Hej på er! Jag kan väldigt lite om tak så ha gärna överseende med felbenämingar osv :) Tidigare ägare har inte monterat glidskydd eller taksteg i samband med takbyte, fråga mig inte varför då det knappast rör sig om några större besparingar. Jag tänkte att det kan väl inte vara så svårt att skruva fast ett glidskydd själv. Jag har nu köpt två olika varianter och ingen av dom passar på ett bra sätt. Om jag inte säger fel nu så har jag en takfotskil (?) längst ner som nedersta takpannan vilar mot och det blir en rätt stor vinkel just där. Den nedersta läkten är således en bit upp. Jag började med att försöka med dessa: https://www.bauhaus.se/glidskydd-cwl-for-stege-svart-2st men skulle jag skruva dom i läkten så hamnar dom för långt upp och kommer då bara sitt i en läkt och inte två. Lägga dom rakt på taket funkar inte heller. Sen köpte jag detta glidskydd: https://www.byggmax.se/glidskydd-svart-p27242 men där är fästet så kort att jag skulle bli tvungen att sätta det i takfotskilen (?) och då får det sån uppåtvinkel att jag lyfter takpannorna en liten bit. Så frågan är, finns det något annat glidskydd som passar mitt tak bättre eller är det bara jag som inte fattar vad jag ska göra? Jag kan klättra upp och ta lite kort om det underlättar men misstänker att dom som kan tak förstår mitt problem. Stort tack!
 
R
Om det är ett tegeltak du har så ska glidskydd skruvas mot underlagspappen alltså under pannorna..
 
R Rejäl skrev:
Om det är ett tegeltak du har så ska glidskydd skruvas mot underlagspappen alltså under pannorna..
Tack för snabbt svar! Problemet är dock att att inget av glidskydden jag köpt passar för att göra det tack vare takfotskilen eller vad det nu heter. Byggmax glidskyddet räcker inte tillräckligt långt in för att gå fri från kilen och skulle jag dra det rakt i kilen så blir det konstig vinkel. Om man kollar den här filmen
så visar den båda skydden jag köpt. Det första man ser monterar dom på ett helt plant tak men så ser inte mitt tak ut, hade jag haft ett sånt hade det varit enkelt fixat. Det andra man ser skruvar dom i två olika läkt men jag har ingen läkt längst ner så den varianten funkar inte heller.
 
R
A AC79 skrev:
Tack för snabbt svar! Problemet är dock att att inget av glidskydden jag köpt passar för att göra det tack vare takfotskilen eller vad det nu heter. Byggmax glidskyddet räcker inte tillräckligt långt in för att gå fri från kilen och skulle jag dra det rakt i kilen så blir det konstig vinkel. Om man kollar den här filmen [media] så visar den båda skydden jag köpt. Det första man ser monterar dom på ett helt plant tak men så ser inte mitt tak ut, hade jag haft ett sånt hade det varit enkelt fixat. Det andra man ser skruvar dom i två olika läkt men jag har ingen läkt längst ner så den varianten funkar inte heller.
Den från Bauhaus passar vi har monterat mängder av dessa man skruvar fast den i psnnkilen bara..
 
R Rejäl skrev:
Den från Bauhaus passar vi har monterat mängder av dessa man skruvar fast den i psnnkilen bara..
Tack för svar! Jag får nog klättra upp igen och försöka fota lite för jag fick inte till det med skyddet från Bauhaus. Du menar att man drar övre skruven rakt i taket så att säga och den nedre skruven i takfotskilen (heter det så?) ?
 
R
A AC79 skrev:
Tack för svar! Jag får nog klättra upp igen och försöka fota lite för jag fick inte till det med skyddet från Bauhaus. Du menar att man drar övre skruven rakt i taket så att säga och den nedre skruven i takfotskilen (heter det så?) ?
Det får du måtta på plats det beror ju på hur djup din pannkil är.. men det ska skruvas fast i pannkilen eller underlagstaket..
 
R Rejäl skrev:
Det får du måtta på plats det beror ju på hur djup din pannkil är.. men det ska skruvas fast i pannkilen eller underlagstaket..
Ledsen för alla korkade frågor men man måste väl sätta skruv i både övre och nedre delen av glidskydden eller räcker det med flera skruvar i exempelvis nederdelen? Om vi fokuserar på det från Bauhaus nu alltså det här: https://www.bauhaus.se/glidskydd-cwl-for-stege-svart-2st Eftersom pannkilen lyfter nederdelen av glidskyddet kommer det ju inte ligga helt plant mot taket i övre delen. Tyvärr ösregn nu och hinner väl bli mörkt innan det slutar så ska försöka ta kort i morgon så det blir tydligare.
 
Krök till den första modellen efter takfotskilen så den ligger an mot papp/spont hela vägen.

Rita på vart knäcken blir sen lägg en brädbit över och bryt!
 
  • Gilla
AC79
  • Laddar…
R
A AC79 skrev:
Ledsen för alla korkade frågor men man måste väl sätta skruv i både övre och nedre delen av glidskydden eller räcker det med flera skruvar i exempelvis nederdelen? Om vi fokuserar på det från Bauhaus nu alltså det här: [länk] Eftersom pannkilen lyfter nederdelen av glidskyddet kommer det ju inte ligga helt plant mot taket i övre delen. Tyvärr ösregn nu och hinner väl bli mörkt innan det slutar så ska försöka ta kort i morgon så det blir tydligare.
Som jag skrev så beror det på hur djup pannkilen är, men skruva gör man där det passar och går..
 
P Plåtsax skrev:
Krök till den första modellen efter takfotskilen så den ligger an mot papp/spont hela vägen.

Rita på vart knäcken blir sen lägg en brädbit över och bryt!
Skall kolla på detta, stort tack!
 
R Rejäl skrev:
Som jag skrev så beror det på hur djup pannkilen är, men skruva gör man där det passar och går..
Japp tackar men om man nu bara kan skruva i överkant av glidskyddet, är det godkänt om man sätter typ 3 skruv där eller måste det skruvas i både över och nederkant för att vara godkänt?
 
A AC79 skrev:
Japp tackar men om man nu bara kan skruva i överkant av glidskyddet, är det godkänt om man sätter typ 3 skruv där eller måste det skruvas i både över och nederkant för att vara godkänt?
Siter den rejält fast så sitter den fast. Godkänt. Av vem?
 
Intet Intet skrev:
Siter den rejält fast så sitter den fast. Godkänt. Av vem?
Jag tänkte mest på om något händer och någon drattar ner men jag har ingen aning :)
 
A AC79 skrev:
Jag tänkte mest på om något händer och någon drattar ner men jag har ingen aning :)
Sitter det fast. Sitter det fast. Inte blir det automatiskt "godkänt" för att du använder de förborrade hålen. Tanken är ju att sotaren inte skall drutta i backen. Inte vilka hål du föredrar😬.
 
  • Gilla
AC79
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Sitter det fast. Sitter det fast. Inte blir det automatiskt "godkänt" för att du använder de förborrade hålen. Tanken är ju att sotaren inte skall drutta i backen. Inte vilka hål du föredrar😬.
Haha tack för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.