Hej, upptäckte att vi har låg vattentemperatur i kranarna. Vi har fjärrvärme och en växlare som installerades hösten 2018.

Jag har provat justera på den delen som är markerad på bild men inget händer.

Någon som har nåt annat tips?
 
  • En fjärrvärmeväxlare med flera rör och mätare. Den del som justerats är markerad med en röd cirkel. En tryckmätare och en röd tank syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp den ringade är för VV. vrid den från max till min 10 ggr, samt knacka på metallen under så kanske den vill fungera.
 
  • Gilla
KaLnAk
  • Laddar…
Det finns även en blandningsventil som blandar varmvatten från VV-växlaren med kallvatten, (15 i nedan bild).

Schematisk bild som visar ett Mini ECO Retro-system där komponenter som värmeväxlare, expansionstank och blandningsventil är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över ett VVS-system visar blandningsventil (markerad som 15) och röranslutningar för varmvatten och kallvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur varmt är röret mellan växlaren och blandningsventilen?
Blandningsventil och rör kopplade till varmvattenväxlare i ett rörsystem, med en digital temperaturmätare som visar 29,2°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KaLnAk
  • Laddar…
Tack för hjälpen!

Lång historia kort; det kom en person från Öresundskraft och skulle göra kontroll på vår växlare och upptäckte låg vattentemperatur. Hen hade skruvat max men inte fått upp värmen i vattnet. Då blev jag ombedd att felanmäla då hen misstänkte fel på den man skruvar på eller filter som ska rengöras.

Nu provade jag skruva ner den helt och sen upp igen och ”jogga” lite samtidigt som jag knackade underifrån och då tyckte jag mig höra lite konstigt ljud precis som om det ”lossnade” till och nu har jag en vattentemperatur på 55 grader.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns även en blandningsventil som blandar varmvatten från VV-växlaren med kallvatten, (15 i nedan bild).

[bild]
[bild]

Hur varmt är röret mellan växlaren och blandningsventilen?
[bild]
Försöker mäta med infra mätare men den säger 35grader men stämmer inte. Jag bränner mig när jag rör med fingrarna/handen.
 
K KaLnAk skrev:
Försöker mäta med infra mätare men den säger 35grader men stämmer inte. Jag bränner mig när jag rör med fingrarna/handen.
Inframätare i all ära, men om du flyttar pricken lite i sidled så kommer den att visa ett annar värde, dom klarar inte blanka ytor. Ändrade ljud, då öppnade säkert den och större flöde genom som gav ett väsande ljud, gör det en gång till som säkerhet att den vill reglera, ha då en VV-kran öppen när du mixtrar med den.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
dom klarar inte blanka ytor
Sant. en bit svart tejp eller färg på röret så visar den mycket rättare.
 
  • Gilla
KaLnAk
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns även en blandningsventil som blandar varmvatten från VV-växlaren med kallvatten, (15 i nedan bild).

[bild]
[bild]

Hur varmt är röret mellan växlaren och blandningsventilen?
[bild]
Provade med tejpbit på området och fick det till 58 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.