Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns det för ventilation i denna del?
Finns mekanisk frånluftfläkt i en tvättstuga som ligger längre in i huset. 2 tilluftsdon i en aktuella väggen. Huset är byggt med oljepanna från början så ingen frånluft fanns från början.

En tanke som slog mig nu är att frånluften i tvättstugan har vi satt in. Kan ökad ventilation orsaka detta?
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Finns mekanisk frånluftfläkt i en tvättstuga som ligger längre in i huset. 2 tilluftsdon i en aktuella väggen. Huset är byggt med oljepanna från början så ingen frånluft fanns från början.

En tanke som slog mig nu är att frånluften i tvättstugan har vi satt in. Kan ökad ventilation orsaka detta?
Snarare hjälpa….
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Om det har fungerat i drygt 40 år så verkar det mindre sannolikt att fukten kommer från plattan utan snarare att det som föreslagits rinner in bakom panelen högre upp. Troligen borde det finnas tjärpapp mellan plattan och trästommen men den hjälper inte om det rinner in uppifrån.
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Det här låter kanske inte helt bra och en väg för fuktig inomhusluft att kondensera mot ytterväggen.

"- Plastfilmen mellan isolering och gips går inte hela vägen ned under golvet, så om det finns mögel i konstruktionen kan lukten säkerligen leta sig in i huset."
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Om det har fungerat i drygt 40 år så verkar det mindre sannolikt att fukten kommer från plattan utan snarare att det som föreslagits rinner in bakom panelen högre upp. Troligen borde det finnas tjärpapp mellan plattan och trästommen men den hjälper inte om det rinner in uppifrån.
Jag ser att asfaboarden är helt blöt i underkant. Kan det bli så av att det rinner vatten längs den? Samlas det i botten då?
Ulltand Ulltand skrev:
Det här låter kanske inte helt bra och en väg för fuktig inomhusluft att kondensera mot ytterväggen.

"- Plastfilmen mellan isolering och gips går inte hela vägen ned under golvet, så om det finns mögel i konstruktionen kan lukten säkerligen leta sig in i huset."
Jag kunde inte se att asfaboarden eller panelen var fuktig någonstans förutom längst ner. Men sådan kondens kanske inte märks?
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Jag ser att asfaboarden är helt blöt i underkant. Kan det bli så av att det rinner vatten längs den? Samlas det i botten då?

Jag kunde inte se att asfaboarden eller panelen var fuktig någonstans förutom längst ner. Men sådan kondens kanske inte märks?
Om det beror på fuktspärren under golvet är det rimligt imo att det kondenserar i underkant väggen.
 
Har du så mycket fukt i luften inomhus och så dålig ventilation att det kondenserar inne i väggen så bör det kännas som väldigt dåligt "klimat" inne i rummet mot den fuktskadade väggen. Om så är fallet så bör det gå att koppla problemet till förändringar i ventilation eller annat som påverkar fuktbelastningen på väggen. Om inga sådana förändringar har gjorts så är det nog mest sannolikt att vatten tränger in utifrån.
 
T TommyC skrev:
Har du så mycket fukt i luften inomhus och så dålig ventilation att det kondenserar inne i väggen så bör det kännas som väldigt dåligt "klimat" inne i rummet mot den fuktskadade väggen. Om så är fallet så bör det gå att koppla problemet till förändringar i ventilation eller annat som påverkar fuktbelastningen på väggen. Om inga sådana förändringar har gjorts så är det nog mest sannolikt att vatten tränger in utifrån.
Nej det är inget dåligt klimat inomhus. Ingen imma på insidan av fönstren heller.
 
Jag brainstormar lite.
Vattenläcka(inte troligt): Stäng alla kranar och kontrollera att vattenmätare inte rör sig.
Uppifrån: Det finns bara närbilder, så man undrar hur hela väggen ser ut?
Utifrån/Regn: Har det blåst mot väggen och regnat sista veckan?
Kondens utifrån: Skulle kunna vara kondens som bildas mot den kalla plattan.
Är det lika i alla väderstreck?
Fuktvandring: Har det regnat mer än normalt sista veckorna? Hur nära till grundvatten och hur är grundvattennivån?
Hur fuktig är jorden som ligger mot grunden om du gräver en bit ner?
 
S sblixten skrev:
Jag brainstormar lite.
Tack! Behöver all hjälp jag kan få :)
S sblixten skrev:
Vattenläcka(inte troligt): Stäng alla kranar och kontrollera att vattenmätare inte rör sig.
Gjort, den står stilla.
S sblixten skrev:
Uppifrån: Det finns bara närbilder, så man undrar hur hela väggen ser ut?
Kan lägga upp fler bilder senare, men det är stående fasad hela vägen upp, 2st fönster. Hängränna finns och takfoten sticker ut 30cm ungefär.
S sblixten skrev:
Utifrån/Regn: Har det blåst mot väggen och regnat sista veckan?
Det har varit ett par regn, men inte mycket regn för årstiden. Första gången vi märkte mögellukten i somras var det efter en kraftig regnstorm och värme.
S sblixten skrev:
Är det lika i alla väderstreck?
Den här konstruktionen finns bara i ett väderstreck. Huset är ett kedjehus så det finns bara två fasader och övriga väggar är från 50-talet och har en annan konstruktion. Har inte upplevt mögellukt i andra delar av huset.
S sblixten skrev:
Fuktvandring: Har det regnat mer än normalt sista veckorna?
Nej, snarare mindre. Även sommaren var mindre regnig än tidigare år.
S sblixten skrev:
Hur nära till grundvatten och hur är grundvattennivån?
Osäker här, hittade ingen bra karta online. Vet du någon tjänst som visar detta?
S sblixten skrev:
Hur fuktig är jorden som ligger mot grunden om du gräver en bit ner?
Inte särskilt fuktig, dräneringen verkar fungera bra.
 
T TommyC skrev:
[länk]
Tack. Det har varit låg-normal hela sommaren.
 
T TommyC skrev:
Har du så mycket fukt i luften inomhus och så dålig ventilation att det kondenserar inne i väggen så bör det kännas som väldigt dåligt "klimat" inne i rummet mot den fuktskadade väggen. Om så är fallet så bör det gå att koppla problemet till förändringar i ventilation eller annat som påverkar fuktbelastningen på väggen. Om inga sådana förändringar har gjorts så är det nog mest sannolikt att vatten tränger in utifrån.
Håller inte med helt i det. Daggpunkten så här på sensommaren och hösten kan ligga upp emot 15 C. Kalla nätter kan väggens insida bli kallare än så och den relativa fuktigheten är ofta hög den här tiden på året.

Och eftersom det saknas luftspalt kan fukten inte torka upp på ett bra sätt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Håller inte med helt i det. Daggpunkten så här på sensommaren och hösten kan ligga upp emot 15 C. Kalla nätter kan väggens insida bli kallare än så och den relativa fuktigheten är ofta hög den här tiden på året.

Och eftersom det saknas luftspalt kan fukten inte torka upp på ett bra sätt.
Låter rimligt, men det förklarar inte att lukten uppstod i juli?
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Låter rimligt, men det förklarar inte att lukten uppstod i juli?
Tänker att det kan ha varit fuktigt där till och från under en längre tid innan mögel når den nivå att det märks inne i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.