Flyttat in i ett radhus.
Nedervåningen har golvvärme.
Övergången har jag radiatorer med digitala termostater från Aqara.
Badrummet nere har golvvärme, vattenburet dock ingen termostat eller reglage. Utan det är ett manuellt vrede i fördelarskåpet.
Kan man använda en digital termostat typ Aqara E1 i fördelarskåpet? Sprinten är ju aningen grövre, orkar den att driva ner sprinten?
Isåfall slipper man använda Thermotech och det blir billigare.
Samt att man sätter en Aqara tempgivare i badrummet.
Då kan man även använda HomeKit!

Kom gärna med synpunkter!
 
  • Manuell termostatventil i fördelarskåpet för golvvärmen på nedervåningen, detaljbild med fokus på ventilens sprint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Thermotech-styrventil med specifikationer, monterad på ett rör i fördelarskåp för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat från Aqara monterad på en radiator, visar aktuell rumstemperatur 21.8 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärme är ett trögt system som bör regleras med tempgivare I golvet om det regleras.

Är det en gemensam "panna" eller har ni egna "pannor"?
Regleras framledningstemperaturen centralt eller kan ni reglera den inviduellt?

Med "rätt" injusterat radiator-/golvvärmesystem samt "rätt" framledningstemperatur så behövs det inga termostater på radiatorerna/golvvärmeslingorna mer än att kunna strypa flödet vid exakt värmetillförsel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Golvvärme är ett trögt system som bör regleras med tempgivare I golvet om det regleras.

Är det en gemensam "panna" eller har ni egna "pannor"?
Regleras framledningstemperaturen centralt eller kan ni reglera den inviduellt?

Med "rätt" injusterat radiator-/golvvärmesystem samt "rätt" framledningstemperatur så behövs det inga termostater på radiatorerna/golvvärmeslingorna mer än att kunna strypa flödet vid exakt värmetillförsel.
Fjärrvärme. Ingen tempgivare i golvet tyvärr.
Tempen sätter jag själv mot samtliga slingor. 25-30 grader.
Därför blir det ibland för varmt i badrummet då det står på ständigt med flödet. Försökt ställa in det men så fort vädret slår om blir det kallt/varmt. Och ja, jag försöker hålla 2-3 Dagar mellan jag gör ändringarna.

Vore dock skönt att kunna ställa 25 grader i badrummet så håller det 25 oberoende väder ute.

Resten av slingorna nere har termostater i resp. Rum där man kan ställa temp. Trådbundet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.