Tokslut Tokslut skrev:
Min Tahoe 95a hade en liten dubben DIN eftermarknads iaf. 😆

[bild]
Jag satte också en 2-DIN i min 2001 Suburban.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Såhär såg det ut under yaris 2020. Hade en verkstad att svetsa men nu har det rostat igen runt lagningarna. Den här gången ska jag göra det själv och byta mera metall. Frågat runt och det ska nog köras på 2mm stålplåt här. Dräneringshål är förmodligen en bra idé också.


[bild] [bild]

Sitter ju opassligt nära tanken som är i plast. Diesel åtminstone istället för bensin. Skulle vilja köpa svetsskyddsduk av något slag som man kan klippa till eller linda runt tanken då jag jobbar.
Billig lösning jag sett folk använda är en såndär brandfilt, hur mycket det skyddar får du kanske testa innan

https://www.magasin10.se/butik/sakerhet/brandskydd/brandfiltar/brandfilt-120-x-180-cm/
 
Ja just, det var en sån jag tänkte på men inte fick namn för.

Får se om jag köper en 850 i helgen, skramlade ihop litet växel och bjöd på den blåa volvon jag tyckte var fin och säljaren accepterade.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Gjorde en lite grundligare koll av bilen och ägarhistorian gör en förbryllad, eller oroad.

Samma ägare 1996 - 2019.
Sen såldes den till en bilaffär.
Sen hade den två ägare mellan 2019-2024.
Sen dess fem ägare (inkl två bilaffärer)...
Den som nu säljer verkar ha köpt bilen och avställt den samma dag. De senaste instanserna av ägande verkar väldigt korta, några dar eller bara en dag ibland. Vet inte riktigt vad som försigår där.
 
Vissa (större) firmor som får äldre inbytesbilar säljer dom vidare till mindre firmor.
Så var det med min Volvo, blev inbytt på en större firma som inte har bilar äldre än nåt år, så den såldes vidare efter 2 dagar till en mindre skutt där jag köpte den.

Men visst blir man lite skeptisk... Kollar på en Kia nu och den har gått mellan 3-4 bilfirmor på bara nån månad och ingen privat mellan.
 
Den här senaste ägaren är privat, men han har inte ens kört bilen, ställde av typ samma dag den blev hans, undrar om det är nån som fipplar bilar privat. Vissa stod också delägare under och inte ägare så jag tänker det har nånting med bilen åkt mellan folk som säljer och inte kör.

Nu läser jag mätarinställningen också:
195156 km (30.08.2024)
195156 km (29.08.2024)
195158 km (17.11.2023)
195158 km (31.10.2023)
195158 km (26.10.2022)
195156 km (02.11.2021)

Nä vad händer... Har mätaren gått sönder? Eller manipulation, väldigt klantigt i så fall... Hur mycket har den verkligen gått... Varningsflaggor...
 
Trasig hastighetmätare är väl standard på gamla Volvobilar.
Har iaf varit på 3-7-900 serien.
 
Jo jag har sökt på detta nu och uppenbarligen vanligt. Men också ska det finnas en möjlighet att få ur korrekt miltal ur bilen via ODB-II, från 96 och fram
 
Så gamla bilar är det väl mer skicket som styr priset än km på en mätare?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tja helt irrelevant är det nu inte. Ett lågt miltal kan definitivt begära högre pris.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tja helt irrelevant är det nu inte. Ett lågt miltal kan definitivt begära högre pris.
om bilen var en under 100.000km kanske ;)
 
Jag tycker nog varje 100,000 har en inverkan på det pris jag är villig att ge, och varje extra 100tkm får mera betydelse än de innan.
 
DennisCA DennisCA skrev:
varje extra 100tkm får mera betydelse än de innan.
Nog har väl de extra mellan 0 och 100 tkm betydligt större påverkan än de mellan exempelvis 400 tkm och 500 tkm?
 
Du får tycka som du vill, för mig minskar det vad jag är villig att betala för bilen. Jag tror ju inte det är jag som är udda här utan att de flesta resonerar som jag, mera mil = mindre pengar är grundregeln.

Såklart finns det undantag, kanske säljaren kan bevisa en korrekt gjord motorrenovering (eller motorbyte) gjorts nyligen, har servicebok som visar han har bytt en massa slitdelar nyligen. Ja och att det inte är nån biltrimmare som gjort en massa effektökningar. Undantag om det är nån äldre Saab som fått Trionic konvertering, det brukar va enkelt och pålitligt.

Sen mera mil på våra vägar = mera exponering för det förhatliga saltet. Men ja kanske bilen har extremt litet rost (svårt att upptäcka sånt dock utan billyft och hammare).

Men det mesta av detta är svårt att veta för en som köper en bil och oftast tycker nog de flesta av oss att miltalet betyder nåt.
 
F
A aka_the_barf skrev:
[länk]

Man blir mer och mer ensam med sin 900 T16. Även på saab träffar är den ovanlig. Då de flesta har antingen äldre, cabbar eller nyare saab.

Såg att någon sa att saab var misslyckade. GM gillade inte att saab gjorde dyrare och bättre lösningar än GM ville då de ansåg att deras kunder förtjänade kvalite de själva kunde känna sig stolta av att sälja. Kolla bara vectran som delar boten platta med saab hur förstärkt saab varianten är, GM var inte glada. Eller när saab kastade ut opels navigations system och gjorde ett bättre. GM var mindre glada.
Tror saab kan ha varit en av få tillverkare kvar (då) som faktiskt kände stolthet över sitt verk och ville göra en bra produkt där inte maximal vinst mar enda målet.
Det var generellt så att det var för få som tog ekonomiskt ansvar eller hade ekonomisk pondus. Perfektionismen hade inga gränser när det kom till att sätta resurser på bjafs och meningslösheter. Tragiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.