Hej! Ber redan nu om ursäkt för långt inlägg.
Vad jag behöver:
1. Din feedback allmänt
2. Hur du hade lagt upp planlösningen källarplan. Bortse helt från ritningen och ge dina idéer på hur du hade ritat källaren.

Bakgrund: Vi bor idag utomlands och har köpt en tomt på 940 kvm nära havet i södra Sverige. Vi vill bygga i 2 plan med källare då det varit ett hus på tomten tidigare med källare så vet vi marken är bra för källare.

Jag har ritat drömhuset vad gäller våning 1 samt våning 2 som blir indraget. Källaren är svårast, vi är helt och hållet missnöjda.
I övrigt är vi ganska nöjda med hur våning 1 och 2 ser ut. Vi kommer givetvis låta en arkitekt titta på och förfina planlösning men jag har länge följt forumet här och känner att det finns så mycket goda tankar och idéer som jag inte vill gå miste om. Därefter får en arkitekt leka med detaljer som hur ljuset ska röra sig och rena linjer.

Våning 1 är på 170 kvm. Källarvåning är på 120+50 kvm (50 kvm är garaget i källarplan). Våning 2 är ca 130 kvm.

Källaren: Garage som man kör in i på ca 50 kvm som ska få plats med 2 bilar. Ett litet förrådsutrymme vid sidan om och ett litet träningsrum. Glasvägg skjutdörrar från garaget till övriga källaren. Här finns även trappa till ovanvåning. I övrigt ska följande få plats i källaren: Ett biorum på ca 30-40 kvm. Ett spelrum (kortspel, biljard, pingis, liten bar = mancave känsla) och ett gästrum. Våning1: Entre och direkt till höger ett litet kapprum. På utsidan av kapprummet runt hörnet en vinkyl med glasdörrar så man kan se in och runt hörnet trappan som leder både upp och ner. Rakt fram från entrén vardagsrummet med dubbel takhöjd dvs ända upp till nock. Den del som är upp till nock är också nersänkt med 2 trappsteg. Till höger med öppen planlösning köket. Vid sidan om trappan innan köket ett lekrum för barnen på ca 9 kvm. Bakom lekrummet men helt dolt finns en hidden pantry som man kommer åt genom att en av högskåpen i köket egentligen är en hemlig dörr och därbakom finns ett litet skafferi. Direkt till vänster om dörren finns badrum. Till vänster om vardagsrummet en liten sittyta. Längst ner till vänster finns ett kontor/gästrum på 11 kvm och en tvättstuga på ca 7 kvm. Här finns även groventre med utgång till trädgård. Övervåning: Direkt när du kommer upp för trappan har du mittemot en dörr med master suit till höger. Här finns sovrum med integrerat walkin closet och badrum. Allt tillgängligt endast inifrån. Går du till vänster har du en bro där man kan se ner mot vardagsrummet som är öppet till nock. På andra sidan bron finns en liten klädkammare/förråd. Därefter finns ett badrum på ca 7 kvm till de övriga 3 sovrummen på ovanplan

Vi känner till riskerna med källare och att detta är ett väldigt stort hus samt kostnaderna som krävs för att dels bygga och dels hålla igång energiförbrukning. Det vi nu vill är att få feedback från ditt håll så att vi kan komma till arkitekten med alla goda idéer innan allt är på print.

OBS. Planlösningarna är inte helt skalenlig och ritat av mig som amatör. Se det som en grov skiss och inget annat.
 
