@4774, Och även om du anser att EES var frihandel så täckte det inte in allt det som gäller idag....
 
pacman42 pacman42 skrev:
@4774, Och även om du anser att EES var frihandel så täckte det inte in allt det som gäller idag....
EES är inte total frihandel.

Jag bor i Norge (EES member) men måste betala skatt (moms) på import från EU över några hundralappar…
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Frihandel förutsätter inte momssamarbete. Med visst bök kan du säkert komma från säljarlandets moms.
 
T Television_Set skrev:
80% av all mat produceras i Skåne, antingen genom odling eller import/förädling. Så eftersom det saknas mat i Norrland så borde brödlimpan kosta 22 gånger mer i Norrland än i Skåne, precis som skillnaden var på el. Detta eftersom överföringen av mat norrut sker på överbelastade vägar och järnvägar i Skåne. Dessutom ska all export av mat ske från Norrland som har låg matproduktion.
Det är så elnätet är uppbyggt, så varför ska det inte gälla annat också?

Det är inte elbrist i Sverige, det är brist på exporterbar el, el som produceras billigt och säljs dyrt. Varför går alla exportkablarna mot kontinenten från Skåne som har underskott? Varför projekterar man en ännu större kabel (Baltic Cable) från Skåne om ingen el finns? Elbolagen har fått en kassako av Guds nåde…
I Trelleborg ligger landets största odlare av tomater i växthus.
Den odlaren la ner produktionen när elen blev för dyr.
https://www.aftonbladet.se/a/EQ4xn2

Risken är inte obefintlig att det kommer mer sånt.
 
4774
pacman42 pacman42 skrev:
@4774, Och även om du anser att EES var frihandel så täckte det inte in allt det som gäller idag....
Jag menade inte EES. Är äldre än så 😂
 
4774 4774 skrev:
Jag menade inte EES. Är äldre än så 😂
Men varför då inte förklara VAD DU MENAR så vi slipper gissa…???🤔🤔
 
K krfsm skrev:
Men det är ju i så fall fortfarande vatten som kan användas någon annan gång, så det är svårt att gissa på vad den totala effekten blir.
Jovisst lär det bli så. Sedan kan man sälja den importerade elen (i form av extra vattenkraft) till kontinenten via egna ledningar också. Sverige blir förloraren igen.
 
A Argastesnickaren skrev:
Så vi som haft dessa pris i Skåne länge delar gärna med oss till er lite uppåt.
Är väl bra att det blir mer rättvist i landet eller??:)
"Alla ska ha det lika dåligt" Det är rättvist ?
Eller så ser man till att alla får det bättre?
Olika inställningar till samma problematik.
 
J JanneGuleböj skrev:
"Alla ska ha det lika dåligt" Det är rättvist ?
Eller så ser man till att alla får det bättre?
Olika inställningar till samma problematik.
Min notis skulle man kanske inte ta så allvarligt på:)
Lite skämt, lite allvar.

Eller så ser man till att alla får det bättre skriver du.
Det har klagats mycket över våra elpriser i syd länge.
Vad har du gjort för att det skulle bli bättre?
Hur menar du att resten av Sverige har agerat för att göra det bättre?

Min inställning i frågan är jag skiter mest i det då jag inte kan påverka det och det påverkar mig personligen rätt så lite.
Däremot så tycker jag väldigt synd om alla hushåll som lever på marginalen och där elräkningen defintivt inte hjälpt till att göra livet lättare.

Nu när det drabbar Sverige lite högre upp så KANSKE det finns en chans att ändra på detta och då menar jag inte bara däruppe utan även här nere:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.