Mitt äppleträd, ca 12 år gammalt, bär mycket god frukt. Problemet är att trädet lutar otroligt mycket! Jag försöker räta upp det med en stötta under stammen. Men trädet spjänar emot, såklart! Därför försöker jag ta det stegvis, men ser ingen förbättring, tyvärr. Har funderat på att använda spännband och "dra åt motsatt håll" (än lutningen). Men vet inte vad jag ska ha som fästpunkt: andra träd står alltför långt bort, vet inte om/hur jag ska förankra stöttor i gräsmattan. Ge mig goda råd och tips! Tack på förhand!
 
Davidbagare
Kanske ska köpa en timmes konsultation med en arborist på plats? Brukar inte kosta många slantar
 
C
Jag tror det är rätt kört. Har försökt räta upp flera träd med både spännband och stöttor, men det verkar dömt att misslyckas.
 
Jag har rätat upp några träd, ett eller två klarade sig, ett är halvdött.

Jag spände i spjut som jag slagit i marken på lämpligt avstånd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tror det är rätt kört. Har försökt räta upp flera träd med både spännband och stöttor, men det verkar dömt att misslyckas.
Tack för goda råd och tips! Knut
 
Jag skulle grävt en grop/dike bredvid/runt trädet på lämpligt avstånd... fyllt gropen med vatten och vattnat rejält och sedan rätat upp trädet sedan återfyllt och stabiliserat med stöd tills rötterna har hittat hem.

Folk gräver ju upp stora träd och flyttar så det borde fungera tycker jag.

/ATW
 
  • Gilla
Mac9
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag skulle grävt en grop/dike bredvid/runt trädet på lämpligt avstånd... fyllt gropen med vatten och vattnat rejält och sedan rätat upp trädet sedan återfyllt och stabiliserat med stöd tills rötterna har hittat hem.

Folk gräver ju upp stora träd och flyttar så det borde fungera tycker jag.

/ATW
Gräva runt hela trädet eller på vilken sida: den som det lutar mot eller från? Trädet har nästan lagt dig ned! Anar det inte blir så lätt att fixa, men kanske värt ett försök! Knut
 
Vad är orsaken till lutningen? Har det växt för kraftigt åt sidan med mest sol eller har rötterna växt dåligt åt andra hållet, nedtyngt av frukt?


Jag tror dock som ArneTW att det möjligt att gräva och sedan räta när trädet ändå är så ungt.

Tänk på att en hel del av de minsta rötterna kommer skadas och att en kraftigare klippning än normalt av trädet kan behövas för att mängden grenar ska bättre motsvara mängden rötter. Klipp så att trädets grenar balanserar trädet mot centrum för att motverka ny lutning.
Jag hade grävt runt hela trädet för annars kommer rötterna spjärna emot.
Passa på att luckra jorden och kanske lite extra höstgödsel samtidigt.
Och rejäla stöd med trädband minst en säsong.
 
Visa bilder!

Jag tror det är svårt att böja en stam som redan fått lite grovlek. Veden och fibrerna inne i stammen är ju "död" i den bemärkelse att de inte längre växer eller läker skador. Nytillväxt och nya fibrer bildas i barken allteftersom trädet växer. Jag tänker att den gamla veden kommer spjärna emot och vilja återgå till utgångsformen under många år innan nytillväxten är stark nog att hålla den nya formen.

Det går ju dock bra att forma unga skott, samt att gravitationen konstanta kraft kan böja både grenar och stammar permanent...
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.