Du kan prova att motionera ventilen ("piggen") till den manuella shunttermostaten om den nu skulle ha fastnat. Det ser ju ut att vara nya grejor så det är måhända ett långskott.

Vad har du för shuntgrupp? Är det en färdig ihopbyggd produkt?
 
Termostaten på golvvärmefördelaren är en s.k. maxtermostat som ska skydda parkettgolven mot för hög värme. Oftast maxar golvvärmen på 40° och golvens yta ska inte bli mer än 27° för att inte skada parketten. Leta fram en manual för golvvärmefördelaren så du ser hur den fungerar och vilka rattar som styr vad.
 
Går cirkpumpen på golvvärmen då? Kommer det fram någon värme överhuvudtaget på rören fram till shuntgruppen? Tillopp och returledning fram till shuntgrupp förväxlad?
 
V Vector skrev:
Går cirkpumpen på golvvärmen då? Kommer det fram någon värme överhuvudtaget på rören fram till shuntgruppen? Tillopp och returledning fram till shuntgrupp förväxlad?
När jag känner på tillröret (pil upp) så är den något ljummen. Känner jag på frånröret (pil ner) så är det kallt. Tolkar det som att någorlunda varmt vatten kommer in i golvslingorna och tillbaka från slingorna kommer kallt vatten. Frågan är dock varför jag inte får ordentligt med varmtvatten i tillröret då nibe pumpen säger framledningstemp=40 grader
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du kan prova att motionera ventilen ("piggen") till den manuella shunttermostaten om den nu skulle ha fastnat. Det ser ju ut att vara nya grejor så det är måhända ett långskott.

Vad har du för shuntgrupp? Är det en färdig ihopbyggd produkt?
Det är denna

https://www.heatup.se/produkter/shunt/shunt/
 
Bra att du har en fabriksbyggd shuntgrupp. Då är den troligtvis inte felbyggd i sig. Det enda jag ser från dokumentationen är att de rek. konstant flöde läge 2 för golvvärme och du har kontant flöde läge 3, men jag tror inte det är problemet. Du har högre temp på tillflödet till shuntgruppen och lägre ifrån så då är det korrekt kopplat från vp. Du får högre temp på radiatorerna på övervåningen så då svarar värmepumpen på den högre kruvinställningen.

Jag gissar på att du har problem med luft i gv-delen. Prova att dra ner varvtalet på cirkpumpen till radiatorena i samband med att du luftar golvvärmen. Visst har du någon luftningsventil vid gv-slingorna vid shuntgruppen?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Bra att du har en fabriksbyggd shuntgrupp. Då är den troligtvis inte felbyggd i sig. Det enda jag ser från dokumentationen är att de rek. konstant flöde läge 2 för golvvärme och du har kontant flöde läge 3, men jag tror inte det är problemet. Du har högre temp på tillflödet till shuntgruppen och lägre ifrån så då är det korrekt kopplat från vp. Du får högre temp på radiatorerna på övervåningen så då svarar värmepumpen på den högre kruvinställningen.

Jag gissar på att du har problem med luft i gv-delen. Prova att dra ner varvtalet på cirkpumpen till radiatorena i samband med att du luftar golvvärmen. Visst har du någon luftningsventil vid gv-slingorna vid shuntgruppen?
Kom en röris och löste det nu. Fanns ett vred till höger om utloppet som var stängt som gjorde att vattnet inte cirkulerade. Dock surrar nibe pumpen nu högt och jag har fått fel 229 2 gånger samt att den avfrostar en massa gånger. Hur kommer det sig?
 
  • Displaypanel av en NIBE värmepump som visar felmeddelande EB100 och driftinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens display med felkoder och statusinformation, omgivet av kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av en värmepump med felmeddelande och driftinformation på skärmen, omgiven av kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displaypanel på en värmepump som visar olika temperaturer och statussymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpspanel som visar driftstatus och temperaturvärden med varningsikonen tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens display visar servicemeny med driftinformation och temperaturvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Öppna termostater
Lufta
 
S Sesulo skrev:
Öppna termostater
Lufta
R Rillehouse skrev:
Kom en röris och löste det nu. Fanns ett vred till höger om utloppet som var stängt som gjorde att vattnet inte cirkulerade. Dock surrar nibe pumpen nu högt och jag har fått fel 229 2 gånger samt att den avfrostar en massa gånger. Hur kommer det sig?
Alla termostater är öppna och vi har luftat. Detta fenomen började efter att cirkulationen till golvvärmen blev fixad så vi nu får ca 30 grader i slingorna. Upplever det som att det är en massa avfrostningar som sker vilket leder till 229
 
R Rillehouse skrev:
Alla termostater är öppna och vi har luftat. Detta fenomen började efter att cirkulationen till golvvärmen blev fixad så vi nu får ca 30 grader i slingorna. Upplever det som att det är en massa avfrostningar som sker vilket leder till 229
Kolla köldmedie
 
Hej. ”Vredet satt till höger om utloppet”. Kan du visa vart det vredet sitter? Mina termostater är maxade men golven är iskalla. Rören i fördelarskåpet är också kalla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.