  • Planskiss över ett hus med kök-matplats kombination, vardagsrum, kapprum nära entrén, badrum, lekrum, kontor/gästrum, tvättstuga och groventré till trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över bostadens övervåning med fyra sovrum, inkluderande master suite med privat badrum och walk-in closet, allrum, ytterligare ett badrum och diverse utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning i skala av källare: garage med bilplats, träningsrum, stor öppen yta med bord och biljardbord, samt flera mindre rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
N Noo7sson skrev:
Vi kommer givetvis låta en arkitekt titta på och förfina planlösning men jag har länge följt forumet här och känner att det finns så mycket goda tankar och idéer som jag inte vill gå miste om. Därefter får en arkitekt leka med detaljer som hur ljuset ska röra sig och rena linjer.
Som jag ser det så utnyttjar du inte arkitekten. En arkitekt (SAR, 5 års högskolestudier) är bäst när hen jobbar mot en kravspec, alltså krav om antal rum, storlek, tomt etc. Om du redan har bestämt dig för en ungefärlig planlösning så är det stor risk för att du inte kommer att acceptera de stora ändringar som arkitekten vill göra för att få till bra siktlinjer, ljusflöde etc.
N Noo7sson skrev:
Våning1: Entre och direkt till höger ett litet kapprum.
Hängande kläder tar minst 60 cm djup och om du ritar ut det i stället för de 30 (?) cm som nu är utritade kommer du nog att märka att det inte går att röra sig i kapprummet, ändå mindre en hel familj som ska ta sig ytterkläderna.
N Noo7sson skrev:
runt hörnet trappan som leder både upp och ner.
Jag tror inte att det kommer att bli bra med en trappa som skjuter ut med flera trappsteg i en passage där ni kommer att röra er väldigt mycket.
N Noo7sson skrev:
Bakom lekrummet men helt dolt finns en hidden pantry som man kommer åt genom att en av högskåpen i köket egentligen är en hemlig dörr och därbakom finns ett litet skafferi.
Det ser ut att vara väldigt mycket högskåp och dessutom ett stort skafferi utritat. Normalt brukar jag kommentera att det är ont om förvaring i köken men här måste jag säga att det ser ut att vara överdrivet mycket. Det kommer att bli två väldigt massiva enfärgade väggar. Är det bara för att visa upp sig?
Det ser ut att vara trångt att komma in i och röra sig i skafferiet.

Det är under en kort tid som ett lekrum används. Planera för vad rummet ska användas till sen också.
N Noo7sson skrev:
Direkt till vänster om dörren finns badrum.
Badrummet bör ha ett fönster, även om det bara är litet och sitter högt upp. Det är en opraktisk form/storlek på badrummet eftersom det verkar vara så smalt att det bara går att möblera längs ena sidan. Ser lite tråkigt ut när allt är uppradat efter varandra.
N Noo7sson skrev:
Här finns även groventre med utgång till trädgård.
En groventré brukar man använda för att ha ett ställe där man kan komma in med leriga stövlar etc. Det där ser inte ut att vara rätta stället för det.
N Noo7sson skrev:
Därefter finns ett badrum på ca 7 kvm till de övriga 3 sovrummen på ovanplan
Eftersom det står om lekrum så antar jag att sovrummen är avsedda för barn och när de blir äldre vill de ofta hålla sig lite för sig själva och därför är det vanligt att man ser till att ha ett allrum i närheten av sovrummen där de kan få vara ostörda med sina kompisar. Ett rum i källaren fungerar också men det verkar det inte heller vara plats för eftersom den upptas av garage, man cave och biorum.
N Noo7sson skrev:
Glasvägg skjutdörrar från garaget till övriga källaren.
Observera att det finns särskilda brandsäkerhetskrav kring garage så att en brand i garaget inte så snabbt sprider sig till resten av huset. Jag är tveksam till att det är tillräckligt med skjutdörrar i glas mellan garaget och trappan upp/gästrummet.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Du kan gjuta bjälklaget utan stolpar så får du handlingsfrihet, fördelar är tysta golv och att du kan bestämma dig i ett senarw skede.. Nackdelar kan vara att du inte får genomföringar där du vill ha dom från början, och att kostnade ökar.
 
BirgitS
N Noo7sson skrev:
Vi vill bygga i 2 plan med källare då det varit ett hus på tomten tidigare med källare så vet vi marken är bra för källare.
Gamla hus med källare byggdes för att källaren inte skulle vara bostadsrum utan tåla en del fukt från mark och väggar.
 
Är det en källare eller ett sutterängplan?

Har du koll på att detaljplanen följs (hur stor byggyta ni får ha, hur många våningar etc.)

Som jag ser det är huset ritat efter någon generell dröm av hur ett amerikanskt lyxhus ska se ut. Det jag ser är många döytor som inte tillför något och utrymmen som blir svåra att nyttja. Tänk på hur du rör dig i huset, hur avstånden blir mellan olika funktioner man rör sig mellan.

Hur stora är barnen och vilka behov har ni nu? Vilka behov har ni om några år?

Som exempel kan jag ta mitt eget hus: vi bor i ett hus med 5 sovrum varav ett litet, 3 mellan och ett större samt ett litet allrum. I dagsläget har mina döttrar vars ett mellansovrum och ett litet pysselrum på ovanvåningen, ena mellanrummet nere är arbetsrum/gästrum och det lilla nere är lekrum. Om några år tänker jag att lekrummet inte behövs längre, då får pysselrummet flytta ner och barnen får ett tv rum på ovanvåningen istället. Om vi skulle få ett barn till får arbetsrummet bli barnrum, lekrummet bli arbetsrum och pysselrum får vi klara oss utan. Funktionerna på rummen ändras med tiden, men planlösningen vi har möjliggör det på ett bra sätt.

