Hej,
Undrar om detta är en form av strypning på mina radiatorer, se nedan.

Skruvar jag på den mässingfärgade delen så åker den "in i kopplingen", tolkar jag det rätt då att jag kan använda den för att strypa flödet i radiatorn och att termostaten får säga stop när de är varmt nog?

Grunden är att elementet är i princip samma temp in och ut och rummet kallt. Försöker då få en större differens mellan intemp (22) och uttemp, samt att uttemp är närmare rumstemp (16). Vet att detta ska göras i kalla tider men just nu är in 22 och ut 21 vilket känns fel.
 
  • Närbild på en mässingfärgad reglerdel på en radiator, eventuell ventil för flödesstrypning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Stiftet och den sexkantiga skruven är en packbox, den ska vara åtskruvad.

Utan termostat eller handratt så är termostatventilen fullt öppen.
Eventuellt kan det finnas en förinställning innanför packboxen, om inte får man använda returventilen för förinställningen.


Olika delar av radiatorventiler inklusive packboxar och ventilkäglor utplacerade på en grå yta, två olika typer av ventiler är synliga: en från Danfoss och en från MMA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Både packboxen och ventilkäglan utskruvna från ventilhuset.
Övre är en Danfoss, nedre en MMA.


Termostaterna på radiatorerna bör vara injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Alla radiatorventiler bör injusteras så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.

Regleringen sköts sedan av centrala reglersystemet genom att justera värmekurvan gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Stiftet och den sexkantiga skruven är en packbox, den ska vara åtskruvad.

Utan termostat eller handratt så är termostatventilen fullt öppen.
Eventuellt kan det finnas en förinställning innanför packboxen, om inte får man använda returventilen för förinställningen.


[bild]
Både packboxen och ventilkäglan utskruvna från ventilhuset.
Övre är en Danfoss, nedre en MMA.


Termostaterna på radiatorerna bör vara injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Alla radiatorventiler bör injusteras så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.

Regleringen sköts sedan av centrala reglersystemet genom att justera värmekurvan gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen.
Tack för det, några följdfrågor... :)

Då förstår jag att vrider jag på stora mässingen gör ingen skillnad mer än att de börjar läcka om den dras åt för långt.

Vet du om man kan ta bort packboxen utan att tömma systemet för att kunna se om de finns någon förinställning där?

Öppnar jag returventilen rinner det vatten innan jag ens hinner stänga skruven som sitter under locket..
 
Ja, normalt ska det gå att ta bort packboxen utan att tömma systemet, det kan komma några droppar, men om ventilkäglan inte fjädrar ut helt så kan det spruta vatten.

Närbild på insidan av en MMA returventil med förinställning, där packboxen är bortplockad, metalliska detaljer och en svart tätning syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser en MMA ventil med förinställning, där packboxen är bortplockad. Ja, ventilen är i drift.


Här ser vi en MMA ventil med förinställning där packboxen har avlägsnats, vilket visar ventilens inre delar inklusive en O-ring och ventilspindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär kan returventil se ut invändigt.

Det är ganska vanligt att returventilen läcker vid ventilspindeln, det beror på antingen avlagringar som gör att vattnet sipprar förbi, eller att tätningen (O-ringen i bilden ovan) har spruckit.

Bara att ha flera gamla trasor runt/under rör/returventilen.
Om man tycker att det läcker för mycket så kan man sänka trycket i systemet.
 
  • Gilla
Robin Elfving
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, normalt ska det gå att ta bort packboxen utan att tömma systemet, det kan komma några droppar, men om ventilkäglan inte fjädrar ut helt så kan det spruta vatten.

[bild]
Såhär ser en MMA ventil med förinställning, där packboxen är bortplockad. Ja, ventilen är i drift.


[bild]
Såhär kan returventil se ut invändigt.

Det är ganska vanligt att returventilen läcker vid ventilspindeln, det beror på antingen avlagringar som gör att vattnet sipprar förbi, eller att tätningen (O-ringen i bilden ovan) har spruckit.

Bara att ha flera gamla trasor runt/under rör/returventilen.
Om man tycker att det läcker för mycket så kan man sänka trycket i systemet.
Stort tack!!

Känns nästan som att det kan vara värt 200kr och byta ventilhuset när jag ändå håller på... 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.