I min rökgång i öppenspisen finns en luck som hindrar kallras när jag inte eldar. Kroken på luckan som ska användas för att hålla luckan öppen är trasig. Kan man limma på en ny krok? Vilket lim använder man i så fall🤔
Tacksam för hjälp
Trasig krok på luckan i en rökgång av en öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan av rökgången i en öppen spis med en metallucka som saknar krok för att hålla den öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jackie17 Jackie17 skrev:
I min rökgång i öppenspisen finns en luck som hindrar kallras när jag inte eldar. Kroken på luckan som ska användas för att hålla luckan öppen är trasig. Kan man limma på en ny krok? Vilket lim använder man i så fall🤔
Tacksam för hjälp
[bild][bild]
Spontant tänker jag kemisk metall, men det tål bara dryga100 grader. Det finns tygliden ngt silikonlim som skall tåla 650 C,

Genrellt sett är lim bra om du har stora ytor som fäster vid varandra. Små ytor brukar det funka sämre på, och är det sot, värme (och sen kyls ned mellan) så jag vet inte om lim skulle funka något längre stund för ditt behov :/

Snarare bör man nog ersätta kroken eller svetsa på ngt tror jag
 
  • Gilla
Jackie17
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Spontant tänker jag kemisk metall, men det tål bara dryga100 grader. Det finns tygliden ngt silikonlim som skall tåla 650 C,

Genrellt sett är lim bra om du har stora ytor som fäster vid varandra. Små ytor brukar det funka sämre på, och är det sot, värme (och sen kyls ned mellan) så jag vet inte om lim skulle funka något längre stund för ditt behov :/

Snarare bör man nog ersätta kroken eller svetsa på ngt tror jag
Tror det är gjutjärn. Kan man svetsa i det.?
 
Jackie17 Jackie17 skrev:
Tror det är gjutjärn. Kan man svetsa i det.?
Det går ,men är en aning krångligt
Borra och skruva dit ett nytt fäste?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det går ,men är en aning krångligt
Borra och skruva dit ett nytt fäste?
Tack för tips. Borra och sätta dit nytt fäste verkar enklast. 🤗
 
C
Jackie17 Jackie17 skrev:
Borra och sätta dit nytt fäste verkar enklast. 🤗
Går det överhuvudtaget att komma åt det där?
 
C cpalm skrev:
Går det överhuvudtaget att komma åt det där?
Det går om man är liten och smidig 🤗
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.