Om vi tar ditt hus. Jag förstår tanken att ha ett lekrum nära de gemensamma ytorna när barnen är små, men när de blir större kanske det är lämpligare att barnens allrum får flytta någonstans där de kan vara ifred och att nuvarande lekrum blir arbetsrum exempelvis. Det går inte riktigt så som rummen är placerade idag.

Det är väldigt stora ytor och mycket i detta projektet som är kostnadsdrivande. Det bästa är nog att ta in en arkitekt redan i ett tidigt skede för att kunna dra nytta av dennes kunskaper till max. Om du hittar en bra arkitekt ska de kunna hjälpa dig att hålla nere ytorna och kostnaderna och samtidigt ge dig de funktioner och den wow-känsla som du vill ha samt anpassa huset efter tomten för att få ut det mesta av trädgård/utsikt etc.

Men mina spontana första tankar för planerna, som kanske inte kommer spela någon roll om man istället låter en arkitekt ta ett helhetsgrepp från start:

Plan 1:
Planlösning för ett hus med markerade områden i gult som verkar ifrågasatta, exempelvis köksö och andra utrymmen. Trappor, matsal och allrum är utmärkta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stora döytor i kök, ingen möjlighet att möblera med något annat än bordet. Köksön ser vettig ut, men resten är väldigt mkt skåpyta och tar öven upp plats. Hidden pantry är ju en kul grej, men frågan är om man tycker det är praktiskt och kul ff efter några år. Dessutom blir det för trångt att komma in där så som inredningen ör ritad idag.

Tvättstuga på 7 kvm är i minsta laget, i synnerhet sett till husets storlek. Vad är utrymmet till vänster om entrén? Badrum? Uppfyller det tillgänglighetskraven?

Kanske är det bättre att flytta vinkylen (som ändå ser för grund ut) bort mot köket för att få lite bättre plats i kapprummet så man kan hänga kläder på galgar. Vad är det andra utymmet till vänster om entrén?

Vad är funktionen med det nedersta allrummet? Kommer man nyttja två olika sittgrupper i samma öppna utrymme?

Plan 2:

Planlösning för ett hus med fyra sovrum, ett badrum, kök och vardagsrum, samt flera öppna ytor. Färgmarkers indikerar tv-rum och öppna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dubbelsängen är upptryckt i en hörna, vilket gör det svårt att få en känsla för ytorna.

Det ser trångt ut mellan wic och badrum. Även upplägget i badrummet bör kanske ses över. Vill man ha det så öppet så man hör från sängen om någon spolar i vasken på natten?

Trappen ser konstig ut intill förrådet.

Källare:
Planritning av ett flerplanshus med garage, gym, allrum med biljardbord, matplats och flera oidentifierade utrymmen markerade med gula pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur kör man ner till garaget? Lutar det mycket? Blir det en snäv sväng ?

Fattar att man vill ha högtalare mitt i rummet och så, men rummet ser ändå onödigt stort ut. Kommer bakre soffan höjas upp eller hur ska de som sitter där se?

Gym kan vara en bra idé, om man är säker på att det kommer nyttjas, annars blir det bara kostnadsdrivande.

Jag tror ”problemet” med källaren grundar sig i att mellanrummet med biljardbordet blir lite som ett genomgångsrum utan rumskänsla och möjlighet att få en trevlig eller mysig känsla. Det blir också lite känslan av att man slängt in lite extra funktioner för att utrymmet finns eftersom man bestämt att där ska vara en källare, inte för att de kanske egentligen behövs (på det viset).
 
  • Älska
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag har inget emot källare, tvärtom, men hur gör man byggnadstekniskt med källarplanets skillnader i taknivå när vardagsrummet är nersänkt i källaren?
 
Gammelnörden
Efter en stunds fundering tyckte jag mig känna igen konceptet och undrar om TS hämtat sin inspiration från Isabella Löwengrips hus?
Modern, luftigt vardagsrum med stora fönster, bruna soffor, två fåtöljer, glasbord och växter. Öppet kök i bakgrunden, högt till tak, ljusa gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern tvåvåningsvilla med träfasad och stora fönster, omgiven av gräsmatta och träd, möblerad uteplats med parasoll framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.