N nyckelpigan-38 skrev:
Skulle renovera kök och tog in offerter från snickare. Valde den som jag fick mest förtroende för. Fick in en offert med tillägg av vad målaren tänkte ta. Målaren kom också ut och tittade. Renoveringen började och vvs samt elektriker kom ut. För vvs la jag till en vattenutkastare på framsidan då hela köket ändå blev utrivet. Målaren gjorde sitt, köket blev klart förutom de sista strömuttagen varav ett som blev snickarens fel då han skar ett runt hål istället för fyrkantigt för det sista uttaget. Elektrikern var dock på semester under ca 3 veckor så faktura kom på allt från snickare, målare och vvs. Fick meddelande att elektrikern skulle skicka sin egen faktura.
Så kommer elektrikern gör sitt och lämnar ett A4 papper med det han vill jag ska betala. Frågar om ROT osv. Nä får höra han är pensionerad och har avvecklat sitt företag och kan inte fakturera. Mållös är bara förnamnet. Och han vill ha betalt för allt, bl a milersättning, kötid, diverse kabel och annat smått. Jag funderar på hur snickaren hade kunnat leverera ett färdigt kök utan elektriker? Borde inte det liksom ingå när man ger en offert? Målning kan jag ju göra själv men elektroniken ingår ju i ett kök och måste göras av behörig person. Som säkerligen inte har försäkring då han inte har kvar företaget.
Nu har jag benämnt offertgivaren som snickare men han är ju hantverkare som med sitt företag skulle ta på sig renoveringen.
Hmm knasigt. Men kolla om ni inte kan gå igenom en sån där faktureringstjänst, typ cool company? Förklara för dem innan bara
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
J
A AG A skrev:
Ja, det ju just det som tråden handlar om. Dvs. att elektrikern säger sig ha avvecklat företaget, då han är pensionär. Därför kan han inte lämna skattereduktion.

Sen är jag inte helt säker på vad TS är ute efter. Innitialt låter det som om det just är att hon inte får göra ROT-avdrag. Prismässsigt tyder det dock på att elektrikern bara begär oskattad timpenning också.
Senare verkar det dock vara viktigast med en skattad faktura.
Tror att problemet för TS är att hon får betala för något som hon trodde ingick. Hennes fel då hon uppenbarligen inte kan läsa vad snickaren skriver. Låt snickaren debitera henne för elen ist. Kostar betydligt mer än 9K. Tror att hon bara är ute efter att få det gratis och använder ”skattad faktura” som påtryckning för att få som hon vill. Löjligt.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Offroad och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nu är det väl jävligt sällan privatpersoner får någon 5 års garanti ändå? :D
Det finns olika garantitider. Allt från 2-25 år på olika material.

Men oavsett om det rör sig om 1 månad så har inte TS någon garanti.

//Patrik
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Vad är det alla pratar om egentligen? TS fick all el i köket fixad av en pensionär för 8 000. Kan han uppvisa saker i pappersformat som får kverulanter & TS att sova gott? Nej
Lär han ha gjort ett bra jobb?
Med 99,9% säkerhet.
Har någon lidit någon skada? Nej
Betyder avsaknaden av elektrikerns försäkring något? Nej
Har staten förlorat några pengar? Ja, 1-2000, typ som en timme på HVB för en personal.
Lägg ner diskussionen
Ponera följande:
Något är fel med elen och köket/huset brinner ner. Försäkringsbolaget tycker det är konstigt att ett nytt kök brinner och begär att få se intyg över installationen, alternativt faktura som visar att behörig elektriker/företag utfört arbetet. Vad tror du händer när det inte går att styrka?

Jag hade krävt av snickaren att fixa fram detta, kan han inte det så hade jag hängt ut pajasen här eftersom han tar in svart arbetskraft till mig. Jag hade heller aldrig betalar fakturan, utan anlitat ett behörigt företag att komma och dra om/verifiera att allt är rätt och riktigt och sedan betalat dem istället.
 
