Hej!

Har en villa ifrån 1924 med lite knas i torpargrunden.

Syllen är dålig på sina ställen.
Är en 170mm syll - går att sticka in en kniv ca 3 cm på det allra värsta stället.

Trossbotten är kass längs på vissa ställen. Hade ni rivit ner all trossbotten o satt upp nya skivor?

Har fått offert på att göra en helt ny krypgrund men känns lite väl saftigt för detta?

hur hade ni gått tillväga?
 
  • Torpargrund från en villa med stenar och jordlagrad botten. Träreglar syns i taket av grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på torpargrund med stenpelare och träbjälkar, synlig skada på syll och trossbotten som behöver renoveras. Finns golvreflektion från en ficklampa/motsvarande ljuskälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Torpargrund med synlig syll och trossbotten i en äldre villa från 1924, där träverk och stengrund är delvis skadade och slitna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå skruvmejsel som sitter intryckt i en gammal träsyll som visar synliga skador och röta i en torpargrund från 1924.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av skadat trä i en gammal krypgrund från 1924, med rör och synliga tecken på röta och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund av en villa från 1924 med trasiga och skadade syllar, dålig trossbotten och en kniv som visar omfattningen av rötskador på träbjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad motiverar en ny grund? Jag tycker den du har ser bra ut, inga sprickor eller problem vad jag kan se. Jag hade bara bytt syllen och lagt syllpapp eller motsvarande i mellan.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
M mxlmxlm skrev:
Vad motiverar en ny grund? Jag tycker den du har ser bra ut, inga sprickor eller problem vad jag kan se. Jag hade bara bytt syllen och lagt syllpapp eller motsvarande i mellan.
Det är lite det jag är frågande till också.. fukthalten ligger på 22% för nån månad sen så vill få in plast i marken o in med en avfuktare. Sen byta trossbotten där den är dålig och fixa till ena golvbjälken om det behövs ?
 
Jag hade också bytat det som behövdes men inget mer. Man får inte mer tillbaka för att byta allt.

Viktigt dock att ta reda på varför det har blivit som det har blivit så att samma fel inte uppstår igen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Redplox123 Redplox123 skrev:
Det är lite det jag är frågande till också.. fukthalten ligger på 22% för nån månad sen så vill få in plast i marken o in med en avfuktare. Sen byta trossbotten där den är dålig och fixa till ena golvbjälken om det behövs ?
Det låter väldigt klokt. Jag hade gjort samma. Dvs plast på backen och eventuellt typ Isodrän uppepå det eller liknande. Sedan sätta dit en fuktmätare och övervaka.

Tänk på att se över ventilerna också. Speciellt om du isolerar eller sätter in en avfuktare.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jag hade också bytat det som behövdes men inget mer. Man får inte mer tillbaka för att byta allt.

Viktigt dock att ta reda på varför det har blivit som det har blivit så att samma fel inte uppstår igen.
Dom senaste 30 åren så har inte kaminen blivit använd lika flitigt så antar att det kan bero på det, och där syllen är som sämst så har en stupränna bara gått rätt ner i marken utan att leda bort vattnet, plus massa växter precis intil huset.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mxlmxlm skrev:
Det låter väldigt klokt. Jag hade gjort samma. Dvs plast på backen och eventuellt typ Isodrän uppepå det eller liknande. Sedan sätta dit en fuktmätare och övervaka.

Tänk på att se över ventilerna också. Speciellt om du isolerar eller sätter in en avfuktare.
Hur kan man täta vid stenarna så inte möss kommer o käkar håll på plasten?
 
Redplox123 Redplox123 skrev:
Dom senaste 30 åren så har inte kaminen blivit använd lika flitigt så antar att det kan bero på det, och där syllen är som sämst så har en stupränna bara gått rätt ner i marken utan att leda bort vattnet, plus massa växter precis intil huset.
Fast syllen blir ju inte rutten pga att kaminen inte används. Jag tänker mer att syllen ligger dikt an mot grundmuren.

Sen kanske det är fuktigt i grunden också men rötan kommer genom kapilärsugning.

Jag skulle enligt ovan lägga ut plast och se över ventilationen och hänga upp fuktmätare. Och mäta över tid. Om det sen inte räcker så får man fundera på en avfuktare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Redplox123 Redplox123 skrev:
Hur kan man täta vid stenarna så inte möss kommer o käkar håll på plasten?
Jag hade lyft ut så många som möjligt. Alt grävt gropar och gömt dem. Ser ut att vara hyfsat med utrymme där.
 
Okej tack för tipset!
 
Plast och avfuktare i den där grunden är nog helt bortkastat. Ser ju jättefint ut rent generellt. Att syllen ruttnar beror troligen på nå helt annat än klimatet under huset. Det måste rinna in vatten från nåt så det aldrig torkar typ, Åtgärdar man vattnet så vet jag inte om jag skulle kasta mig över nå syllbyte ens. Det lär nog stå länge till.
 
S Stefan1972 skrev:
Plast och avfuktare i den där grunden är nog helt bortkastat. Ser ju jättefint ut rent generellt. Att syllen ruttnar beror troligen på nå helt annat än klimatet under huset. Det måste rinna in vatten från nåt så det aldrig torkar typ, Åtgärdar man vattnet så vet jag inte om jag skulle kasta mig över nå syllbyte ens. Det lär nog stå länge till.
Tack för input Stefan!
Luktar dock ganska mycket ”blöt jord” efter att jag hade öppnat upp en lucka och rensar undan allt bråte som låg där nere. Va massa isolering och gammalt trä som någon tyckte låg bra där… så hade gärna tagit i med livrem och hängslen för att säkerställa god ventilation där nere och kanske ha lite undertryck för att förhindra att lukten ska stiga till bodelen.
 
Kan väl lukta ganska instängt även om allt är normalt och har det inte luktat tidigare inne så lär det väl inte göra det senare heller? (om man inte gör nåt) Städa upp organiska material ska man ju alltid göra dock. Finns ju ingen anledning att ha sånt därnere i onödan.
 
Ja det har du ju faktiskt rätt i..
tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.