Hej!
Jag är i slutstadiet på mitt kök från Ikea. Det som återstår är att skruva upp täcksidor vid sidan av diskmaskin samt i slutet av stommen.

I slutet av stommen förstår jag principen och där finns en guide för montage. Däremot så fått där inget om hur man ska montera täcksida när man avslutar en rad med en diskmaskin.
Problem 1:
När jag googlar så står det att täcksida ska börja från golvet och gå hela vägen upp till bänkskiva. Men Ikea säljer inga täcksidor i större storlek förutom 240 i höjd. Täcksida som Ikea plockat med för ändamålet är endast 80 hög och lämnar en glipa vid golvet där jag inte kan sätta någon täcklist eftersom diskmaskinen inte har några fästen för detta i sina egna ben.

Problem 2:
Hur fäster jag täcksidan. Jag tänker mig ett vinkeljärn i väggen sen även ett i bänkskivan. Vill helst inte skruva i golvet om jag kan undvika detta.

Tack för visat intresse. Ser fram emot att läsa era svar.
//Hemfix11
 
  • Hand som håller en täcksida bredvid en diskmaskin i ett köksprojekt, med mörk köksbänk och träbelagt golv synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi skruvade fast täcksidorna innifrån stommarna de hänger på,
Täcksidorna lät vi gå precis ner till underkant av skåpsstommen.
I hålet för diskmaskin lät vi golvsockeln gå ända fram till diskmaskin. På de andra ställena där vi sarre täcksidor satte vi golvsockel även på sidan av skåpstommens ben.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi skruvade fast täcksidorna innifrån stommarna de hänger på,
Täcksidorna lät vi gå precis ner till underkant av skåpsstommen.
I hålet för diskmaskin lät vi golvsockeln gå ända fram till diskmaskin. På de andra ställena där vi sarre täcksidor satte vi golvsockel även på sidan av skåpstommens ben.
Jo det förstår jag. Men nu ska jag avsluta en rad med diskmaskin. Då finns för ingenstans att fästa täcksidan för att täcka benen på golvet. Vid kortsidan Fästena som finns på denna finns inte på diskmaskinens ben. Så täcksida som Ikea skickat med kommer endast täcka sidan men inte golvet.
 
1. Vi använde längre täcksidor och kapade till rätt längd där det inte fanns lagom långa. Det blir spill. Men det fanns inget alternativ om man inte lämnar in egna skivor på lack.
2. Där vi avslutade med täcksida ned till golvet utan stomme bakom så fäste jag en regel på golvet med mattejp.
 
  • Gilla
Hemfix11
  • Laddar…
samovar
om du limmar ihop två täcksidor för högskåp och sågar till rätt höjd borde det räcka som stöd för bänkskivan förutsatt att du har vinkel bakom diskmaskinen.
Du kan även ha vinkelbeslag du fäster på väggen och sedan skruvar täcksidan mot dem.
 
  • Gilla
Hemfix11
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
1. Vi använde längre täcksidor och kapade till rätt längd där det inte fanns lagom långa. Det blir spill. Men det fanns inget alternativ om man inte lämnar in egna skivor på lack.
2. Där vi avslutade med täcksida ned till golvet utan stomme bakom så fäste jag en regel på golvet med mattejp.
Tack för tips. Jag gjorde på samma sätt. Köpte en längre täcksida och kapade så att den löper från golv till bänkskiva det blev kanon.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
om du limmar ihop två täcksidor för högskåp och sågar till rätt höjd borde det räcka som stöd för bänkskivan förutsatt att du har vinkel bakom diskmaskinen.
Du kan även ha vinkelbeslag du fäster på väggen och sedan skruvar täcksidan mot dem.
Ja jag köpte två vinkeljärn. Satte ett i väggen och ett i bänksskivan. Det funkade bra. Hoppas det håller med tiden med.
 
  • Gilla
samovar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.