  • Gilla
Ruffeboy och 8 till
  • Laddar…
N nyckelpigan-38 skrev:
Skulle renovera kök och tog in offerter från snickare. Valde den som jag fick mest förtroende för. Fick in en offert med tillägg av vad målaren tänkte ta. Målaren kom också ut och tittade. Renoveringen började och vvs samt elektriker kom ut. För vvs la jag till en vattenutkastare på framsidan då hela köket ändå blev utrivet. Målaren gjorde sitt, köket blev klart förutom de sista strömuttagen varav ett som blev snickarens fel då han skar ett runt hål istället för fyrkantigt för det sista uttaget. Elektrikern var dock på semester under ca 3 veckor så faktura kom på allt från snickare, målare och vvs. Fick meddelande att elektrikern skulle skicka sin egen faktura.
Så kommer elektrikern gör sitt och lämnar ett A4 papper med det han vill jag ska betala. Frågar om ROT osv. Nä får höra han är pensionerad och har avvecklat sitt företag och kan inte fakturera. Mållös är bara förnamnet. Och han vill ha betalt för allt, bl a milersättning, kötid, diverse kabel och annat smått. Jag funderar på hur snickaren hade kunnat leverera ett färdigt kök utan elektriker? Borde inte det liksom ingå när man ger en offert? Målning kan jag ju göra själv men elektroniken ingår ju i ett kök och måste göras av behörig person. Som säkerligen inte har försäkring då han inte har kvar företaget.
Nu har jag benämnt offertgivaren som snickare men han är ju hantverkare som med sitt företag skulle ta på sig renoveringen.
Att han avvecklat företaget betyder väl bl.a. att han inte längre har ett bankgiro. Men troligen att han vill ha betalt svart. Du blir skyldig att betala arbetsgivaravgift för detta och det antar jag inte står i det avtal du har med "snickaren". https://www.skatteverket.se/privat/...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
 
D dilemma skrev:
Vad är det alla pratar om egentligen? TS fick all el i köket fixad av en pensionär för 8 000. Kan han uppvisa saker i pappersformat som får kverulanter & TS att sova gott? Nej
Lär han ha gjort ett bra jobb?
Med 99,9% säkerhet.
Har någon lidit någon skada? Nej
Betyder avsaknaden av elektrikerns försäkring något? Nej
Har staten förlorat några pengar? Ja, 1-2000, typ som en timme på HVB för en personal.
Lägg ner diskussionen
"Betyder avsaknaden av elektrikerns försäkring något? Nej"

Vad händer om det uppstår brand i huset på grund av något fel i elektrikerns installation? Gäller hemförsäkringen fortfarande? Om den gör det, spelar det ju ingen roll vem man låter göra jobbet...
 
  • Gilla
Ruffeboy och 4 till
  • Laddar…
Tur att man för det mesta slipper gnälliga privatkunder. Normalt tar en elfirma 600/tim + moms och uppåt. Alltså 750 inkl moms, - rot=600kr. 400/tim svart är helt ok. Att någon med firma jobbar för 400/tim inkl moms är helt orimligt då det skulle bli omöjligt att få ut en avtalsenlig lön. Och tid debiteras givetvis för resa till och från kund, hur skulle man annars få ihop 8 tim/dag, även pengar för bil tar man givetvis betalt för. Att det har blivit missförstånd mellan dig och snickaren är en annan sak. Otydligt från snickaren att inte tala om att han kommer skicka en gubbe som inte har firma i drift och att du får ett bra pris av honom svart. Men det är också ditt ansvar att fråga om hur man löser el och tex vvs i en renovering.
 
  • Gilla
knightjocke och 7 till
  • Laddar…
Brinner det ordentligt, inte bara i t ex ett köksskåp, lär det inte spela någon roll.
 
