V ViktorMattsson skrev:
Ska installera luft vattenvärmepump på måndag. Det finns ingen dagvattenledning i närheten av där utedelen ska stå. Dock har jag grävt fram avloppsröret som går precis under. Kan det gå att ansluta dräneringsslangen till detta? I så fall hur?
Säkert, men det är inget krav på att ansluta till avlopp alls.

Så himla mycket vatten blir det inte, normalt rinner vattnet bort på marken ändå.
Men det beror ju lite på var du bor...
 
D Dilato skrev:
Säkert, men det är inget krav på att ansluta till avlopp alls.

Så himla mycket vatten blir det inte, normalt rinner vattnet bort på marken ändå.
Men det beror ju lite på var du bor...
Bor i västra götaland. Installatören sa att det kunde bli upp mot 25 liter om det är en riktigt kall dag, så lite för mycket för att låta det gå ut i marken nära grunden
 
Inga problem. Koppla in det ... Eller inte. Lika bra i båda fallen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Inga problem. Koppla in det ... Eller inte. Lika bra i båda fallen.
Jo men hur? Jag vill inte råka förstöra betongröret…
 
V ViktorMattsson skrev:
Jo men hur? Jag vill inte råka förstöra betongröret…
Bila upp ett litet hål och stick in slangen. Undvik i möjligaste mån att spilla i bilar I röret.
 
Intet Intet skrev:
Bila upp ett litet hål och stick in slangen. Undvik i möjligaste mån att spilla i bilar I röret.
Känns som att det kan bli ganska stora glipor i anslutningen då? Finns det risk att hela röret spricker?
 
V ViktorMattsson skrev:
Bor i västra götaland. Installatören sa att det kunde bli upp mot 25 liter om det är en riktigt kall dag, så lite för mycket för att låta det gå ut i marken nära grunden
Jag bodde i Göteborg, Hisingen, Kvillebäcken i 10 år och hade då en Daikin luft vatten värmepump.

Där är det extremt fuktigt klimat med temperaturer runt noll grader och det är då det kan bli mycket fukt/is på pumpens flänsar.

Då kan det bli mycket vatten när pumpen avfrostar men samtidigt är det vatten som kan rinna bort på marken, men inga 25 liter..

En riktigt kall dag finns det ingen fukt i luften, den har redan lagt sig på marken som snö..
Den fukt som du ändå avfrostar fryser i slangen om den inte är uppvärmd.

25 liter är två hinkar vatten, om det inte kan rinna bort har man problem på riktigt .
 
D Dilato skrev:
Jag bodde i Göteborg, Hisingen, Kvillebäcken i 10 år och hade då en Daikin luft vatten värmepump.

Där är det extremt fuktigt klimat med temperaturer runt noll grader och det är då det kan bli mycket fukt/is på pumpens flänsar.

Då kan det bli mycket vatten när pumpen avfrostar men samtidigt är det vatten som kan rinna bort på marken, men inga 25 liter..

En riktigt kall dag finns det ingen fukt i luften, den har redan lagt sig på marken som snö..
Den fukt som du ändå avfrostar fryser i slangen om den inte är uppvärmd.

25 liter är två hinkar vatten, om det inte kan rinna bort har man problem på riktigt .
Just där pumpen ska stå finns heller ingen dränering då det är under tak. Vill inte heller ha isgata vid entrén så vill nog helst ha bort vattnet
 
Vatten rinner dit man vill, det räcker men en liten ränna eller kant för det.

Men du gör ju som du vill, jag har inget att varken vinna eller förlora oavsett vad du gör 🤓
 
V ViktorMattsson skrev:
Känns som att det kan bli ganska stora glipor i anslutningen då? Finns det risk att hela röret spricker?
Glipor tätas med vad som helst. Silikon, fogmassa, cement, fogmassa, fix, kitt, färdigmat ...

Jag hugger ut hålet med slägga och pikmejsel. Hittills har inget rör spruckit men försiktighet erfodras.
 
Intet Intet skrev:
Glipor tätas med vad som helst. Silikon, fogmassa, cement, fogmassa, fix, kitt, färdigmat ...

Jag hugger ut hålet med slägga och pikmejsel. Hittills har inget rör spruckit men försiktighet erfodras.
Det lät betryggande! Bort eller hålsåg är inte att rekommendera?
 
V ViktorMattsson skrev:
Det lät betryggande! Bort eller hålsåg är inte att rekommendera?
Borr borde gå bra om du vara är varsam.
Hålsåg. Varför inte. Bara du inte tappar ner pluggen i röret.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du tänkt på att avlopp luktar skit om man inte har vattenlås?
Din utedel kommer att fläkta runt avloppslukt från din slang.
 
  • Gilla
ViktorMattsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Har du tänkt på att avlopp luktar skit om man inte har vattenlås?
Din utedel kommer att fläkta runt avloppslukt från din slang.
Kanske ska testa med vanlig huggmejsel. Spricker det lite kontrollerat får jag väl lägga på lite cement
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.