De tre stenarna ovanför dörröppningen på mitt garage är helt lösa. De hänger bara kvar för att de klämmer mot varandra som ett inverterat valv.
Lösa stenar ovanför dörröppningen på ett garage med tegelväggar, med pilar och markeringar som pekar ut de lösa stenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan jag göra för att fixa detta innan de faller i huvudet på något?
 
Alt 1) fuska, skjut in lite stenlim mellan och tryck tillbaka.

Alt 2) plocka ned, knacka bort gammalt bruk, blanda nytt bruk, sätt upp. Fruktansvärt mycket jobb för bara tre sten och nästan en hel påse bruk du får slänga sedan eftersom det blir förstört av fukten i luften efter ett tag. Ser dessutom ut som att vara cementbaserat bruk, så det kommer vara hårt som satan att knacka bort, med medföljande viss risk att knäcka en annan sten pga det.

Jag hade tagit alternativ 1.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Stenlim! Smart, ska kolla upp det. 💪

Dörren behöver utvändigt foder också, så jag ska passa på att sätta dit en kralligare bräda. Kommer nog se lite konstigt ut men då kan iaf stenarna inte falla i skallen på någon.
 
Jag tror inte då någon av de lösningarna. Då de inte är murade i valv är det en armerad tegelbalk, och den hänger antagligen för att armeringen rostat sönder (idag använder man rostfritt armeringsstål i fasad, det gjorde man inte på 70-talet).

Jag tror du behöver infoga eller gjuta en ny balk, annars kommer problemet komma tillbaka (förvärras), och du riskerar att hela väggen ovan dörren rasar.

Så prata med nån som kan, antingen det är byggare eller konstruktör.
 
  • Gilla
Visionären och 1 till
  • Laddar…
Rejäl takfot på garaget så dörren sitter rätt skyddat. Svårt att se att ett armeringsjärn skulle rosta till smulor här. Är det inte mer sannolikt att det saknas balk i överhänget?
 
Jag vet inte. Men om du limmar fast dem uppåt kommer ju lasten öka på raden ovanför...
 
Du har helt klar en poäng där...
 
Jag lät bli att klabba med lim och skruvade dit en bräda så länge. Får hoppas att de stannar på plats tills det är dags att lägga om taket på garaget, så kan jag byta dörr och fixa teglet samtidigt. Med brädan i vägen så kan de iaf inte landa i huvudet på något.
 
  • Gilla
Visionären
  • Laddar…
N
A arkTecko skrev:
Jag tror inte då någon av de lösningarna. Då de inte är murade i valv är det en armerad tegelbalk, och den hänger antagligen för att armeringen rostat sönder (idag använder man rostfritt armeringsstål i fasad, det gjorde man inte på 70-talet).

Jag tror du behöver infoga eller gjuta en ny balk, annars kommer problemet komma tillbaka (förvärras), och du riskerar att hela väggen ovan dörren rasar.

Så prata med nån som kan, antingen det är byggare eller konstruktör.
Rostfria armeringsjärn är väldigt dyrt, och kan bara köpas på beställning.
Det används inte idag vid armering.
Kamjärn/bistål är nog rostfritt, och används i blockmurning.
Men inte att jämföra med rostfri armering.
Och vid gjutning använder man den armering som funnits dom sista 50 åren,
dock mer armering idag än tidigare.

Men till frågan:
Dra ner dom 3 lösa stenarna, armeringen är ovanför.
Och limma upp dom igen, hit på något.
 
Redigerat:
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Rostfria armeringsjärn är väldigt dyrt, och kan bara köpas på beställning.
Det används inte idag vid armering.
Kamjärn/bistål är nog rostfritt, och används i blockmurning.
Men inte att jämföra med rostfri armering.
Och vid gjutning använder man den armering som funnits dom sista 50 åren,
dock mer armering idag än tidigare.

Men till frågan:
Dra ner dom 3 lösa stenarna, armeringen är ovanför.
Och limma upp dom igen, hit på något.
Tegelbalkar är (idag) armerade med rostfri armering.

https://www.tegelmaster.se/murverksprodukt/enkelskifts-balk/

All armering i en extern tegelvägg ska vara rostfri:

"Armeringen ska vara rostfri annars kommer den med tiden rosta vilket i sin tur leder till sprickor i fasaden." (https://www.randerstegl.se/se/arkitekt/fasad/armering)

Bistål är den sorts armering man använder i murverk, både tegel och blockmurning. Klart man kan jämföra denna med rostfri armering - det är rostfri armering.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det där var ju grym är bra! Den metoden ska jag bannemig testa. Ska hålla span på lämpliga skruv så får det bli gjort när taket läggs om.
 
A arkTecko skrev:
Jag tror inte då någon av de lösningarna. Då de inte är murade i valv är det en armerad tegelbalk, och den hänger antagligen för att armeringen rostat sönder (idag använder man rostfritt armeringsstål i fasad, det gjorde man inte på 70-talet).

Jag tror du behöver infoga eller gjuta en ny balk, annars kommer problemet komma tillbaka (förvärras), och du riskerar att hela väggen ovan dörren rasar.

Så prata med nån som kan, antingen det är byggare eller konstruktör.
Jag kan lösa de till dig , stämpa upp med en 45*70 sen ta ut stenarna , å upp å mura in de igen. Alternativ en murmabalk ..
 
A Andreasskane skrev:
Jag kan lösa de till dig , stämpa upp med en 45*70 sen ta ut stenarna , å upp å mura in de igen. Alternativ en
A Andreasskane skrev:
Jag kan lösa de till dig , stämpa upp med en 45*70 sen ta ut stenarna , å upp å mura in de igen. Alternativ en murmabalk
ulfben ulfben skrev:
De tre stenarna ovanför dörröppningen på mitt garage är helt lösa. De hänger bara kvar för att de klämmer mot varandra som ett inverterat valv.
[bild]

Vad kan jag göra för att fixa detta innan de faller i huvudet på något?
Jag skulle borra ur sten 3-4 skift upp och fälla in en Murmabalk dom är smidiga och fungerar bra.
https://www.murma.se/produkter/murma_armerad_vaggbalk.html
 
N
A arkTecko skrev:
Tegelbalkar är (idag) armerade med rostfri armering.

[länk]

All armering i en extern tegelvägg ska vara rostfri:

"Armeringen ska vara rostfri annars kommer den med tiden rosta vilket i sin tur leder till sprickor i fasaden." ([länk])

Bistål är den sorts armering man använder i murverk, både tegel och blockmurning. Klart man kan jämföra denna med rostfri armering - det är rostfri armering.
Ja, bistål i lecamurning är rostfri.
Men kom inte och säg att all armering i gjutning etc är rostfri.
Vet inte hur det är i balkar, där har jag ingen kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.