Hej! Jag behöver hjälp från en kunnig rörmokare eller liknande. I lägenheten jag kikat på finns ingen golvbrunn utan istället en kanin där vattnet rinner ut direktkoppling till avloppet i väggen. Kan jag gjuta en platta på befintlig kabinplats och göra ett tätskick där, eller måste jag göra om hela badrummet?
Vet inte hur gammalt badrummet är. Stambytt 75, relining gjorts 2021 och badrummet ser ut att vara relativt modernt. Se bilder. Vore så tacksam om någon yrkeskunnig kan svara på hur jag enklast för för att få en golvbrunn utan att behöva göra om hela badrummet.
 
  • Modernt badrum med svart kakel, duschkabin, toalett och handfat med spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymmet under ett badkar med exponerade avloppsrör i plast och metallslangar mot ett golv av svarta kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt rör- och kopplingssytem under badrumsskåp med mörkt kakelgolv i ett modernt badrum. Inga synliga golvbrunnar utan direkta avloppsanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av badrumsgolv där en vit avloppsledning och några flexibla metallrör är synliga under badkaret eller en annan fixtur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Golvbrunn utan att göra om badrummet är omöjligt eftersom golvbrunnen med anslutande tätskikt sitter under keramiken. Är inte en mer pragmatisk lösning att köpa ett vattenlarm så att det tjuter om man står i duschkabinen och sjunger en operaria och vattnet börjar rinna ut på golvet?

Sen blir det golvbrunn den dag man renoverar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Golvbrunn utan att göra om badrummet är omöjligt eftersom golvbrunnen med anslutande tätskikt sitter under keramiken. Är inte en mer pragmatisk lösning att köpa ett vattenlarm så att det tjuter om man står i duschkabinen och sjunger en operaria och vattnet börjar rinna ut på golvet?

Sen blir det golvbrunn den dag man renoverar.
Jo, men jag tänker om man bygger en klack och kopplar golvbrunnen ovanpå det tätskick som finns idag och gör ett till tätskick 1 dm upp, ovanpå det gamla?
 
Claes Sörmland
J josefine7373 skrev:
Jo, men jag tänker om man bygger en klack och kopplar golvbrunnen ovanpå det tätskick som finns idag och gör ett till tätskick 1 dm upp, ovanpå det gamla?
Dubbla tätskikt är knepigt. Vatten som tar sig in tar sig inte ut.

Å andra sidan är det som du beskriver lite den lösning du redan har idag med duschkabinen. Duschkabinen är ju de facto en balja (=ett tätskikt) med en brunn i. Frågan är om inte duschkabinen är den säkraste lösningen med tanke på hur det ser ut? Och helt hundra på att det finns ett gott tätskikt under keramiken kan man nog inte vara med tanke på hur det är renoverat.
 
Skulle nog avstått denna lägenhet om du inte är sugen på att göra om allt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Skulle nog avstått denna lägenhet om du inte är sugen på att göra om allt.
Nä. Varför det? Det är ju redan en fungerande installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.