Så varför behö
H Hybro skrev:
Brinner det ordentligt, inte bara i t ex ett köksskåp, lär det inte spela någon roll.
Men varför behöver man då överhuvudtaget anlita en elektriker om man kan göra det själv?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R robert jansson2 skrev:
Tur att man för det mesta slipper gnälliga privatkunder. Normalt tar en elfirma 600/tim + moms och uppåt. Alltså 750 inkl moms, - rot=600kr. 400/tim svart är helt ok. Att någon med firma jobbar för 400/tim inkl moms är helt orimligt då det skulle bli omöjligt att få ut en avtalsenlig lön. Och tid debiteras givetvis för resa till och från kund, hur skulle man annars få ihop 8 tim/dag, även pengar för bil tar man givetvis betalt för. Att det har blivit missförstånd mellan dig och snickaren är en annan sak. Otydligt från snickaren att inte tala om att han kommer skicka en gubbe som inte har firma i drift och att du får ett bra pris av honom svart. Men det är också ditt ansvar att fråga om hur man löser el och tex vvs i en renovering.
Nej, man behöver inte fråga sina leverantörer om de tänker bryta mot lagen eller inte.
 
  • Gilla
Offroad och 8 till
  • Laddar…
Lars Oestreicher Lars Oestreicher skrev:
Så varför behö

Men varför behöver man då överhuvudtaget anlita en elektriker om man kan göra det själv?
Därför att det är olagligt att göra elinstallationer själv!! Men det går ju köra mot rött ljus också eller 120km/tim på 70 väg
Du får byta befintliga uttag och brytare om du har nödig kännedom, dock inte utöka installationen.
 
Om man ska vara diplomatisk här och göra allt så rätt det går så ska TS:

1. Redovisa och betala skatt och arbetsgivaravgifter till Skatteverket. I och med att elektrikern inte betalar skatten får man fundera på om 400 SEK/h är med eller utan skatt, och antingen dra av skatten och arbetsgivaravgifter eller betala dem utöver den specade timkostnaden. TS kan gå halvvägs och se 400 SEK/h som bruttolön och betala arbetsgivaravgifterna utöver det, och låta källskatten dras från de 400 SEK/h. Normala arbetstagares löner diskuteras brutto (inkl. skatt, exkl. arbetsgivaravgifter).

2. Begära inköpskvitto i original på allt material som har köpts in. Betala elektrikern denna kostnad så uppstår ingen mervärdesomsättningsskatt. Elektrikern har ju antagligen inte gjort momsavdrag, utan momsen är betald till grossisten/byggvaruhuset. Då köper du materialet privat men har originalkvitto och det uppstår ingen vinst och transaktionen blir "vit". Eventuell ytterligare ersättning får tas via timersättningen som beskattas.

3. Eftersom TS kommer ha garanti på material men ej utförande får TS räkna av det på arbetskostnaden. Avsaknaden av försäkring får också värderas och räknas av från timersättningen.

Om TS gör ovanstående kan jag inte se att Skatteverket kan ha några synpunkter då allt blir skattat och korrekt. Den springande punkten blir avsaknaden av försäkring, och den blir svår att rätta i efterhand utan att ta dit en firma med försäkring som kan gå i god för och ta på sig det utförda arbetet. Men om elektrikern är en pensionerad riktig elektriker så kanske arbetet är väl utfört.
 
  • Gilla
Jennie G och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Nej, man behöver inte fråga sina leverantörer om de tänker bryta mot lagen eller inte.
Nej men har man inte huvudet under armen så kollar man väl vem ska utföra tex eljobbet eller tror man att elen trollar sig själv på plats. Kunden verkar ju inte diskuterat eljobbet med snickaren. Sen när elektrikern kommer så gör man upp om och hur jobbet ska utföras och hur betalning ska göras
 
Gnäller du om 9k?!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
TS begår skattebrott om hon/han betalar elektrikern....
Det behöver inte handla om svartarbete.
Man får anlita folk privat och om arbetskostnaden är under 10 000kr är det upp till "elektrikern" att betala skatt, dock saknas ju personnummer på 'fakturan' så att TS kan lämna kontrolluppgift till Skatteverket.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.