas det finns några smarta lösningar som kostar typ mindre än 200kr/kvm och kan kombineras med nån lackning/betsning eller likn. som inte kostar en förmögenhet.

Om vi inte hittar nån rimlig budgetlösning som blir tillräckligt bra i dagsläget så tar vi nog och lägger typ Rustas 60kr/kvm laminat tills vidare och river upp det när det blir dags att lägga "det riktiga". Känner jag mig själv rätt så kommer det aldrig bli av att byta så det vore skönt att hitta en långsiktig lösning direkt.

Huset är en souterräng-funkiskåk från 1971 som kommer renoveras och inredas i ganska konventionell modern, stram stil. Vi har små barn så det får inte vara alltför känsligt...

Är tacksam för alla tips och synpunkter jag kan få!
 
ja de såg ju faktiskt rätt ok ut för rimliga pengar. Kan man göra nåt roligt med de här lite billigare golven för att liva upp dom lite? Typ oljning/lackning/målning/betsning
 
testar att pusha upp den här en gång sen låter jag den vila i frid om ingen tycker att de har nåt mer att bidra med

Kan man göra nåt roligt med de här lite billigare golven för att liva upp dom lite? Typ oljning/lackning/målning/betsning
Någon?

Jag tycker ofta att de är lite för "blanka" (kanske för att de är lackade på nåt sätt?)
 
Både ek och ask från Byggmax finns i oljad variant...
 
Hej
Finns ekparkett på stavmatta ca 8-9mm massivt att köpa för mycket bra pengar, den hellimmas direkt på golvet så golvet behöher inte vara perfekt.
Efter hellimmning så slipas den av och oljas eller lackas, golven blir kanonsnygga.
Ska försöka ta reda på vart man köpte dom, men priset var nog totalt runt 180-220 kvm.

MvH jawen
 
Låter intressant. Håll mig gärna uppdaterad
 
Även om du gör hela jobbet sjäkv så kommer du landa på omkring 500-600 kr m2. Endast limmet går på minst 100 kr m2. En läggare tar runt 1000 m2 att lägga och det kallas vanligtvis för industriparkett eller mosaikparkett.



jawen skrev:
Hej
Finns ekparkett på stavmatta ca 8-9mm massivt att köpa för mycket bra pengar, den hellimmas direkt på golvet så golvet behöher inte vara perfekt.
Efter hellimmning så slipas den av och oljas eller lackas, golven blir kanonsnygga.
Ska försöka ta reda på vart man köpte dom, men priset var nog totalt runt 180-220 kvm.

MvH jawen
 
Nu är denna tråd lite gammal, men jag frågade min vän angående denna ekparkett på stavmatta och dom hade till slut betalt 280 kr/kvm inkl oljning av golvet, då dom limmade stavmattan själva.

Så du kan nog komma klart under dom "normala" pengarna.

MvH jawen
 
Jag befinner mig i en lite liknande situation där vi inte är beredda att lägga ut några större summor, men akut måste bli av med ett antal riktigt fula plastmattor. Vi köpte ekmönstrat laminat på IKEA för 69kr per kvm. Har inte lagt det ännu, men det såg riktigt snyggt ut på varuhuset (de har lagt detta golv i några av utställningsköken) och det har 10 års garanti. De har också ett riktigt billigt golv för 35kr per kvm, men jag tror mer på den något dyrare varianten.

En dag blir det nog massiva trägolv i hela huset, men i grövre dimension, vilket är ganska mycket dyrare än laminat och krångligare att lägga (speciellt de billiga vad jag hört). Parkett passar inte riktigt i husets stil, tvåvånings parstuga från 1870-talet på landet.

/Pontus
 
Pongu, jag la IKEAs 69kr/kvm ekmönstrat laminat i tre övre sovrum + hall i april och måste säga att jag blev förvånad över hur snyggt det blev.
 
Ja, jag har bara lagt ut förpackningarna och det ser grymt snyggt ut mot den mörkgrå tapeten!

/Pontus
 
jag körde på vanlig mattlackad 3stavs ekparkett (köpt på golvpoolen.se). Passar bra in i huset och blev riktigt snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.